پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳

پیام آیت الله سبحانی به مراسم تقدیر از مروجان کتاب و کتابداران نمونه استان قم؛

کتابداران حلقه اتصال عموم مردم با کتاب و اهل علم هستند

آیت الله سبحانی

آیت الله جعفر سبحانی با صدور پیامی به مراسم تقدیر از مروجان کتاب و کتابداران نمونه استان قم، کتابداران را حلقه اتصال عموم مردم با کتاب و اهل علم دانست.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم، متن پیام آیت الله جعفر سبحانی به این شرح است:

بسم الله الرحمن االرحیم
لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمیزانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ(حدید ۲۵)
به تحقیق پیامبرانمان را با نشانه‌های آشکار کننده فرستادیم و همراه ایشان کتاب و میزان را نازل کردیم تا مردم اقامه قسط کنند.
روز کتاب مصادف است با بزرگداشت علامه طباطبایی صاحب کتاب شریف المیزان فی تفسیر القرآن. کتاب در ادبیات دینی معادل قرآن است و این انتخاب چه انتخاب پسندیده ای است.

قرآن معجزه پیامبر خداست. انتخاب ظرف کتاب برای اعلان پیامبری رسول خاتم -صل الله علیه و آله و سلم- به مردم که مهمترین پیام برای ابنای آدم بوده است نشان از گنجایش وجودی این ظرف دارد. قرآن کریم جامع آیات و نشانه هایی است که همه آنها نشان از پروردگار متعال دارد البته ویژگی خاص قرآن این است که بدون ذره ای نگرانی انسان سالم را به صاحب اصلی همه نشانه ها می رساند.

هر کتابی غیر از قرآن در این جهت با قرآن شباهت دارد که از نشانه ها تشکیل شده است اما این که این نشانه ها انسان را به کجا رهنمون می کند اختلاف بین کتاب هاست.

نشانه ها شوق حرکت را در انسان ایجاد می کند و به انسان مقصد و معنایی جدید معرفی می کند. دست یابی به این نشانه ها جز از طریق ارتباط مستمر با کتاب و برای اهل علم میسر نخواهد شد.

کتابدارانی که در کتابخانه های عمومی مشغول خدمت به کتاب و کتابخوانان هستند شایسته ترین افرادی هستند که می توانند حلقه اتصال عموم مردم با کتاب و اهل علم باشند و به برکت این وساطت خودشان بیش از هر کسی بهره مند گردند.

ادراک این هویت کلیدی نقش مهمی در سوق دادن جامعه به سمت علم و فرهنگ خواهد داشت. مسئولان نیز باید تلاش کنند تا این ظرفیت مهم احیا شود تا همگان از شیرینی ارتباط با کتاب مسرور گردند.

کتابداران حلقه اتصال عموم مردم با کتاب و اهل علم هستند