سه‌شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۴

در کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی برگزار شد؛

جمع‌خوانی و نقد دو اثر منتخب کتابخوان ماه شهریور

جمع‌خواني دشتبان

دو کتاب «جانستان، کابلستان» و «دشت‌بان» در دو کتابخانه خراسان جنویی، نقد و جمع‌خوانی شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی، جلسه نقد «جانستان، کابلستان» به کوشش کتابخانه استاد فرزین سربیشه و جمع‌خوانی «دشت‌بان» با همت کتابخانه عمومی استاد سعیدی بیرجند برگزار شد.

نقد «جانستان کابلستان» در سربیشه

کتاب «جانستان کابلستان» نوشته رضا امیرخانی در کتابخانه عمومی استاد عبدالحسین فرزین سربیشه با حضور جمعی از علاقه‌مندان، نقد شد.

کتابدار کتابخانه استاد عبدالحسین فرزین، ضمن اعلام این خبر گفت: حاضران جلسه، این کتاب را دارای موضوعی جذاب و سبکی بسیار زیبا دانسته و از خواندن بخش‌هایی از آن ابراز خشنودی کردند.

درستکار افزود: این اثر، کتابی خواندنی از آثار معرفی شده در طرح «کتابخوان شهریور ماه» نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است.

وی درباره جزئیات این کتاب، گفت: نویسنده کتاب در سال ۸۸ سفری چند روزه به افغانستان داشته که حاصل این اتفاق، سفرنامه‌ای با نام «جانستان کابلستان» است.

درستکار افزود: این سفرنامه که به روایت یک مسافرت شخصی و ملاقات با چند دوست افغان و دیدن شهرهای مهم این کشور می‌پردازد، ماجراهای غیرمنتظره و جالبی پیش‌روی نویسنده را نقل می‌کند که گاه، هیجان انگیز و گاهی طنزآلود است و در پاره‌ای از رخدادها به آشکار شدن حقایق دردناکی می‌انجامد.

این کتابدار ادامه داد: سفرنامه امیرخانی تنها در محدوده سفرش به افعانستان نمی‌ماند، بلکه به تاریخ و آینده، سیاست، اقتصاد و وقایع روز و گاه موضع‌گیری درباره اتفاقاتی معطوف می‌شود که نویسنده همیشه در برابرشان سکوت کرده است.

جمع‌خوانی «دشت‌بان» در بیرجند

نشست جمع‌خوانی کتاب «دشت‌بان» با حضور جمعی از اعضاء کتابخانه عمومی استاد سعیدی بیرجند، برگزار شد.

دشت‌بان، ماجرای یک خانواده روستایی در جنگ است که پدر و پدربزرگ آن دشت‌بان بوده و در کنار رود الوند، نزدیک قصرشیرین زندگی می‌کنند. این خانواده در هجوم جنگ، مجبور به فرار می‌شوند و در جریان فرار و ترک دیار با حوادثی روبه‌رو می‌شوند که توسط نوجوان خانواده به اسم «ناصر» در ۱۶ فصل روایت می‌شود.

احد دهقان، نویسنده این اثر درباره کتابش می‌گوید: «دشت‌بان، روایت تلاش آدم‌ها برای زنده‌ ماندن است. در داستان، آدم‌هایی هستند که از یک طرف، با طبیعت مبارزه می‌کنند تا زنده بمانند و از یک‌سو با دشمن پیش ‌رو و این نکته تا پایان کتاب مورد توجهم بوده و شاخصه‌ اصلی آن محسوب می‌شود. در این کار می‌خواستم جنگ را از منظری که تا به حال دیده نشده است، ببینم.»