دوشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۳

در قالب ویژه برنامه روایت مادری؛

نشست نقد و بررسی کتاب «انتظاری فراتر از هجده» در گلستان برگزار شد

روایت مادری گلستان

ویژه برنامه روایت مادری با محوریت بررسی کتاب «انتظاری فراتر از هجده» اثر مطهره چوبین جهان به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان گلستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گلستان، ویژه برنامه ملی روایت مادری با محوریت نقد و بررسی کتاب «انتظاری فراتر از هجده» اثر مطهره چوبین جهان با حضور نویسنده اثر، عبدالحی میرزاعلی، مدیرکل کتابخانه های عمومی؛ سردار ملک شاهکویی، فرمانده سپاه استان؛ حجت الاسلام گرزین، مدیرکل سازمان تبلیغات؛ سرهنگ محمدرضا کاظمی، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس، خانواده های شهدای مدافع حرم و فعالین فرهنگی در سالن اجتماعات سازمان تبلیغات اسلامی استان برگزار شد.

یاد شهدا کمتر از شهادت نیست

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گلستان در ابتدای این مراسم ضمن خیرمقدم به حضار، و تسلیت ایام محرم حسینی، گفت: باید در تبیین حرکت امام حسین(ع) تلاش کنیم. محرم سرآغاز جدیدی در تاریخ است که حیات اسلام را تضمین کرد و شهدای ما ادامه دهنده راه امام حسین (ع) هستند.

میرزاعلی در ادامه افزود: جمهوری اسلامی به تعبیر شهید سلیمانی حرم است و مدافعان حرم از اسلام پاسداری کردند. هفته دولت یادآور مسئولانی است که برای خدمت از جان خود گذشتند.

وی با اشاره به برنامه روایت مادری گفت: این برنامه به کوشش نهاد کتابخانه های عمومی کشور در سطح ملی برگزار می شود و حرکتی در راستای تجلیل از خانواده شهدای مدافع حرم است؛ چراکه به فرموده رهبری یاد شهدا کمتر از شهادت نیست.

در ادامه برنامه اقلیما انصاری، منتقد اظهار داشت: بنده شناختی از این شهید بزرگوار نداشتم و با خواندن این کتاب دریچه ای جدید به رویم باز شد. مادر شهید در همه لحظات متوجه فرزندش بود و از کوچک ترین اقدامی برای تربیت درست وی خودداری نمی کرد. مادر وپدر شهید شیبانی به مانند باغبانی که دائم به گل رسیدگی می‌کنند از تعلیم فرزندشان دریغ نکردند.

وی افزود: ما باید بدانیم شهدا پاسداران امنیت ما هستند و امنیت امروز ما وخانواده ما مرهون فداکاری‌های این عزیزان بوده است؛ به عبارتی نه تنها شهیدان بلکه خانواده های آنان نیز برگردن ما حق دارند و در امنیت امروز ما سهیم هستند.

در ادامه مادر شهید شیبانی اظهار داشت: ما از اعزام شهید بی خبر بودیم و فکر می کردیم ابتدا ایشان سراوان رفتند تا اینکه شهید تماس گرفت و پرسید خواب ندیدی. پسرم به من گفت می خواهم چون حضرت زهرا شهید شوم و گمنام بمانم. ۱۸ روز از فرزندم بی خبر بودم تا اینکه مجددا خواب دیدم که  با ۴نفر همراه تابوت از جلوی خانه ما رد شدند.

در ادامه سرهنگ کمیلی از رزمندگان و راویان جنگ گفت: جهاد تبیین مطالبه رهبری است و نباید  در این حوزه کم گذاشت. خانواده شهید، نویسنده و شاعران حاضر در این محفل مصداق بارز جهاد تبیین هستند. نسل امروز برای انجام رسالت تاریخی انتخاب شده و بسیاری از شهدای مدافع حرم  از نسل دهه ۶۰ و هفتاد بودند. مدافعان حرم نظرکرده اهل بیت عصمت و طهارت هستند.

سردار ملک شاهکویی، فرمانده سپاه استان گلستان پنجمین سخنران ویژه برنامه روایت مادری بود. وی در باب شخصیت شهید شیبانی و نبرد با داعش در سوریه و چگونگی شهادت شهید سخن گفت.

فرمانده سپاه استان گلستان گفت: دشمن در منطقه شام هرگاه اسم و خبر حضور ایرانی ها را می شنید دچار رعب می شد. در منطقه ای گروهی ۱۰ نفره مامور کمک به تیپ فاطمیون شدند و خط دشمن را شکستند. در عملیات شهید شیبانی رزمنده افغانی را نجات داد و دیوار محکم جبهه النصره شکسته شد. اما به دلیل‌ موقعیت جغرافیایی دشمن و تسلط از ارتفاع بر منطقه، شهید شد و در منطقه شهدا ماند. در ادامه گروه دفاع وطنی شناسایی پیکرها رو انجام داد. داعش در زیر پیکرها تله انفجاری کار می‌گذاشت و نهایتا پس از ۱۸ روز عملیات شناسایی و بازگشت پیکر شهدا صورت گرفت.

سردار ملک شاهکویی به یکی از ویژگی‌های جنگ سوریه اشاره کرد و گفت: سوریه در کنار پیچیدگی ها زیبایی هایی هم داشت. در سوریه گردان ها تفکیکی نبود، لذا شاهد بودیم که رزمندگان از کشورهای سوریه، ایران، افغانستان، عراق، لبنان و... در کنار هم بودند. محمدرضا برای برگرداندن رزمنده افغانستانی شهید شد.

در ادامه مطهره چوبین جهان از همکاری خانواده، دوستان و همزمان شهید در تألیف کتاب تقدیر کرد.

اجرای سرود توسط گروه آوای رضوان از آستان قدس، شعرخوانی شاعران آیینی استان، کشیدن پرتره از شهید توسط فروزان شهری که به خانواده و کتابخانه عمومی شهر فاضل آباد تقدیم شد، از  دیگر برنامه های این مراسم بود.

در پایان از خانواده شهید و شاعران آیینی قدردانی شد.