شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۱

تقدیر از نویسنده حوزه کودک و نوجوان استان همدان

تقدير از نويسنده حوزه كودك در همدان

هم‌زمان با گرامیداشت هفته کودک از خدمات غلامرضا بکتاش، نویسنده توانمند حوزه کودک و نوجوان، توسط مدیرکل کتابخانه‌های عمومی همدان، تقدیر شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی همدان، عاطفه زارعی در مراسم تقدیر از نویسنده حوزه کودک و نوجوان استان با تأکید بر لزوم حساسیت و تخصص در حوزه کودک گفت: کتاب برای کودک، به‌منزله نهادی آموزشی است که روح و روان مخاطب را به‌شکلی مستقیم و بی‌واسطه، درگیر می‌کند و بر آن تأثیر می‌گذارد.

وی با اشاره به نقش رسانه‌های تصویری در کم‌رنگ شدن روح پرسشگری در کودکان و نوجوانان، تأکید کرد: متأسفانه برخی از خانواده‌ها، سهم ناچیزی از سبد خرید خانوار را به کتاب اختصاص داده و کتاب را به‌عنوان عاملی تفننی، می‌بینند.

 زارعی ادامه داد: رسانه‌هایی مانند تلویزیون در این خانوانده‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است و کودکان و نوجوانان، دسترسی مناسبی به کتاب و کتابخانه ندارند؛ به عبارتی خانواده از سهم کتاب می‌کاهد و به سهم بازی‌های رایانه‌ای می‌افزاید، غافل از این‌که کتاب، قوه تخیل کودک و نوجوان را برانگیخته و قوای ذهنی و انتزاعی آنان را فعال می‌کند.

در ادامه، غلامرضا بکتاش از نویسندگان مطرح حوزه کودک و نوجوان بابیان اینکه «کودکان با بیلبورد و تبلیغات کتاب‌خوان نمی‌شوند»، افزود: نصب بنر و تبلیغات در امر کتاب‌خوانی تأثیر چندانی نخواهد نداشت؛ بلکه هم‌نشینی فرد با کتاب او را کتاب‌خوان می‌کند.

این نویسنده بابیان اینکه «کتاب‌خوانی امری شخصی است و باید کتاب‌خوان بود و سپس آن را به جامعه تعمیم داد»، گفت: مطالعه، نگاه‌ها را تغییر می‌دهد. برای این تغییر باید عادت به مطالعه را از کودکی در افراد نهادینه کرد.

گفتنی است؛ «رونویسی از بهار»، «آفرین به آفتاب»، «از ماه باخبر باش»، «خدا را دعوت کنیم» و «دعای باران» از جمله آثار این نویسنده موفق کودک و نوجوان است.