به گزارش پایگاه اطلاعرسانی نهاد کتابخانههای عمومی کشور، مرحله دوم طرح «با هم بخوانیم» با مشارکت ۳۵ کتابخانه عمومی منتخب از سراسر کشور شهریورماه سال جاری برگزار شد. کتابخانه عمومی حسین بن علی(ع) شهر تیمورلو استان آذربایجان شرقی و مهسا نقی زاده، کتابدار این کتابخانه یکی از میزبانان اجرای این طرح بودند.
مهسا نقی زاده که از سال ۱۳۹۵، کتابدار کتابخانه ۲۸ ساله حسین بن علی(ع) شهر تیمورلو آذربایجان شرقی است، با اشاره به روند انتخاب شرکت کنندگان برای اجرای دوره دوم طرح باهم بخوانیم، گفت: تیمورلو شهر کوچکی است و کتابخانه بسیار مورد توجه مردم به ویژه گروه سنی ۸ تا ۱۲ سال است؛ به همین دلیل بود که در دوره نخست با هم بخوانیم با ۱۷ نفر کار کردیم و جوایز ۵ نفر از سوی کتابخانه خریداری شد. امسال همزمان با فراخوان باهم بخوانیم، موضوع را با چند نفر از اعضای فعال کتابخانه درمیان گذاشتیم و چند روز بعد آن ها به همراه تعداد بیشتری از دوستان خود به کتابخانه آمدند و برای شرکت در طرح ثبت نام کردند. درست است که تنها ۱۲ نفر مجاز به شرکت در طرح بودند اما تعدادی از بچه ها به صورت مستمر و به عنوان میهمان در تمام جلسات شرکت می کردند.
وی در خصوص محبوبترین کتاب های طرح باهم بخوانیم از نگاه شرکتکنندگان کتابخانه عمومی حسین بن علی(ع) شهر تیمورلو، گفت: کتاب های «پرواز کن، پرواز» و «سکه طلا» در حوزه تفکر انتقادی و کتاب کاردستی از منابع مورد علاقه بچه ها بود. کتاب «گل عزیز نرگس» نیز در حوزه دین، از منابع جذاب برای بچه ها بود. اما در مقابل، «چراهای شگفت انگیز استان کرمان» چندان مورد توجه شرکت کنندگان کتابخانه ما قرار نگرفت و از نگاه آن ها خواندن این کتاب سخت بود. علاوه بر این، حجم زیاد کتاب «جای او خالی» خواندنش را سخت می کرد.
نقی زاده بلندخوانی را شیوه مورد علاقه مطالعه در کتابخانه حسین بن علی(ع) در جریان اجرای طرح باهم بخوانیم دانست و گفت: در شیوه بلندخوانی از آنجا که یک نفر کتاب را می خواند و سایرین کتاب را در دست دارند و متن را دنبال می کنند، تمرکز بچه ها بیشتر بود. در جمع خوانی، بچه ها گروه بندی می شدند و بچه های یک گروه به لحاظ سرعت و دقت در خواندن، یکسان نبودند و از یکدیگر ایراد می گرفتند و این موضوع گاه موجب دلخوری می شد.
وی با اشاره به خاطرات شیرینی که در جریان اجرای طرح، شکل گرفت، گفت: یکی از شرکت کنندگان طرح، کودکی بود که معمولا برای بازی به کتابخانه می آمد و کمتر کتاب به امانت می گرفت، اما این بار به اصرار دوستش در طرح باهم بخوانیم شرکت کرد. جلسه پنجم بود که برایم از علاقه اش به کتابخانه به واسطه شرکت در این جلسات گفت؛حالا دیگر در نگاه او من کتابدار مهربان کتابخانه شده بودم. این کودک، یکی از افرادی بود که هر ۲۰ کتاب طرح باهم بخوانیم را مطالعه کرد و بعد از پایان طرح نیز مرتب به کتابخانه می آید.
مجری طرح با هم بخوانیم در کتابخانه عمومی حسین بن علی(ع) شهر تیمورلو در ارزیابی این طرح، گفت: به اعتقاد من باهم بخوانیم طرح اثرگذاری است که باید به صورت منظم و حداقل هر ۶ ماه، اجرا شود. حضور منظم در این جلسات و جوایزی که از ابتدای کار مشخص بود، بچه ها را به همراهانی پیگیر و مشتاق تبدیل می کرد. این استمرار باعث صمیمت بچه ها با کتابخانه شد؛ شرکت کنندگان پس از اجرای طرح نیز به صورت منظم برای امانت کتاب به کتابخانه می آیند و جالب است که پیش از اجرای طرح، همین افراد عموما برای بازی و سرگرمی مراجعه می کردند. با این حال تجربه اجرای طرح در دو نوبت به من نشان داد که کتاب ها سطح یکسانی ندارند و این خوشایند نیست. بعضی از کتاب ها مثل «قصه های کوچک برای بچه های کوچک» خیلی ساده و برای بعضی بچه ها خسته کننده بود اما بعضی کتاب ها مثل «چراهای شگفت انگیز بیابان ها»، سطح بالایی داشت و سخت خوان بود. درست است که بچه ها باید ۴ عنوان کتاب از ۱۲ عنوان مربوط به بخش فردی را انتخاب کنند، اما همیشه شرکت کنندگانی مایل به مطالعه تمام منابع معرفی شده هستند.