سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۶

نقد کتاب «شبیخون فرهنگی» در رزن

نقد كتاب رزن

کتاب «شبیخون فرهنگی» در کتابخانه عمومی آیت‌الله فیاضی رزن، نقد و بررسی شد

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی همدان، حسین حسینی مسئول کتابخانه عمومی آیت‌الله فیاضی شهرستان رزن با اعلام این خبر گفت: «شبیخون فرهنگی» نام کتابی از احمد طهماسبی است که در حوزه علوم اجتماعی تألیف شده و فرهنگ‌زدایی و استعمار فرهنگی موضوعات اصلی آن را تشکیل می‌دهند.

حسینی افزود: جهان غرب، طی سالیان متمادی همواره با روش‌های فریبنده سعی در تحمیل باورها، آداب‌ورسوم، ارزش‌ها و عقاید موردنظر خود بر جوامع دیگر به‌خصوص جامعه ایران داشته و این موضوع در کتاب شبیخون فرهنگی به‌خوبی منعکس شده است.

وی تصریح کرد: نویسنده کتاب به دنبال این بوده که جنبه‌های مختلف فرهنگ غرب و آثار و پیامدهای آن را مورد تجزیه‌وتحلیل قرار دهد و تهاجم فرهنگی را به خواننده بشناساند.

مسئول کتابخانه عمومی آیت‌الله فیاضی روستای نیر، با اشاره به اهمیت ‌نقد کتاب، گفت: نقادان باانصاف مطالب و آثار را بررسی کرده و نقاط ضعف و قوت را به نویسنده گوشزد می‌کنند؛ با این روش به نویسنده کمک می‌کند تا نواقص را برطرف کرده و اثرش را غنا بخشد.

مجتبی علی بلندی؛ کارشناس علوم اجتماعی نیز در این جلسه گفت: کتاب حاضر به زبانی ساده و روان به مباحث فرهنگ و استعمار فرهنگی پرداخته است. ‌

وی با اشاره به فهرست بندی منظم این اثر، به عنوان یکی از نقاط قوت «شبیخون فرهنگی» گفت: «شبیخون فرهنگی» کتابی بسیار مفید به‌منظور معرفی برای مطالعه و ارائه مباحث آن در مدارس توسط مربیان پرورشی و آمادگی دفاعی، مساجد و حلقه‌های صالحین و... است.