چهارشنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۱

هر روز یک آیه/۴

چرا امام فرمود: «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند!؟»

هر روز یک آیه/4

هر روز با ثقلین (روز چهارم ماه مبارک رمضان)

چرا امام فرمود: «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند!؟»
إِنْ یَنْصُرْکُمُ اللهُ فَلا غالِبَ لَکُمْ وَ إِنْ یَخْذُلْکُم فَمَنْ ذَا الَّذی یَنْصُرُکُمْ مِنْ بَعْدِهِ وَ عَلَی اللهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ (آل عمران:۱۶۰)
اگر خداوند شما را یاری ‌کند، هیچ‌کس بر شما غلبه نخواهد ‌کرد؛ و اگر دست از یاری شما بردارد، کیست که بعد از او، شما را یاری ‌کند!؟ و مؤمنان باید، تنها بر خداوند توکّل کنند.

در این آیه، دلیل توکّل بر خدا را چنین مطرح می‌کند که عزّت و ذلّت تنها به دست اوست. در حدیث آمده است که رسول خدا صلی الله علیه و آله از جبرئیل پرسید: توکّل بر خدا چیست؟ جبرئیل گفت: این‌که بدانی مخلوق، سود و زیانی به تو نمی‌رساند و از غیر خدا کاملًا مأیوس شوی.  
اگر انسان به این درجه رسید، جز برای خدا کار نمی‌کند و از غیر خدا نمی‌هراسد و جز به خدا امید ندارد و این حقیقت توکّل است.
این سخن مرحوم امام رضوان الله علیه که فرمودند: «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند» مبتنی بر معارف وحیانی قرآن کریم است که این آیه، یکی از مستندات و مبانی آن می‌باشد. همچنین رهبر فرزانه انقلاب نیز توجه و باور به این وعده الهی را، عامل باز شدن راه امت اسلام به سوی عزت، وحدت، اقتدار و نجات از عقب‌ماندگی دانسته‌اند.

حضرت امام جعفر صادق علیه السلام: بی‌نیازی و عزّت، دو صفت نیکو هستند که برای یافتن محل استقرارشان در گردشند و هنگامی‌ که به جایگاه توکّل رسیدند، در همان جا اقامت می‌کنند.
الکافی‌ (ثقة الاسلام کلینی) : ج۲، ص۶۵