شنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۳

در شهرستان دره‌شهر برگزار شد؛

نشست کتاب‌خوان از کتاب‌های معرفی شده در طرح کتاب‌خوان شهریورماه

نشست كتاب‌خوان - دره‌شهر

پنجمین نشست کتاب‌خوان کتابخانه عمومی شهید مؤمنی الوار روستای ارمو از توابع شهرستان دره‌شهر با حضور جمعی از اعضاء و علاقه‌مندان کتاب و کتابخوانی در این کتابخانه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی ایلام، پنجمین نشست کتاب‌خوان کتابخانه عمومی شهید مؤمنی الوار روستای ارمو از توابع شهرستان دره‌شهر روز چهارشنبه هفدهم شهریور با حضور جمعی از اعضاء و علاقه‌مندان کتاب و کتابخوانی در این کتابخانه برگزار شد که در میان آنها دو کتاب‌ «امیر گل‌ها» و «جانستان کابلستان» از عناوین معرفی شده در طرح کتاب‌خوان ماه شهریورِ نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز به معرفی و تجربه خواندن آنها با حاضرین به اشتراک گذاشته شد.

در این نشست شش تَن به معرفی و ارائه کتاب‌های خوانده شده خود پرداختند که خلاصه‌ای از کتاب‌های ارائه شده به شرح زیر است:

«امیرگل‌ها» نوشته حسین سیدی / ارائه توسط: سمیه روشنی

امیر گل‌ها جلد دوم از مجموعه چهارده جلدی سیره کاربردی چهارده معصوم علیهم السلام است که جلد اول آن با نام «همنام گل‌های بهاری» برنده جایزه کتاب سال حوزه شد و این کتاب نیز کاندیدای کتابِ سال ولایت. در این مجموعه سعی می‌شود مسائل مختلف زندگی از دیدگاه اهل بیت بیان شود و هدف این مجموعه پاسخ به این سؤال است که در روزگار امروز و برای انسان قرن بیست و یکم، اهل بیت چگونه می‌توانند الگو باشند و چگونه سبک زندگی ایشان می‌تواند در آشفته بازار زندگی مدرن راهگشای ما باشد.

در این سیره کاربردی بیش از صد موضوع مثل سیمای ظاهری، سیمای باطنی، سبک زندگی فردی و اجتماعی، ارتباط با خدا، دیگران و طبیعت، توصیه های اجتماعی و سیاسی و نظامی و حتی محیط‌ زیست و حقوق مخالفان را شامل می‌شود، برای عموم مردم به ویژه جوانان و نوجوانان نوشته شده است.

خویشتن، خدا، دیگران و طبیعت، عناوین فصول اصلی این کتاب‌اند. در این کتاب موضوع‌هایی مانند سیمای ظاهری، سیمای باطنی، سبک زندگی فردی و اجتماعی، ارتباط با خدا، دیگران و طبیعت، توصیه‌های اجتماعی و سیاسی و ... مطرح شده است.

«جانستان کابلستان» نوشته رضا امیرخانی / ارائه توسط: کلثوم غلامی

رضا امیرخانی در سال ۸۸ سفری چند روزه به افغانستان داشت که حاصل این اتفاق یک سفرنامه با نام «جانستان کابلستان» شده است. این سفر که یک مسافرت شخصی و برای ملاقات با چند دوست افغان و دیدار از شهرهای مهم این کشور بود با ماجراهای غیرمنتظره و جالبی برای این نویسنده همراه شد که این ماجراها گاهی هیجان‌انگیز است، گاهی طنزآلود و گاهی هم به آشکار شدن حقایق دردناکی می‌انجامد.

در این سفرنامه امیرخانی تنها در محدوده سفرش به افعانستان نمی‌ماند، بلکه به تاریخ و آینده، سیاست و اقتصاد و وقایع روز و گاه موضع بندی درباره اتفاقاتی معطوف می‌شود که این نویسنده همیشه در برابرشان سکوت کرده است.

البته حکایت این کتاب که سفرنامه خانوادگی امیرخانی به افغانستان است، اولین تجربه او در گونه سفرنامه نیست و اتفاقاً حال و هوایی داستان‌گونه دارد و خواننده را با همان کشش‌ها و تعلیق‌های داستانی همراه می‌کند.

امیرخانی وقتی که همراه با همسر و پسر یک سال و نیمه‌اش برای یک سخنرانی و شرکت در مراسمی به پابوسی امام رضا علیه السلام می‌رود، وقتی می‌بیند که گذرنامه را نیز همراه خود آورده‌آند تصمیم می‌گیرند تا سفری به افغانستان داشته‌باشند. سبک نوشتن او مانند دیگر آثارش به شکلی است که خواننده با او به راحتی به سرزمین افغان سفر می‌کند؛ ‌ با او شاد می‌شود و با او در لحظه‌های حساس و خطرناک عرق می‌ریزد و سرخ می‌شود.

