دوشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۵

تولیت آستان مقدس شاهچراغ عنوان کرد؛

«کتابخوانی» یکی از جلوه‌های اصیل جهاد تبیین است/ شبکه گسترده نهاد یکی از میوه های ارزشمند انقلاب اسلامی است

آيت الله كلانتري

حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم کلانتری تولیت آستان مقدس شاهچراغ با تقدیر از دست اندرکاران برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی، گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور یکی از میوه های ارزشمند انقلاب اسلامی و کتابخوانی یکی از جلوه های های ارزشمند و اصیل جهاد تبیین است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم کلانتری تولیت آستان مقدس شاهچراغ ضمن خیر مقدم به حاضرین در این مراسم طی سخنانی گفت: شاید در انواع کارهای فرهنگی، هیچ کاری به ارزش کار کتابخوانی و برگزاری جشنواره کتابخوانی به ویژه پیرامون موضوع اهل بیت عصمت و طهارت نرسد. زمانی که پای کتاب به میان می‌آید از ده ها جهت کار ارزشمند و قابل تقدیر می شود؛ چرا که هر تمدنی که در دنیا شکل گرفته است بر پایه کتاب به وجود آمده است و هرگاه تمدن ها سقوط کرده اند دلیل اصلی آن فاصله گرفتن از کتاب و کتابخوانی بوده است.

وی افزود: معجزه آخرین پیامبر الهی که تا پایان عمر دنیا معجزه جاودان و ابدی اوست «کتاب» است. در حقیقت کتاب است که دست بشر را می‌گیرد و از گرداب جهل و نادانی و انحطاط نجات می دهد. علامه شهید استاد مطهری می فرماید «آیا از جهل بدتر هم چیزی وجود دارد؟» و خودشان پاسخ می دهند که «بله، از جهل بدتر چیز دیگری به نام تحجر است». تحجر یعنی اینکه انسان در یک نقطه متمرکز شود و حاضر نباشد اوج بگیرد، رشد کند و مدارج آگاهی را طی کند. یعنی درها را به روی خود قفل می‌کند. ممکن است انسان جاهل روزی عالم شود و از تاریکی جهل بیرون بیاید، اما انسانی که گرفتار تحجر شده است هیچگاه از تاریکی جهل نجات پیدا نمی کند؛ چرا که راه نجات را بر خود بسته است.

تولیت آستان مقدس شاهچراغ با اشاره به بخش دیگری از سخنان استاد مطهری گفت: ایشان در جای دیگر می فرمایند «آیا از علم بهتر هم چیزی وجود دارد؟» و پاسخ می دهند «بله، از علم بهتر هم چیز دیگری به نام روحیه علمی، روحیه تحقیق، روحیه مطالعه، حرکت کردن و روز به روز پیشرفت کردن در مجالس و مجالس علم و آگاهی است». علم نور است، اما نور درجات متفاوتی دارد. انسان می تواند از یک درجه از نور به درجه دیگری صعود کند تا برسد به مرکز نور؛ یعنی برسد به سرچشمه آگاهی و علم که می شود خدای بزرگ و خالق بزرگ جهان.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم کلانتری با تقدیر از برگزار کنندگان جشنواره کتابخوانی رضوی گفت: یکی از کارهای فرهنگی اصیل، ارزشمند و ماندگار موثر همین است که در حوزه کتاب و کتابخوانی تلاش کنیم. گاهی اوقات یک کتاب باعث می شود یک انسان سرنوشت خود را تغییر دهد. امروز که جنگ رسانه ها و جنگ شناختی در بی نظیر ترین شکل خود پیرامون انقلاب اسلامی ما در جریان است، دشمنان با تکیه بر قدرت رسانه گاهی اوقات از یک کاه کوه می سازند و از سوی دیگر قله های عظیم پیشرفت ما را در نگاه شهروندان ایرانی کوچک و پنهان می کنند. به همین تناسب وقتی کتاب خوی و مفید به عنوان یک رسانه وارد میدان شود، می‌تواند سرنوشت انسان ها را متحول کند.

وی تصریح کرد: من به دوستانم در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور عرض کردم که اگر حتی موفق شویم یک کتاب خوب را به یک جوان معرفی کنیم و او وادار به مطالعه یک کتاب شود، یکی از بزرگترین کارهای فرهنگی در جهت جهاد تبیین رخ داده؛ آن هم در عصری که ما گرفتار جنگ نرم و هجوم فکری و فرهنگی به باورهای اصیل میهن و انقلاب اسلامی هستیم.

تولیت آستان مقدس شاهچراغ با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری گفت: رهبری فرمودند «جهاد تبیین هم واجب است، هم عینی است و هم فوری». یعنی این واجب که ما امروز برعهده داریم، یک فرض الهی است و هیچ کدام از آن معاف نیستیم. گاهی اوقات ده‌ها واجب پیش روی انسان است، اما انسان باید آن واجب فوری را مقدم در نظر بگیرد. بر این اساس یکی جلوه های های ارزشمند و اصیل جهاد تبیین بحث کتابخوانی است و این رسالتی است که به حمدالله جشنواره کتابخوانی رضوی بر عهده گرفته است.

وی با اشاره به مشارکت میلیونی عموم مردم در این جشنواره طی سال‌های اخیر گفت: این میزان از توجه و مشارکت عمومی در جشنواره کتابخوانی رضوی، روشنایی و پیشرفت را در کشور ما ارتقا می دهد و ارزش بسیار بزرگی است. زمانی که زندگی اهل بیت عصمت و طهارت نگاه می کنیم، یکی از ارزش های زندگی این بزرگان همین موضوع کتابخوانی است. هیچ مکتب و آیینی مانند مکتب ما وجود ندارد که رهبران آنها آنقدر بر علم، دانش و مطالعه تاکید مکرر کرده باشند. این موضوع مختص اسلام و مکتب تشیع است. این از افتخارات مکتب اهل بیت است و اینگونه جشنواره‌ها این افتخار را روز به روز بالاتر می‌برد و این مدال بزرگ را بر سینه بسیاری از جوان های ما نصب می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم کلانتری ادامه داد: به سهم خودم از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تشکر می کنم که یکی از میوه های ارزشمند انقلاب اسلامی است. و انقلاب اسلامی هزاران میوه دارد، اما نهاد یک میوه بزرگ در قالب یک شبکه  عظیم در سراسر کشور است که اگر هر بخشی را وظیفه خود را به درستی انجام دهد ما در عرصه جهاد تبیین می‌توانیم گام های بزرگی برداریم.

تولیت آستان مقدس شاهچراغ تصریح کرد: ما در حرم حضرت احمدبن موسی با افتخار در خدمت این پویش علمی هستیم. کتابخانه آستان نیز با حدود یکصد هزار عنوان کتاب صدر شده و چند هزار نسخه خطی یکی از بزرگترین کتابخانه های استان  است که در خدمت نهاد کتابخانه های عمومی و استادان، دانشجویان، دانش آموزان و معلمان بزرگوار و همه اهل علم کشور قرار دارد. این جزو افتخارات ما و از عبادت های بزرگ ما است که توفیق پیدا کنیم این مسیر الهی و ارزشمند را توسعه دهیم و این حرکت را عبادت پروردگار می دانیم و در این مسیر تلاش می کنیم.