چهارشنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۱

یوسف گوهری، شاعر و نویسنده ایلامی:

ویژه برنامه از تبار قلم ارج نهادن به شان و جایگاه نویسندگان است

یوسف گوهری

دومین دوره ویژه برنامه «از تبار قلم» با حضور جمعی از مسئولین و فعالا فرهنگی و با تجلیل از یوسف گوهری، شاعر و نویسنده در استان ایلام برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان ایلام، دومین دوره ویژه برنامه «از تبار قلم» با حضور سمیه حیدری، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ایلام، حبیب الله محمودیان، نویسنده و استاد دانشگاه ایلام، محمدرضا ولدبیگی، معاون پرورشی اداره آموزش و پرورش استان و نبی الله تبار، مسئول بخش ادبیات داستانی اداره کل حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس استان و با تجلیل از یوسف گوهری، شاعر و نویسنده در استان ایلام برگزار شد.

ویژه برنامه از تبار قلم ارج نهادن به شان و جایگاه نویسندگان است

در ابتدای این مراسم سمیه حیدری، مدیر کل کتابخانه های استان ایلام ضمن گرامیداشت روز قلم، نوشتن را ذخیره ی مکتوب دانست و افزود:عزیزانی که با قلم فرسایی خود موجب حفظ تمدن جوامع ، ثبت تاریخ و فرهنگ غنی کشور می شوند قابل تقدیرند.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان ایلام توسعه ی هر جامعه ای را  وابسته به فرهنگ، اندیشه و نخبگان دانست و تصریح کرد: زمانی اندیشه ها در جامعه ماندگار خواهد شد، که به صورت مکتوب باشد.

حیدری با تاکید بر اهمیت نوشتن به معجزه ی آخرین پیامبر خدا که قرآن کریم است، اشاره نمود و گفت: معجزه ی آخرین پیامبر خداوند قرآن کریم است و بشر امروز باید با این ذخیره ی مکتوب به اهمیت نوشتن پی ببرد و جایگاه کتاب را در زندگی خود ارج  نهد.

حیدری حمایت از فرهنگ و زبان بومی را مورد تاکید قرار داد و افزود: یکی از برنامه های کتابخانه های عمومی حمایت از نویسندگان بومی است که حرفی برای گفتن در جامعه  دارند و در سطح ملی و استانی نام آشنا هستند.

ویژه برنامه از تبار قلم ارج نهادن به شان و جایگاه نویسندگان است

در این مراسم همچنین حبیب الله محمودیان، نویسنده و استاد دانشگاه ایلام گفت: از اینکه اداره کل کتابخانه های عمومی استان روزی را برای تجلیل از نویسندگان و اهل قلم همزمان اعیاد بزرگ قربان و غدیر در نظر گرفته است جای بسی خوشحالی و مایه امیدواری است که شان و جایگاه این قشر فرهیخته و پرتلاش قدر دانسته شود.

وی افزود: مسئله قلم مسئله نوشتن و حل مسئله است برای ایجاد دنیایی بهتر و جامعه توسعه یافته که همکان با آرامش و صلح در کنار یکدیگر  زندگی کنند.

محمودیان اظهار داشت: هویت بخشی به فرد و جامعه با تاسی از گنجینه ارزشمند تاریخی و فرهنگی یک ملت از دیگر مقوله هایی است که نویسندگان و اهل قلم برای بشریت به ارمغان آورنده اند و در دوره ایی که کشور قدرتمند با ابزار های مادی و معنوی قدرتمند که در اختیار دارند سعی در یک دست سازی جوامع براساس ارزشهای موردنظر خود دارند، این تلاش مجاهدانه برای در را صیانت از میراث ملی و محلی بسیار ارزش دارد.

