یکشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۴

به مناسبت سی امین دوره هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار؛

کتاب مزرعه ها در بجنورد رونمایی شد

رونمایی از کتاب

به همت اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان شمالی در اولین روز از سی امین دوره هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار کتاب مزرعه ها به نویسندگی ناهید هاشمیان در بجنورد رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی، مراسم نقد و رونمایی از کتاب "مزرعه ها" نوشته نویسنده بومی استان ناهید هاشمیان با حضور محسن امیری رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان بجنورد، جمعی از نویسندگان، منتقدان و علاقمندان به حوزه کتاب و کتابخوانی در کتابخانه عمومی دهخدا در بجنورد برگزار شد.

کتاب مزرعه ها در بجنورد رونمایی شد


رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان بجنورد در این آیین اظهار داشت: نتیجه و اثر فعالیت های ما در حوزه کتاب و کتابخوانی در واکنش های اجتماعی قابل مشاهده است.
محسن امیری با تاکید بر لزوم افزایش برنامه های فرهنگی در کتابخانه های عمومی، افزود: کم کاری در حوزه فرهنگ، کتاب و سواد آموزی موجب می شود گفتمان ها و همفکری ها در جامعه از بین برود.

کتاب مزرعه ها در بجنورد رونمایی شد


ناهید هاشمیان نویسنده کتاب مزرعه ها در ادامه این مراسم نیز اظهار داشت: شروع نگارش این کتاب برای من بسیار سخت بود چرا که ادامه ادامه الگوی فکری جرج اورول نویسنده کتاب معروف «مزرعۀ حیوانات» است.
هاشمیان افزود: تلاش کردم در این کتاب اجزاء قصه بر اساس جوامع امروز ترسیم شود و در این مسیر کتاب های زیادی را مطالعه کردم.

کتاب مزرعه ها در بجنورد رونمایی شد


علی شیعه علی یکی از نویسندگان و منتقدان بومی استان نیز اظهار داشت: نگارش ادامه کتاب یک نویسنده بزرگ جرات و جسارت زیادی می خواهد که نویسنده کتاب مزرعه ها به خوبی توانست از عهده این کار بربیاید.
شیعه علی افزود: متن کتاب مزرعه ها بسیار روان است اما گاها دچار سکته می شود و نویسنده چندین بار به داستان مزرعه حیوانات اشاره می کند.
وی با بیان اینکه داستان دارای انسجام زمانی است، گفت: نویسنده به خوبی توانسته قصه و ایده داستان را از آن خود کند اما امکان توسعه بیشتر مطالب وجود داشت.

کتاب مزرعه ها در بجنورد رونمایی شد


محمودرضا طلوعی دیگر نویسنده و منتقد بومی استان نیز اظهار داشت: نویسنده در این کتاب بسیار صادقانه سخن می گوید و واقع گرایی نسخه مهم این داستان است.
طلوعی افزود: در مزرعه ای که کوچکترین اعتراض و نافرمانی با شکنجه و عذاب مواجهه است اما مرزعه کتاب مزرعه ها بحث سوادآموزی بدون هیچ مخالفتی در حال انجام است که موجب تعجب بنده شده است.
وی گفت: آگهی های رنگی عامل مصرف گرایی است و مصرف گرایی همراه با رفاه به وجود می آید این در حالی است جامعه ترسیم شده در کتاب مزرعه ها دچار فقر، گرسنگی و خفقان است.
ثریا صدقی دیگر نویسنده و منتقد بومی استان نیز گفت: نویسنده توانسته است تا حدودی داستان را از آن خود کند و انسجام موجود در این داستان بسیار جذاب است.
صدقی افزود: جلد کتاب ویترین کتاب است که طراحی جلد کتاب مزرعه ها اولین گام موفقیت نویسنده این کتاب است چرا که به خوبی می تواند با خواننده ارتباط برقرار کند.
بر اساس این گزارش، تلاش نویسنده در کتاب «مزرعه ها»، ادامه الگوی فکری جرج اورول نویسنده کتاب معروف «مزرعۀ حیوانات» است و در حقیقت توصیفی از واقعیت زندگی انسان های دوران کنونی در قرن بیست و یکم را دارد و اگر داستان را تعامل سه مولفه هدف غایی، مسیر داستان و شخصیت ها در نظر بگیریم به نظر می رسد که «مزرعه ها» در زمینه هدف غایی و مسیر داستان موفق‌تر از شخصیت پردازی‌هایش بوده است.

کتاب مزرعه ها در بجنورد رونمایی شد