یکشنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۳

حسین زنگویی در ویژه برنامه «از تبار قلم» خراسان جنوبی:

امروز برای نجات کشور نیازمند شناخت هویت دینی و ملی هستیم

زززززز

دومین ویژه برنامه «از تبار قلم» در استان خراسان جنوبی با تجلیل از حسین زنگویی و با حضور مسئولان و چهره های فرهنگی استان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان خراسان جنوبی، در ادامه رویکرد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در توجه به اهمیت و ارج‌گذاری به نویسندگان و اهالی فرهیخته دانش و نخبگان کشور، ویژه برنامه «از تبار قلم» در استان خراسان جنوبی با حضور محمود حاجی مدیرکل کتابخانه های عمومی استان،  فرشته اسدزاده مدیر کل امور بانوان استانداری، طاهره حمیدی مدیر کل کانون پرورش کودکان و نوجوانان استان و برخی از چهره‌های فرهنگی، نویسندگان، شعرا و  ناشران خراسان جنوبی در سالن همایش های سازمان صمت استان برگزار شد.

امروز برای نجات کشور نیازمند شناخت هویت دینی و ملی هستیم

محمود حاجی،  مدیر کل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی در این مراسم گفت: دومین سالی است که در سطح کشور برنامه ای با عنوان «از تبار قلم» در راستای تجلیل از نویسندگان بومی استان ها و معرفی آثار آنها به همت نهاد کتابخانه های عمومی برگزار می شود.

حاجی افزود: این مراسم برای دومین سال در استان خراسان جنوبی برگزار می شود. در سال گذشته این مراسم نکوداشت برای دکتر ناصح برگزار شد.

وی از دکتر زنگویی به عنوان استاد برجسته ادبیات در استان خراسان جنوبی یاد کرد و افزود: دکتر زنگویی دارای ۱۴اثر فاخر هستند و در ۱۱همایش شرکت کرده و ۴۳مقاله هم ارائه کرده اند.

حاجی ادامه داد: نهاد کتابخانه های عمومی بزرگ ترین شبکه ای است که باید کتاب را به خدمت مردم در آورد و این یک رسالت برای ماست.

وی با اشاره به اینکه نویسندگان ما از نویسندگان کشوری کمتر نیستند، گفت: امیدوارم در سطح ملی نیز از آثار دکتر زنگویی استفاده شود.

امروز برای نجات کشور نیازمند شناخت هویت دینی و ملی هستیم

فرشته اسدزاده مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی نیز در بخش دیگری از این مراسم با بیان اینکه بین تحریر یک کتاب یا پژوهش با تالیف یک اثر تفاوت زیادی وجود دارد، گفت: دکتر زنگویی یک مولف به معنای واقعی هستند و آثار ایشان بسیار غنی و برگرفته از تلاش هایی است که با یک کار تحریری بسیار متفاوت است.

اسدزاده با اشاره به هجمه هایی که دشمن هر روزه بر فرهنگ اسلامی ما وارد می آورد، افزود: رهبر معظم انقلاب بر جهاد تبیین تاکید دارند و این جهاد باید ابزاری داشته باشد که آثاری از قبیل کتاب های دکتر زنگویی همان محتوایی است که ما در این جهاد تبیین به آن نیاز داریم. محتواهایی که دلسوزانه و با کار مطالعاتی دقیق و با ممارست زیاد فراهم شده و بیش از هر زمانی کشور ما به آن نیاز دارد.

امروز برای نجات کشور نیازمند شناخت هویت دینی و ملی هستیم

طاهره حمیدی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی نیز در ادامه از برگزاری این مراسم که باعث معرفی مولفان به جامعه می شود، قدردانی کرد و گفت: این نکوداشت ها گامی است برای رشد، توسعه، تعمیق و همگرایی کسانی که در زمینه های علمی و ادبی قلم می زنند.

حمیدی با قدردانی از مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی در برگزاری این مراسم و طرح های جدیدی که باعث تحول در این مجموعه شده، افزود: دکتر زنگویی از اساتید برجسته ادبیات و از افراد تاثیر گذار در حوزه فرهنگ عامه استان بشمار می روند و علاوه براین در کنار درجات علمی، بسیار اخلاق مدار، متواضع و پرکار هم هستند.

