دوشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۲

در نشست «انتخاب قصه، پرداخت قصه، پادکست» مطرح شد؛

قصه باید با روح و روان قصه گو عجین باشد

انتخاب قصه پرداخت قصه

همزمان با دومین دوسالانه قصه گویی و در راستای مهارت افزایی کارکنان، نشست «انتخاب قصه، پرداخت قصه، پادکست» در بستر فضای مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی، همزمان با دومین دوسالانه قصه گویی و در راستای مهارت افزایی کارکنان، نشست «انتخاب قصه، پرداخت قصه، پادکست» ویژه کارکنان این اداره کل با حضور فاطمه محمودی، مدرس قصه گویی در بستر فضای مجازی برگزار شد.

فاطمه محمودی در ابتدای این نشست با بیان نکاتی پیرامون انتخاب قصه گفت: مهم ترین اصل در انتخاب قصه، قابلیت های وجودی قصه‌گو است؛ قصه باید  متناسب با چهره، بیان، احساسات و سایر ویژگی های قصه گو باشد. قصه باید روح و روان قصه گو عجین باشد و از نظر او دل‌نشین و جذاب باشد و با خلاقیت آن را بازنویسی کند.

محمودی با اشاره به عوامل مؤثر در انتخاب لباس قصه‌گو اظهار داشت: لباس قصه گو در بیان و جذابیت اجرا تأثیرگذار است؛ باید متناسب با قصه باشد و حال و هوای قصه را داشته باشد. اما، نباید پر زرق و برق باشد؛ چراکه تمرکز مخاطب از بین می رود و از موضوع اصلی  قصه دور می شود. همچنین استفاده از زیور آلات و کفش پاشنه بلند توصیه نمی شود.

قصه باید با روح و روان قصه گو عجین باشد

وی تصریح کرد: لباس قصه‌گو باید حال و هوای قصه را داشته باشد و نمادی از قصه در آن باشد؛ به عنوان مثال برای قصه «روز و شب» می‌توان لباسی به دو رنگ روشن و تیره با نقش ستاره که نماد شب است استفاده کرد.

این مدرس آماده سازی قصه را از مراحل قصه گویی عنوان کرد و گفت: قصه خوانی با قصه‌گویی متفاوت است؛ چراکه قصه گو بارها قصه را می‌خواند و سپس آن را تحلیل احساسی می‌کند و با افزودن بخش‌هایی آن را به موضوعات مدنظر ربط می‌دهد. پایبندی به اصل قصه مهم است؛ اما، می‌توان با تغییر نام قصه، شخصیت ها و .... آن را بومی سازی کرد.

این نشست با ارائه توضیحاتی پیرامون صداآوایی، میمیک صورت، انتخاب دیالوگ برتر و جملات ماندگار، فرازبان و ... خاتمه یافت.