چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۴

پس از بررسی آثار توسط داوران؛

نفرات برگزیده دومین دو سالانه قصه گویی «نهال امید» خراسان رضوی معرفی شدند

نفرات برگزیده دومین دو سالانه قصه گویی «نهال امید» خراسان رضوی معرفی شدند

نفرات برگزیده دومین دو سالانه قصه گویی «نهال امید» خراسان رضوی پس از بررسی آثار توسط داوران معرفی شدند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی، نفرات برگزیده دومین دو سالانه قصه گویی «نهال امید» خراسان رضوی پس از بررسی آثار توسط داوران معرفی شدند.

منیره هاشمی، مربی قصه گویی در شهرستان مشهد با اشاره به برگزاری دومین دو سالانه قصه گویی «نهال امید» و دستاوردهای آن، گفت: هر جشنواره ای دستاوردهایی دارد. جشنواره قصه گویی نیز می تواند به کشف استعدادهای تازه، خلق موقعیت های قصه گویی جدید و بالابردن توان قصه گویان کمک کند. در واقع می توان گفت از دل اجراها، ایده هایی تازه متولد خواهد شد و قصه های جدیدی شنیده می شود.

وی در خصوص سطح شرکت کنندگان در این جشنواره، اظهار داشت: تلاش بسیار خوبی از سوی قصه گویان انجام شده بود. استفاده از ابزارها و لهجه ها به زیبایی کار افزوده بود. اما به نظر می رسد قصه گوها باید در انتخاب قصه مناسب برای قصه گویی دقت و تلاش بیشتری انجام دهند.

همچنین بهاره قانع نیا، نویسنده و قصه گو نیز در خصوص برگزاری جشنواره «نهال امید» گفت: وجود چنین جشنواره هایی که طیف وسیعی از قصه گویان، علاقه مندان، کتابداران،  مروجان کتاب و... و. را شامل می شود، می‌تواند محلی برای بروز همه تجربه ها و دیده شدن انواع قصه ها و روش های قصه گویی باشد. در حقیقت این جشنواره ها یک تجربه چندین ماهه یا یک ساله را در اختیار دوستداران قصه گویی قرار می دهد. علاقه مندان می توانند در این جشنواره بسیار بیاموزند و با انواع فنون جدید قصه گویی سنتی و روش های نوین ‌خلاق و نحوه تعامل با مخاطب آشنا شوند.

وی با بیان اینکه هر کس با شناسایی سطح شخصیت خود، توانمندی بیانی، تجربه معلومات و مقدار پژوهشی که در قصه ها دارد با دیگری متفاوت است، افزود: برگزاری و داوری این قصه ها سطح با کیفیت تری از قصه گویی را می تواند نشان بدهد تا همه بتوانند یک خط معیار داشته باشند، پس هر کسی با هر روشی که قصه گویی کرده است در پله اول همین که شروع کرده است، عالی است، اما اگر ادامه دهد، پژوهش کند و مطالعه و تمرین داشته باشد قطعاً حرفه ای تر خواهند شد.

گفتنی است، در پی برگزاری این جشنواره  ۱۲۰ اثر از استان خراسان رضوی به دبیرخانه ملی جشنواره ارسال شد که از این تعداد ۴۳ اثر در بخش دیجیتال و ۷۷ اثر در بخش صحنه ای جشنواره بود. پس از بررسی آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره، در نهایت  ۴۷  اثر به بخش داوری استانی راه یافتند و  از این تعداد ۲۲ اثر در بخش صحنه‌ای و ۲۵ اثر نیز در بخش دیجیتال با حضور دو نویسنده و مربی قصه گویی در روز یکشنبه نهم آبان در سالن اجتماعات کتابخانه عمومی فرازنه جامع شهرک طرق شهرستان مشهد، داوری شدند. در نهایت نیز ۱۲ اثر شامل ۶ اثر در بخش صحنه  ای و ۶ اثر نیز در بخش دیجیتال با نظر داوران به مرحله منطقه ای راه یافتند.

برندگان بخش دیجیتال

استان

شهرستان

نام

نام خانوادگی

عنوان قصه

خراسان رضوی

کاشمر

عباس

رمضان زاده

خدا کجاست؟

خراسان رضوی

سبزوار

ریحانه

فوجی

سعید کوچولوی طیبب

خراسان رضوی

مشهد

راضیه

غلامی

یلدا کجاست؟

خراسان رضوی

سبزوار

سیده انسیه

سیدی

آفتاب، مهتاب، چه رنگه؟

خراسان رضوی

گناباد

مریم

مظلوم باغسیاه

باران تمشک

خراسان رضوی

مشهد

زهره

منجمی

قورباغه خجالتی

برندگان بخش اجرای صحنه ای

استان

شهرستان

نام

نام خانوادگی

 خراسان رضوی

گناباد

اعظم

خزاعی

 خراسان رضوی

سبزوار

فاطمه

بلوچ

 خراسان رضوی

مشهد

سید احمد مصطفوی

مصطفوی

 خراسان رضوی

سبزوار

ساره

تیموریان

 خراسان رضوی

سبزوار

سمانه

خوشبخت

 خراسان رضوی

گناباد

اسما

قلی زاده نوقابی