چهارشنبه ۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۵

کتاب بخوانیم/ ۲

۴ پیشنهاد مطالعه کتاب توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ایام نوروز

پیشنهاد مطالعه

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در فضای مجازی ۴ کتاب برای مطالعه در ایام نوروز پیشنهاد داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در فضای مجازی ۴ کتاب برای تعطیلات نوروز پیشنهاد داد. وی نوشت:

از مهمترین فواید تعطیلات نوروز، فرصت مطالعه است. دوست دارم چند کتابی که به نظرم مناسب برای خواندن همه اعضای خانواده است معرفی نمایم.
کتاب «کهکشان نیستی» روایتی از زندگی عارف بزرگ آیت الله سید علی قاضی طباطبائی، «رضا نام تا رضا خان» اثر جدید آقای هدایت الله بهبودی، «تشریف» رمانی جذاب نوشته آقای عزتی پاک و «مهاجر سرزمین آفتاب» شرح زندگی مادر شهید ژاپنی خانم یامامورا (سبا بابایی)

گفتنی است کهکشان نیستی نام رمانی است که بر اساس حیات ۸۱ ساله‌ی آیت الحق سید علی قاضی طباطبایی توسط محمد هادی اصفهانی در شهر نجف اشرف به رشته ی تحریر آمده است، نویسنده در آن سعی کرده زندگی آیت الله سیدعلی قاضی را از بدو ورود به نجف و آشنایی ایشان با اساتیدشان و همچنین نحوه تربیت و سیر و سلوک و تربیت شاگردان ایشان را به طور مستند داستانی به رشته تحریر درآورده و به تصویر کشد.

«رضا نام تا رضا خان» نیز به زاویه کمتر شناخته ‌شده پهلوی اول یعنی سال ‌های قبل از قدرت او پرداخته و پس از بررسی چگونگی آن، با وقوع کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹ پایان می ‌یابد. در این کتاب، علاوه بر زندگی رضانام - رضاخان بعدی - تا حدی زمانه او هم مورد بحث و نظر قرار می‌ گیرد. آثار انقلاب اکتبر روسیه بر ایران، پایان جنگ جهانی اول، قرارداد ۱۹۱۹، ارتقای بریگاد قزاق به دیویزیون، سرازیری مستشاران نظامی و مالی بریتانیا به ایران، استحاله قزاقخانه روسی به انگلیسی و سیاست انگلستان در ایران بین دو جنگ جهانی از موضوعات اشاره ‌شده در این کتاب است.
همچنین «تشریف» درباره مردی به‌نام شهریار است که در شب عروسی‌اش متوجه می‌شود همسرش در دوران دانشگاه، دوست صمیمی‌اش مصطفی را به نیروهای امنیتی لو داده است. شهریار با اطلاع از این‌واقعیت، به‌دلیل علاقه‌ زیادش به مصطفی، عنان اختیار را از دست داده و محفل عروسی را ترک می‌کند. در ادامه داستان، آوارگی شهریار شروع می‌شود که بناست ۳ روز طول بکشد و سرانجامش در برف و تپه‌های یخ‌زده اطراف همدان رقم بخورد. بستر زمانی این‌قصه سال ۱۳۵۷ و بستر زمانی‌اش هم همدان است.

«مهاجر سرزمین آفتاب» جدیدترین اثر حمید حسام و مسعود امیرخانی که روایت خاطرات کونیکو یامامورا (سبا بابایی)، یگانه مادر شهید ژاپنی در ایران است و این کتاب به روایت خاطرات کونیکویامامورا می​ پردازد. وی تنها مادر شهید است که اصالتی ژاپنی دارد و فرزند شهیدش جوان نوزده ساله ای بود که هم در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت‌های زیادی داشت و هم در زمان جنگ تحمیلی با وجود سن کم، راهی جبهه​ ها شد تا از اسلام و ایران دفاع کند که در عملیات والفجر یک، در منطقه فکه به شهادت رسید.