یکشنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۹

بهار کتابخانه‌های عمومی به روایت مدیران‌کل استانی نهاد

خدایی: نهاد برنامه‌ریزی هوشمندانه‌ای برای توسعه کتابخوانی در کشور دارد

شهرام خدایی

مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی تبدیل کتابخانه‌های عمومی به پایگاه‌هایی اجتماعی را نتیجه برنامه‌ریزی هدفمند و هوشمندانه نهاد در حوزه کتاب و کتابخوانی عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی، شهرام خدایی، مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی در یادداشتی، فرارسیدن سال ۱۴۰۱ را تبریک گفت.

متن یادداشت به شرح زیر است:

خرد هر کجا گنجی آرد پدید                      ز نام خدا سازد آن را کلید

تمدن به عنوان یک پدیده اجتماعی، محصول تفکرات نهفته در ورای آن است. برای ساختن تمدن، وجود اندیشه تمدن‌ساز ضروری و اجتناب‌ناپذیر است و لازمه توسعه یک تمدن، ماندگار کردن این اندیشه ها و انتقال آن به نسل های بعدی است که به جز از طریق کتاب و خواندن کتاب میسر نمی شود. کتاب محصول مکتوب اندیشه بشری است. کتاب‌هایی که حاصل دستاوردها و اکتشافات و تجربیات بشر بوده‌اند، به همراه کتاب‌های آسمانی و وحیانی که آموزه‌های الهی را شامل می‌شوند، همواره در طول تاریخ راه و روش زندگی، اخلاقیات، علم و دین و مذهب را به بشر آموخته‌اند و آن را در مسیر تکامل هدایت کرده‌اند.

اینجانب ضمن تبریک فرارسیدن ۱۷ اسفندماه، هیجدهمین سالروز تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و فرارسیدن سال نو و آغاز قرن جدید، خدمت کتابداران، کتابخوانان و دست اندرکاران حوزه فرهنگ کتاب و کتابخوانی بر این باورم برنامه ریزی و حرکت هدفمند و هوشمندانه ای در امر کتاب و کتابخوانی در کشور شکل گرفته که نمود بارز آن را در ایفای نقش اجتماعی و تبدیل کتابخانه های عمومی به پایگاه اجتماعی محل رجوع آحاد مردم می دانم.

دست یافتن به این هدف نیازمند حرکت جهادی تمامی همکاران عزیز شاغل در کتابخانه‌های عمومی کشور است که در آذربایجان شرقی نیز در کنار انجام فعالیت های گسترده عمرانی جهت تعمیر، تجهیز و بازسازی کتابخانه های عمومی با برگزاری برنامه های فرهنگی کتاب محور به ویژه در فضای مجازی دنبال می شود.

آنچه در مدیریت فضای مجازی به آن نیاز داریم تولید محتوای خوب برای اقشار مختلف جامعه است. وقتی در این فضا تولید محتوای خوب و وسیعی داشته باشیم، دیگرانی که نظرهای مغرضانه و مخالف دارند، فرصت تحمیل آرایشان را بر کاربران پیدا نمی‌کنند، چون دیگر یکه‌تاز این صحنه اطلاعاتی نیستند. کتابداران کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی برای تحقق این امر که از جمله اهم موضوعات مورد تاکید مقام معظم رهبری(مدظله العالی) است، در یکسال گذشته بیش از ۵۵ هزار محتوای فرهنگی کتاب محور تهیه و در فضای مجازی بارگذاری کرده اند.

امروزه به دلیل گسترش تکنولوژی و وسایل ارتباط جمعی که امکان تهاجم فرهنگی را فراهم کرده است، فرهنگ ها در هم تنیده شده، بنابراین فرهنگ موفق امروز فرهنگی است که در عین پویایی، خود انگیختگی ها، سنت ها و بنیان های اصیل خود را حفظ کند. یکی از راهکارهای این امر که در نهاد کتابخانه های عمومی کشور به درستی برای آن برنامه ریزی شده است، حفظ بنیان های زندگی ایرانی و اسلامی از طریق ترویج سبک زندگی ائمه اطهار(ع) با استفاده از برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی است. در سال ۱۴۰۰ در استان آذربایجان شرقی با تلاش و همدلی همه کتابداران و همکاران ستادی بالغ بر ۵۴  هزار نفر در این جشنواره شرکت کرده اند.

در پایان تلاقی سالروز تاسیس نهاد کتابخانه های عمومی کشور و اعیاد شعبانیه را گرامی داشته و با آرمان های حضرت امام خمینی(ره) و شهدای انقلاب اسلامی میثاقی دوباره می‌بندیم و امیدواریم در سایه تأییدات حضرت ولی عصر(ارواحنا له الفداء) و رهنمودهای نایب برحقش مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، بیش از پیش بتوانیم نقش خطیر خویش را در توسعه فرهنگی ایران عزیز ایفا کنیم.