وی به کتاب افسانه های محلی خراسان جنوبی تالیف دکتر زنگویی اشاره کرد و ادامه داد: این کتاب دارای ۷فصل است و در واقع افسانه ها جزو فرهنگ شفاهی و نانوشته ما بخ شمار می روند که خود حاصل خرد جمعی است.

حمیدی از افسانه ها به عنوان هویت تاریخی ادبی یک ملت یاد کرد و افزود: افسانه ها از اهمیت و جایگاه بالایی برخوردارند و به عنوان یک میراث گرانبها از نسلی به نسل بعدی منتقل شدهاند.

وی در ادامه  بیان کرد: در برخی کشورها درطب سنتی برای درمان بیماران روان پریش از افسانه ها استفاده می کنند و در عین حال افسانه ها دارای مطالب آموزشی هم هستند.

حمیدی با اشاره به اینکه افسانه ها واقعی نیستند ولی مورد علاقه همه به خصوص کودکان هستند، گفت: در دنیای پیشرفته امروزی و فضای مجازی که کودکان ما را در برگرفته و آینده آنها را تهدید می کند، وجود افسانه ها بیش از گذشته احساس می شود.

وی با تاکید بر اینکه ادبیات بهترین رسانه و منبع برای انتقال آموزش می باشد، ادامه داد: در این بین ادبیات کودک از جایگاه خاصی برخوردار است که می تواند عواطف و احساسات کودکان را برانگیزد و پرورش بدهد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی همچنین افزود: ۶۰ درصد محتوای کتب مدارس در برخی کشورهای جهان به افسانه ها اختصاص دارد.

امروز برای نجات کشور نیازمند شناخت هویت دینی و ملی هستیم

حسین زنگویی نیز در بخش پایانی این برنامه از کتاب به عنوان میراث فرهنگی مردم یاد کرد و گفت: اگر ایران در جهان جایگاهی دارد به خاطر فرهنگ است و این فرهنگ ایران است که انسان هایی تربیت کرده که در طول تاریخ در مقابل تمام تهاجمات ایستادگی کرده اند.

وی از مقام معظم رهبری به عنوان یک عالم و ادیب بزرگ یاد کرد که شمه ادبی فوق العاده ای دارند و در ادامه افزود: ادبیات کارش تبلیغ فرهنگ مردم است و رهبر انقلاب هم گفته اند که مقابل این تهاجمات فضای مجازی و تهاجم فرهنگی کاری بکنید.

زنگویی با بیان اینکه هویت دینی و ملی ایران بر اساس نظر پژوهشگران با تمام دنیا متفاوت است، ادامه داد: بر اساس کتاب های قدیمی و تاریخی مردم ایران هیچ گاه بت پرست و مشرک نبوده اند چرا که پیامبران زیادی در میان آنها حضور داشته اند.

وی در ادامه بیان کرد: ما امروز به بازیابی و توجه به یک عنصر قوی برای نجات کشور نیازمند هستیم که همان شناخت هویت دینی و ملی ماست.

زنگویی همچنین افزود: ما باید نمادهای فرهنگی خود را شناسایی و به بچه هایمان بیاموزیم که پرهیز از دروغ گویی یکی از این نمادهاست.

وی به تلاقی تمدن ایرانی و اسلامی اشاره کرد و ادامه داد: ما امروز برای ابقای هویت دینی و اسلامی خود بخصوص به نسل جوان به هویت خود نیاز داریم.

زنگویی در پایان به راه‌ حل این هویت سازی اشاره کرد و گفت: آداب و معاشرت خانوادگی است که اساس و بنیان خانواده ها را قوی می کند.

این مراسم با اهدای لوح تقدیر مدیرکل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد کتابخانه های عمومی کشور به حسین زنگویی و دبیر محافل ادبی استان به پایان رسید.

امروز برای نجات کشور نیازمند شناخت هویت دینی و ملی هستیم

امروز برای نجات کشور نیازمند شناخت هویت دینی و ملی هستیم