یکشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۳

سرپرست اداره‌کل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد در مراسم تجلیل از برگزیدگان البرز مطرح کرد؛

کیفی‌سازی برنامه‌های فرهنگی از جمله دغدغه‌های نهاد است

هفته کتاب البرز

محمدرضا اسفاری سرپرست اداره کل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد کتابخانه های عمومی کشور در مراسم تجلیل از برگزیدگان هفته کتاب استان البرز گفت: آنچه امروز در نهاد مورد اهمیت و دارای اولویت است، کیفیت برنامه های فرهنگی است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان البرز،   مراسم تجلیل از کتابداران، فعالان و برگزیدگان حوزه کتاب و کتابخوانی استان البرز همزمان با سی امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با حضور محمدرضا اسفاری، سرپرست اداره‌کل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد؛ علی معدنی پور، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان؛ اردشیر آل عوض، مشاور فرهنگی و اجتماعی استاندار البرز؛ داریوش مردانی معاون فرماندار شهرستان کرج؛ جواد شاکر بخشدار بخش مرکزی کرج؛ حسین بغدادی، فرماندار شهرستان نظرآباد؛ حجت الاسلام والمسلمین سعیدی و عمار ایزدیار اعضای شورای شهر کرج؛ حمید کیاروستا، شهردارگلسار؛ کارکنان و کتابداران کتابخانه های عمومی استان و علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی برگزار شد.

محمدرضا اسفاری سرپرست اداره‌کل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد در این مراسم ضمن تبریک هفته کتاب به کتابداران و فعالان عرصه کتابخوانی گفت: هفته کتاب در سال جاری به واسطه همراهی، همدلی و هم‌افزایی که میان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و سایر نهادهای مرتبط وجود دارد نتایج خوبی را با کمترین هزینه و جلوگیری از هدر رفت بیت‌المال داشت.

وی تصریح کرد: آنچه امروز در نهاد مورد اهمیت و دارای اولویت است کیفیت برنامه های فرهنگی است که به عنوان دغدغه نهاد مطرح است و با توجه به برنامه‌های پیشرو که در سال جاری خواهیم داشت، همت بلند کتابداران و دلسوزان عرصه فرهنگ مطالعه را می‌طلبد.
سرپرست اداره‌کل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد با بیان اینکه ۱۷۰۰۰ برنامه فرهنگی در هفته کتاب در سراسر کشور در حال اجراست عنوان کرد: فعالیت‌های خوبی در نهاد در حال انجام است که دومین جشنواره قصه‌گویی نیز یکی از آنهاست و در همه این اقدامات فرهنگی کتابداران نقش مهمی دارند.

کیفی‌سازی برنامه‌های فرهنگی از جمله دغدغه‌های نهاد است

محمدرضا اسفاری در پایان با بیان اینکه کار فرهنگی یک امر واجب است خاطرنشان کرد: در حوزه فرهنگی به دنبال ایجاد برنامه‌هایی هستیم که فضای فرهنگی را بهبود دهد و در این مسیر با ارتباطی که میان نهاد و کتابداران، به عنوان سربازان خط مقدم کتابخانه‌های عمومی، می‌توان کارهای بزرگی صورت داد.

در بخش دیگر این مراسم علی معدنی پور مدیر کل کتابخانه های عمومی استان البرز با تقدیر از حضور مسئولین و حامیان کتاب و کتابخوانی در مراسم بزرگداشت برگزیدگان هفته کتاب خاطرنشان کرد: امروزه شبکه کتابخانه های عمومی در سراسر کشور با بیش از ۳۷۰۰ باب کتابخانه، پس از مدارس بزرگترین شبکه فرهنگی عمومی در کشور محسوب می شود که از این نظر در میان کشورهای منطقه و جهان اسلام دارای رتبه اول و در  قاره آسیا حائز رتبه چهارم است.

وی افزود: در استان البرز نیز ۷۳ باب کتابخانه نهادی و مشارکتی با بیش از ۷۸ هزار عضو فعال در حال ارائه خدمت در شهرها و روستاهای استان می باشند که با توجه به پراکندگی جغرافیایی و دسترسی تقریبا رایگان به این خدمات، می تواند نقش مهمی در تحقق عدالت فرهنگی که از دغدغه ها و اهداف دولت مردمی سیزدهم است، داشته باشد.

