چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۲

با معرفی پنج اثر از کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان فارس؛

نشست کتاب‌خوان «کتابدار مؤلف» در شیراز برگزار شد

نشست کتابخوان کتبدار مولف

کتابداران مؤلف کتابخانه های عمومی استان فارس در نشستی به مناسبت هفته کتاب به معرفی آثار خود پرداختند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس، نشست کتابخوان «کتابدار مؤلف» به مناسبت هفته کتاب با حضور پنج تن از کارکنان و کتابداران صاحب اثر کتابخانه های عمومی فارس و مدیرکل و معاونان اداره کل کتابخانه های عمومی فارس برگزار شد.

نشست کتاب‌خوان «کتابدار مؤلف» در شیراز برگزار شد

مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس در این نشست ضمن تبریک هفته کتاب و روز بزرگداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار عنوان کرد: کتابداران همواره در حوزه ترویج کتاب پیشگام هستند و تلاش های شایسته آنان در کتابخانه های عمومی نوید بخش آینده خوبی برای ایران اسلامی است.

روح الله منوچهری با تأکید بر اینکه هفته کتاب فرصتی برای نشان دادن هرچه بیشتر خدمات کتابخانه های عمومی است، گفت: فعالیت کتابخانه های عمومی و تلاش کتابداران در ایام هفته کتاب بسیار بیشتر است، همچنین توجه عمومی به حوزه کتاب در این هفته بیشتر می شود، لازم است با برنامه ریزی توانمندی ها و دستاوردهای کتابخانه های عمومی به جامعه نشان داده شود.

وی با اشاره به کتابداران صاحب اثر در کتابخانه های عمومی گفت: این نشست برای استفاده از اندیشه های همکاران ما در کتابخانه های عمومی برنامه ریزی شده است. انشالله همه ما توفیق پیدا کنیم که خاطرات دوران خدمت خود در کتابخانه های عمومی را بنویسیم و این تجربیات را به یادگار بگذاریم.


«امیر عشق» کتابشناسی حضرت شاهچراغ(ع) برای پژوهشگران است

میثم جوانبخت، رئیس اداره امور کتابخانه های اداره کل، نخستین کتابخوان این نشست بود. او با اشاره به خاطره نوشتن کتاب خود گفت: مندر ابتدای دوران کاری خود، مدتی به عنوان کتابدار بخش مرجع کتابخانه عمومی شاهچراغ(ع) مشغول به خدمت بودم، در این مدت کاربران زیادی به کتابخانه مراجعه می کردند و می خواستند درباره حضرت احمد بن موسی(ع) مقاله و کتاب دریافت کنند. این نکته جرقه تألیف کتابشناسی شاهچراغ(ع) شد.

نشست کتاب‌خوان «کتابدار مؤلف» در شیراز برگزار شد

جوانبخت اضافه کرد: درابتدا تمامی مقالات، نشریات و آثار سمعی و بصری که در ایران درباره حضرت شاهچراغ موجود بود را جمع آوری کردم و در نوشتن این کتاب از کتاب شناسی امام رضا (ع) کمک گرفتم. بر همین اساس کتابشناسی حضرت شاهچراغ(ع) با عنوان «امیرعشق» در سال ۱۳۹۰ توسط انتشارات پژهان به چاپ رسید. این در حال است که کتابنامه شهید دستغیب نیز به دلیل خدمات ایشان به شهر شیراز و حضرت شاهچراغ(ع) در این اثر ضمیمه شده است.

وی با تصریح اینکه این اثر اطلاعات جامعی درباره حضرت شاهچراغ و آثار منتشر شده درباره ایشان ارائه می دهد، گفت: امیدوارم بتوانم در ویرایش دوم این کتاب، آثاری که از سال ۱۳۹۰ به بعد دراین باره منتشر شده را نیز جمع آوری و به کتاب اضافه کنم.

ضرورت نگارش کتاب هایی در حوزه فرهنگ عامه

زهرا الطافی، کتابدار کتابخانه عمومی جواد الائمه(ع) دشت مرغاب شهرستان خرم بید در ادامه به معرفی اثر خود با عنوان «فرهنگ ضرب المثل های شهرستان پاسارگاد» پرداخت و با اشاره به این کتاب گفت: کار کردن در حوزه فرهنگ عامه ضرورت بود؛ زیرا با توجه به غلبه فرهنگ شهرنشینی و زبان معیار، گویش و فرهنگ مناطق مختلف در خطر فراموشی قرار گرفته است.