این استاد دانشگاه گفت: استان ایلام میراث فرهنگی گرانبهایی دارد و براساس برخی از شواهد باستان شناسی در حوزه رودخانه سیمره در محدوده منطقه هلیلان انسان های ابزار ساز ۱۰۰ هزار سال پیش زندگی کرده اند و یا  در تپه علی گش دهلران آثار مربوط به آغاز کشاورزی و دامپروری بشر در زمانه ای بیش از ۱۱ هزار سال پیش مشاهده شده است و اینها تنها بخش کوچکی از هویت تاریخی این سرزمین هستند که نویسندگان بومی باید این میراث گرانبها را به جامعه خود بشناسانند.

ویژه برنامه از تبار قلم ارج نهادن به شان و جایگاه نویسندگان است

در ادامه این مراسم یوسف گوهری، شاعر و نویسنده در سخنان با تقدیر از رویکرد نهاد کتابخانه های عمومی کشور در ارج نهادن به شان و جایگاه نویسندگان گفت: چند عامل و اتفاق در زندگی شخصی و اجتماعی  من باعث شد که به سمت نویسندگی و تالیف آثاری در راستای دغدغه های فکری و فرهنگی تمایل پیدا کنم که خوشبختانه حاصل آن چندین اثر در زمینه ادبیات، روانشناسی و شناخت اجتماعی باشد.

وی افزود: مطالعات من در ادبیات داستانی معاصر مغرب زمین بر من روشن ساخت که بخشی از نویسندگان این حوزه، خواسته یا ناخواسته ارزشها و گنجینه های معنوی و تمدنی ما یا به درستی درک نکرده اند و با برداشت اشتباه دست به تخریب آنها زده اند یا بخش مهمی از آنها را به نام دیگر ثبت کرده اند.

گوهری اظهار داشت: برداشت من از علل و عوامل این موضوع به نوعی بی توجهی و کم کاری خود ما بوده است و تکلیفی سنگین بر عهده همه است که با بضاعت و امکانات در دسترس برای شناساندن میراث عظیم فرهنگی خود به دنیا قدم برداریم.

وی اضافه کرد: مشاهده کم توجهی بخشی از نسل نوجوانان و جوان به ارزشها و هویت ملی خود، از دیگر مشوق های من به سمت سوی نویسندگی بود که این امکان وجود دارد با مراجعه و تعمیق در آثار ملی و گنجینه های معنوی و تاریخی می توان روحیه خودباوری و خودسازی را استخراج کرد و در اختیار آنها قرار داد.

این نویسنده در بخش دیگری از سخنان خود با تقسیم بندی موضوعی آثار خود،گفت: معرفی فرهنگ و اندیشه ایرانی اسلامی با بهره گیری از امکانات ادبی و هنری معاصر، بخشی از آثار من را در بر می گیرد و با مراجعه مستقیم به متن قرآن و آیات و روایات، تلاش نموده ام یافته فکری خود را با آنها تطبیق دهم و در جهت ارتقای آثار از این مضامین اللهی بهره های فراوان برده ام.

گوهری خاطرنشان ساخت: بخش دیگری از آثار من برآمده از تجارب و دغدغه های شغلی ام به عنوان معلم می باشد که در حیطه آموزش و تربیت است که با شناخت و آگاهی از مشکلات این حوزه، راههای رویارویی با چالشهای موجود را بررسی کرده ام.

وی همچنین افزود: مسائل اجتماعی و نقش عواملی مانند انتخاب درست، بخش مهمی از محتوای آثار من را به خود اختصاص داده اند و در این زمینه تلاش کرده ام با بررسی و مراجعه مستقیم به به خاطرات و تجربیات افراد عادی جامعه، سرنوشت آنها را در قالب داستان و رمان در اختیار دیگران قرار دهم.

لازم به ذکر است در پایان این مراسم با اهدای لوح سپاس از تلاش های مستمر یوسف گوهری، شاعر و نویسنده ایلامی در خلق چندین اثر در موضوعات گوناگون و به عنوان یکی از فرهنگیان پیشکسوت اهل قلم در دوران دفاع مقدس تجلیل به عمل آمد.

ویژه برنامه از تبار قلم ارج نهادن به شان و جایگاه نویسندگان است

ویژه برنامه از تبار قلم ارج نهادن به شان و جایگاه نویسندگان است