معدنی پور با بیان اینکه در شرایط فعلی کتابخانه های عمومی از تصویر گذشته خود به عنوان محلی صرفا برای امانت کتاب و سالن مطالعه فاصله گرفته و به یک مرکز فرهنگی- اجتماعی تبدیل شده اند افزود: در راستای سیاست های نهاد کتابخانه های عمومی کشور، همکاران بنده در سال گذشته تلاش داشته اند تا با رائه خدمات جدید به اعضا کتابخانه ها فعالیتهای خود را گسترش دهند. تقویت بخش های کودک در تمامی کتابخانه های استان و اجرای برنامه های مختلف در این بخش ها برای خردسالان و کودکان یکی از این سیاست ها بوده است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان البرز خاطر نشان کرد: راه اندازی طرح پیک کتاب (تحویل کتاب درب منازل) بصورت رایگان در کتابخانه های منتخب استان، راه اندازی خدمات میز مرجع مجازی جهت دسترسی به بانک اطلاعاتی مقالات و پایان نامه های مختلف فارسی و لاتین در تمامی کتابخانه های استان موادی از این خدمات جدید است.

وی تصریح کرد: راه اندازی و تقویت فعالیت خدمات گروه های خاص مانند ناشنوایان و نابینایان از دیگر برنامه های این اداره کل بوده به گونه ای که بخش نابینایان کتابخانه امیرکبیر با بیش از ۴۰۰ عضو به عنوان تنها مرکز فرهنگی در استان برای ارائه خدمات به این عزیزان در حال فعالیت است ...

علی معدنی پور به هم افزایی و تعامل با مدارس و ادارات آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: پرورش با توجه به گروه مخاطب دانش آموزان که یکی از اصلی ترین مخاطبان هدف کتابخانه های عمومی هستند، در تمامی شهرستانها و در سطح اداره کل پیگیری شده و با توجه به رایزنی های انجام شده با قوت بیشتری ادامه خواهد یافت.

همچنین آل عوض مشاور استاندار البرز در بخش دیگری از برنامه به سرانه مطالعه در کشور اشاره کرد و گفت: همه باید دست در دست هم دهند تا شرایط مطالعه در کشور سامان گرفته و کتابخوانی از خانواده ها در جامعه سرایت کند چرا که امروز کتاب یکی از حلقه های مفقوده در سبد خانوار محسوب می شود.
گفتنی است در این مراسم از کتابداران نمونه، اعضای کتابخوان برتر، کتابخانه های برتر، خیرین برتر و... تجلیل شد.

برگزیدگان سی امین دوره هفته کتاب استان البرز عبارتند از:

کتابدار برتر:
خانم راحله نمکی کتابدار کتابخانه شهید مطهری شهرستان اشتهارد
مرتضی بیرامی کتابدار کتابخانه امیرکبیر شهرستان کرج
فضه سلمانی کتابدار کتابخانه امام صادق(ع) شهرستان نظرآباد
ندا شامحمدی کتابدار کتابخانه قاصدک شهرستان فردیس

مسئول برتر
هاجر حقدان مسئول کتابخانه امام رضا(ع) شهرستان اشتهارد
صغری سرفلاح مسئول کتابخانه امام جواد(ع) شهرستان نظرآباد
زینب فرهنگی مسئول کتابخانه شهدای گلسار شهرستان ساوجبلاغ
سید محسن بنی هاشمی مسئول کتابخانه استاد شهریار شهرستان چهارباغ
اکرم رحمانی پور مسئول کتابخانه شهید مطهری شهرستان اشتهارد
زهرا سمیعی مصلح مسئول کتابخانه ابن سینا شهرستان فردیس

کتابدار برتر کتابخانه مشارکتی
میلاد شعبانی کتابدار کتابخانه مشارکتی شهید ملک زاده
 

خدمتگزار برتر
غلامحسین یوسفی امامقلی خدمتگزار کتابخانه امام باقر(ع)
 

کتابخانه برتر
کتابخانه آیت الله طالقانی
کتابخانه الهادی
کتابخانه استاد محمدی اشتهاردی
کتابخانه امام باقر(ع)

عضو برتر رده سنی خردسال
ابوالفضل حاتمی منامن عضو کتابخانه امام باقر(ع) شهرستان نظرآباد

عضو برتر رده سنی  کودک
الینا فخری عضو کتابخانه ولیعصر(عج) شهرستان ساوجبلاغ

عضو برتر رده سنی نوجوان
بهناز صحرایی عضو کتابخانه امام رضا(ع) شهرستان اشتهارد

عضو برتر رده سنی جوان
مائده بهادری عضو کتابخانه شهید مطهری شهرستان اشتهارد
عضو برتر رده سنی بزرگسال
بانو شایسته نژاد عضو کتابخانه امیرکبیر شهرستان کرج

انجمن برتر
انجمن شهرستان نظرآباد(حسین بغدادی فرماندار محترم و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان نظرآباد)

خیرین
حمید کیا روستا-شهردار محترم و عضو انجمن کتابخانه های عمومی شهر گلسار