نشست کتاب‌خوان «کتابدار مؤلف» در شیراز برگزار شد

وی با بیان اینکه جمع آوری آثار این کتاب هفت سال به طول انجامید، اضافه کرد: برای این کار تحقیق میدانی لازم بود و با توجه به اینکه من در شهرستان دیگری کار می کنم و از محیط زندگی دور هستم، جمع آوری آثار به درازا انجامید. افزون بر این شهرستان پاسارگاد علی رغم کوچکی از منظر جغرافیایی، از نظر قومیت بسیار گسترده است.

الطافی با اشاره به اینکه مقدمه این کتاب را ابوالقاسم فقیری نوشته است، گفت: همه ضرب المثل ها، حکایت و داستان دارند؛ من نتوانستم در این کتاب، داستان مثل ها را روایت کنم. در حقیقت کتاب بیشتر مرجع ضرب المثل شناسی است و به صورت الفبایی تنظیم شده است؛ علاوه بر اصل جمله و ضرب المثل، آوانگاری شده و کاربرد و معادل مثل ها نیز آورده شده است.

«قریه من»؛ کتاب شعری سروده کتابدار استهباناتی

حمیدرضا گل سرخ، کتابدار شهرستان استهبان دیگر کتابخوان این نشست بود که به شعرخوانی و معرفی کتاب خود پرداخت.

او گفت: کتاب قریه من در سال  توسط۱۳۹۹ انتشارات ستهبان چاپ شد و شامل مجموعه ای از اشعار نیمایی و ترانه هاست. این شاعر کتابدار در ادامه شعری را با عنوان «شیراز» خواند.

نشست کتاب‌خوان «کتابدار مؤلف» در شیراز برگزار شد

«جودی جر زن» کتابی درباره عدم تحمل شکست در کودکان است

فاطمه صفری راد، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان شیراز نیز در ادامه این دیدار به معرفی جمعی از آثار ترجمه شده خود در حوزه کودک پرداخت و گفت: کتاب های «خودت را دست کم نگیر» ، «لطفا بدون پنیر» و «جودی جر زن» سه کتاب در حوزه کودکان تالیف فرانک سی لئو است که آنها را با همکاری فریبا قاسمی نژاد به فارسی ترجمه کردیم و هر سه کتاب توسط انتشارات نگار نور به چاپ رسیده است.

نشست کتاب‌خوان «کتابدار مؤلف» در شیراز برگزار شد

وی اضافه کرد: فرانک سی لئو دکتر روان شناس است و آثار او در حوزه ادبیات کودک و نوجوان با مفاهیم روانشناسی منتشر شده و تاکنون جوایز متعددی را کسب کرده است. نکته ای که باعث شد این سری از کتاب ها را ترجمه کنیم، این بود که کتاب ها حاوی نکاتی برای والدین و مربیان است و اخلاق و رفتار مناسب با کودکان را آموزش می دهد.

صفری راد گفت: کتاب «خودت را دست کم نگیر» با موضوع اعتماد به نفس در کودکان، «لطفا بدون پنیر» درباره کودکان با مشکلات غذایی و «جودی جرزن» درباره برد و باخت و مشکلات کودک در عدم تحمل شکست است .

اشعار کتابدار شیرازی در کتاب «حرف هایی که در دلم ماند»

علیرضا تقوی نژاد، کتابدار کتابخانه عمومی مولوی شیراز آخرین کتابخوان این نشست بود که به معرفی کتاب خود پرداخت و گفت: کتاب «حرف هایی که دردلم ماند» مجموعه شعر از چندین شاعر است که در سال  ۱۳۸۱ توسط انتشارات رجا شد.

نشست کتاب‌خوان «کتابدار مؤلف» در شیراز برگزار شد

او در ادامه به خوانش غزلی از خود در این کتاب پرداخت:

نوشتی که سحرگاهان پس از شبگیر می آیی

نماز صبح میخوانی پس از تکبیر می آیی

و من در بستر خالی وضو ناکرده می مانم

نمازم را قضا کردی نگفتی دیر می آیی

سحر پرچین احساسم لگد مال از دروغ تو

تو هم تنهاتر از هر شب کمی دلگیر می آیی

برای دست های من قفس کم بود بی انصاف

که در یلدای بی رحمی تو با زنجیر می آیی

به قاب سبز چشمات نگاهم تشنه بود اما

تو لبریز از کسی دیگر و از من سیر می آیی

نمی آیی نمک نشناس وقتی هم که می آیی

نگاهت پیر و در قاب کج تصویر می آیی

نشست کتاب‌خوان «کتابدار مؤلف» در شیراز برگزار شد