وجه اشتراک «جانستان کابلستان» با دیگر سفرنامه وی «داستان سیستان» در فرهنگ مردمی است که امیرخانی با آنها ارتباط داشته. در جایی مردم خون‌گرم سیستانی و بلوچ و در جایی دیگر افغان‌هایی که نویسنده بارها به مردانگی‌شان اشاره می‌کند. قلم امیرخانی اما در «جانستان کابلستان» از روایت صرف فاصله گرفته و در بخش‌هایی به تحلیل‌های اجتماعی و سیاسی رو آورده که خواننده را به یاد «نفحات نفت» می‌اندازد.

«نورالدین پسر ایران» نوشته معصومه سپهری / ارائه توسط: معصومه عموزاده

نویسنده این کتاب با قلم شیوا، خاطرات آقای سید نورالدین عافی جانباز و  رزمنده ۸ سال دفاع مقدس را به رشته تحریر در آورده از آثار دیگر خانم سپهری، کتاب لشگر خوبان با روایت خاطرات آقای مهدی‌قلی رضایی است که هر دوی این کتاب‌ها مورد عنایت مقام معظم رهبری قرار گرفته و ایشان این کتاب‌ها را تفریظ فرموده‌اند.  

موضوع کتاب در مورد نوجوانی از روستاهای اطراف تبریز است که بعد از حمله ناجوانمردانه عراق به ایران به هر طریقی می‌خواهد به جبهه برود ولی به دلیل صغر سنی، مقدور نبوده اما به هر طریقی بالاخره موفق می‌شود که ۸ سال جنگ ایران و عراق را در دفاع از کشور در خط مقدم جبهه‌ها در عملیات‌های مختلف به خصوص در لشگر عاشورا حضور داشته باشد و به انواع مختلف به شدت مجروح شده و خیلی از همرزمانش و به خصوص برادرش در مقابل چشمانش پرپر شده‌اند.

«مردگان باغ سبز» نوشته: محمدرضا بایرامی / ارائه توسط: رودابه محمدزاده 

این کتاب یک رمان تاریخی درباره برخورد سه نسل از نوه تا پدربزرگ است که ماجرای آن به ۶۳ سال پیش و بعد از جنگ‌جهانی اول و اتفاقاتی که در آذربایجان ایران رخ داده، برمی‌گردد. شخصیت‌های اصلی این رمان با فرقه دموکرات مرتبط هستند که پس از شکست فرقه دموکرات و متلاشی شدن این تشکیلات در ایران اتفاقاتی برای آنها پیش می‌آید. به گفته بایرامی این کتاب یک مستند صرف تاریخی نیست و علاوه براینکه سعی شده کتاب بر اساس یک واقعیت تاریخی روی داده در ایران نوشته شود به این نکته هم توجه شده که رمان شکل ادبی خودش را داشته باشد.

«شازده کوچولو» نوشته: سنت اگزوپری / ارائه توسط: سیده مریم حسینی‌نیا

نویسنده در این داستان به روش سوررئالیستی(فرا واقع‌گرایی) به بیان دیدگاه خود از دوست داشتن، عشق، سرشت آدمی و روابط انسانی پرداخته و آن را به بهترین دوست خود لئون ورث تقدیم کرده است. اگزوپری در این کتاب  می‌خواهد به خواننده بگوید که به همه چیز با چشم دل بنگرد تا حقایق عالم بر او آشکار شود.

«دلیل؛ روایت حماسه شهید چیت سازیان» نوشته: حمید حسام / ارائه دهنده: سمیه خدارحمی

این کتاب روایت حماسه نابغه اطلاعات عملیات، شهید علی چیت‌سازیان بوده و همانطور که از عنوان آن بر می‌آید مربوط به هشت سال دفاع‌مقدس است که در این کتاب به بخشی‌هایی از زندگی و دلاوریهای شهیدعلی چیت‌ساز از زبان خانواده- هم‌رزمان و دوستانش پرداخته شده است. این کتاب در سال ۱۳۸۵، توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس، در ۱۲ فصل با عنوان ۱۲ دلالت تنظیم شده که هر دلالت آن مشتمل بر چند خاطره از مقطع خاصی از زندگی این شهید بزرگوار است؛ بر این قرار فصل‌های ابتدایی کتاب به دوران کودکی و نوجوانی و فصل پایانی به خاطرات شهادت مربوط می‌شود.

گفتنی است نشست‌های کتاب‌خوان کتابخانه‌ای با هدف افزایش ضریب نفود نشست‌های کتاب‌خوان و سهولت بهره‌مندی آحاد مردم؛ در کتابخانه‌ها برگزار می شود که در این جلسات کتابداران، نویسندگان، شخصیت‌های فرهنگی عضو کتابخانه، کلیه اعضاء کتابخانه‌های عمومی، سایر علاقمندان و افرادی که تمایل به ارائه معرفی کتاب دارند به معرفی کتاب‌های خوانده شده خود می‌پردازند.