شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۵

نخستین شب شعر «مدافعان حرم» با حضور دبیرکل نهاد، خانواده شهدای مدافع حرم و چند تن از شاعران آیینی کشورمان برگزار شد

مختارپور: باید شکر نعمت دیدار با شهدا و خانواده‌هایشان را به جا بیاوریم

مختارپور

نخستین شب شعر «مدافعان حرم» با حضور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، جمعی از مدیران نهاد، شاعران آیینی و خانواده‌های شهدای مدافع حرم برگزار شد.

به گزارش روابط‌ عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نخستین شب شعر «مدافعان حرم» با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و انتشارات شهرستان ادب عصر سه‌شنبه 13 مهر با حضور علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، علی نیکنام، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران، امین متولیان، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات، محمد ‌اله‌یاری معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی، محمدهادی ناصری مدیرکل روابط عمومی، اسماعیل جانعلی‌پور مدیرکل امور فرهنگی، مرتضی محمدزاده مدیرکل امور مجلس و استان‌های نهاد، سردار اسداللهی فرمانده لشکر عملیاتی 27 محمد رسول‌الله، تعدادی از خانواده‌های مدافع حرم و چند تن از شاعران آیینی کشورمان در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد.

در این مراسم  شاعرانی چون علیرضا قزوه، مصطفی محدثی خراسانی، علی‌محمد مودب، محمدمهدی سیار، سیدرسول پیره، احمد بابایی، میلاد عرفان‌پور، محسن رضوانی و بشری صاحبی با موضوع شهدای مدافع حرم به شعرخوانی پرداختند. همچنین در بخشی از مراسم گروه نسیم قدر به اجرای سرودی زیبا و شنیدنی در وصف شهدای مدافع حرم پرداختند.

علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سخنانی با گرامیداشت یاد شهیدان مدافع حرم و با احترام به خانواده‌های ایشان گفت: امروز در محضر خانواده شهدا صحبت می‌کنم. ما در کتاب‌های تاریخ می‌خوانیم باید 40 روز چله می‌نشستند و روزه می‌گرفتند تا یک شهید را در خواب ببینند. ما چطور می‌توانیم شکر این نعمت را به جا بیاوریم که این شهدا هر روز از مقابل چشمان‌مان عبور می‌کنند و با خانواده‌ها و فرزندان این عزیزان روبروییم.

وی تأکید کرد: آیا آدمی قابل خرید و فروش است؟ آیا آدمی قیمت دارد؟ باید بگویم که بله قیمت دارد، چراکه خالق آدمی در قرآن گفته آدمی قیمت دارد و خود خریدار آن است. مولانا می‌گوید کسی گوهری ساخت بسیار گران‌قیمت و آن را به مزایده گذاشت و گفت که هرکسی که قیمتش را دارد بیاید و بخرد. او در بیتی از این داستان می‌گوید: گوهر مزاد کرد که این را که می‌خرد/ کس را بها نبود، همو خود ز خود خرید» خداوند این گوهرهای قیمتی را خریده است و ما این سعادت را داریم که از نزدیک ببینیم‌شان. برای همین باید شکر نعمت دیدار با شهدا و خانواده‌هایشان را به جا بیاوریم.

سردار اسداللهی فرمانده لشکر عملیاتی 27 محمد رسول‌الله هم در بخش دیگری از این مراسم با تسلیت ایام سوگواری سالار شهیدان امام حسین(ع) گفت: برای هر چیزی باید هزینه پرداخت. این هزینه برای جلب توجه خداوند، مادی نیست. ما معتقدیم شهدای ما برای برنگشتن نگاه خالق هستی پا جلو گذاشتند و جلوتر این هزینه را پرداختند.

وی افزود: هر اتفاقی در امروز یک عقبه تاریخی دارد و می‌شود شاهد مثالی از تاریخ آورد. 1400 سال است که اتفاقی در صحرای کربلا افتاده است و ما تحت تأثیر آن هستیم. چه قیام‌ها و چه حوادث تاریخی با تأثیر از این قیام در طول تاریخ شکل گرفته است که اگر بخواهیم از آنها صحبت کنیم باید ساعت‌ها وقت بگذاریم.

سردار اسداللهی تأکید کرد: همه ما پای روضه امام حسین(ع) یک جمله را مشترک می‌گوییم و آن این است که ای کاش در قیام امام حسین حضور داشتیم. اما در دوران معاصر این آرزو در دل ما نمانده است. اگر به دوران انقلاب و دفاع مقدس نگاه کنیم به خوبی تأثیر مستقیم قیام امام حسین‌(ع) را در آنها می‌بینیم. اسامی اعزام‌ها به جبهه‌ها، نام عملیات‌ها، پیشانی‌بندها، زیارت‌های عاشورا در شب عملیات و ذکر یا حسین بر لب رزمندگان‌مان در وقت شهادت نشان از تأثیر این واقعه بزرگ دارد.

وی تصریح کرد: بعد از دفاع مقدس خیلی‌ها می‌گفتند نسلی که این حماسه بزرگ را رقم زد، دیگر در تاریخ تکرار نمی‌شود، این نسل طلایی از بین رفتند و دیگر از آنها نمونه‌ای نخواهیم دید. اما رزمندگان و شهدای مدافع حرم به ما ثابت کردند ذره ای کمتر از بچه‌های دفاع مقدس نیستند. اینها همان بچه‌های عاشورایی و کربلایی بعد از جنگ بودند که پای روضه‌های امام حسین(ع) گریه می‌کردند و آرزو داشتند در صحرای کربلا همراه امام‌شان باشند. امروز که ما دور هم نشستیم، جوانان رشیدی از این سرزمین در دیار غربت، سرنوشت‌مان را رقم می‌زنند. یادمان باشد اگر امروز برای امت ما حسابی باز می‌کنند به اعتبار این شهدا است.

این شب شعر با مداحی و ذکر مصیبت امام حسین(ع) به پایان رسید.

گزارش تصویری این مراسم را می‌توانید در اینجا ببینید.