دوشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۱

در مراسم گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار قزوین مطرح شد؛

کتابخانه های عمومی یکی از ابزارها اصلی در توسعه فرهنگی و پرکردن شکاف اطلاعاتی مردم هستند

گرامیداشت هفته کتاب قزوین

فاطمه محمدبیگی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قزوین در مراسم گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار گفت: امروزه کتابخانه های عمومی دنیایی جدید پیش روی مخاطبان خود گشوده اند و جزئی از نظام آموزشی به شمار می روند.

به گزارش روابط عمومی کتابخانه های عمومی استان قزوین، آیین سی امین دوره بزرگداشت کتاب، کتابخوانی و مقام کتابدار ۳۰ آبان، با حضور محمد امیری مقدم، مدیرکل حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس؛ فاطمه محمدبیگی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان؛ کبری علیخانی، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری؛ سید جواد خسروی، مسئول بسیج هنرمندان استان؛ محسن حق شناس، دبیر بنیاد بین المللی غدیر؛ قاسم الهیاری، رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر قزوین؛ مهدی منصوری، فرمانده حوزه بسیج شهید بابایی استان؛ الماس پویامنش، معاونت فرهنگی سپاه صاحب الامر (عج)؛ احمد میرزایی، کارشناس ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان؛ عباس دادخواه، شهردار آبیک؛ مصطفی غفوری، فرماندار البرز؛ کیوان رحمانی شهردار تاکستان؛ روح الله زارعی، شهردار بویین زهرا و جمعی از دوستداران کتاب و کتابداران استان در سالن اجتماعات کتابخانه عمومی امام خمینی (ره) قزوین برگزار شد.

فاطمه محمدبیگی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قزوین در این مراسم بیان کرد: امروزه کتابخانه‌ها در کشورها به نماد تحول در امر اطلاع‌رسانی تبدیل شده و کشورهای مختلف برای اینکه بگویند معاصر با دنیای امروز حرکت می‌کنند، بازدید از کتابخانه های خود را پیشنهاد می‌دهند و به این شکل نشان می‌دهند که چگونه به نیاز جامعه پاسخ می‌دهند.

وی با اشاره به این مطلب که امروزه معنا و مفهوم کتابخانه تغییر کرده است، گفت: با تحول ایجاد شده در حوزه فناوری اطلاعات، معنا و مفهوم کتابخانه نیز تغییر کرده است و دیگر کتابخانه فقط جایی برای نگهداری و امانت کتاب به معنای سنتی نیست.

محمدبیگی خاطرنشان کرد: امروزه کتابخانه های عمومی با ایجاد بسترهای جدید به عنوان یکی از ابزارهای اصلی در توسعه فرهنگی و پرکردن شکاف اطلاعاتی مردم فعالیت می نمایند و دسترسی آزاد به منابع، برقراری ارتباط با مراجعه کنندکان و ارائه خدمات بهتر با برنامه ریزی و طراحی خدمات جدید از جمله راهکارهای است که در سال های اخیر موجب شده تا کتابخانه ها از شیوه سنتی خود فاصله بگیرند.

وی با اشاره به خدمات نهاد کتابخانه های عمومی کشور، تصریح کرد: نهاد کتابخانه های عمومی تنها شبکه مویرگی فرهنگی در تمام کشور است که به تمام اقشار خدمات ارائه می دهد و به واقع کتابخانه ها در مناطق روستایی و محروم، یکی از موثرترین پایگاه های اجتماعی و فرهنگی است که مورد مراجعه قرار می گیرد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قزوین ضمن اشاره به فعالیت های انجام شده در کتابخانه های عمومی استان افزود: در حال حاضر ۳۸  باب کتابخانه عمومی نهادی و ۲۰ باب کتابخانه مشارکتی در استان فعالیت دارند که با توجه به اینکه سرانه فعلی فضای کتابخانه در استان، ۲/۴ مترمربع می باشد، پس از اجرای شش پروژه کتابخانه ای در شهرهای بویین زهرا، نرجه، سگزآباد، شریفیه، بیدستان و قشلاق که در حال ساخت هستند، این سرانه به ۳/۵ مترمربع خواهد رسید.

بزرگداشت هفته کتاب قزوین

محمدبیگی در پایان اضافه کرد: کتابخانه مرکزی قزوین نیز از دیگر مواردی است که امیدواریم با اهتمام و حمایت مسوولان، مشکلات موجود برای این پروژه مرتفع گردد و با توجه به اینکه بیش از ۴۰ خدمت شاخص در کتابخانه های مرکزی ارائه خواهد شد، به طور قطع، تراز فرهنگی استان با ایجاد این کتابخانه تغییر خواهد کرد.

محمد مهدی مدرسی، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین نیز دراین آیین گفت: ما پیشینیان و فرهنگ گذشته را از طریق کتاب می شناسیم، علم و دانش به وسیله کتاب بین نسل ها و عصرها در گردش است و کتاب ذخیره ارزشمندی برای انتقال فرهنگ ها و آداب و رسوم است.

بزرگداشت هفته کتاب قزوین

وی اظهار داشت: کتابداری، همواره دانش بسیار مهم و قابل توجهی بوده و کتابداران با حمایت مسئولان باید در جهت ارتقای کتابخانه های عمومی تلاش کنند.

مدرسی  خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری همواره تاکیدات بسیاری در رابطه با اهمیت مطالعه و کتابخوانی دارند و خود بسیار اهل مطالعه هستند .

وی  تصریح کرد: با وجود تمام پیشرفت های صورت گرفته، کتاب دیجیتال جایگزین کتاب کاغذی نخواهد شد و ابزار الکترونیک تنها برای تسهیل دسترسی است و کتابخانه های عمومی یکی از شاخص های مهم رشد فرهنگی در کشور هستند که نشاط اجتماعی و شادمانی نسل جوان نیز در گرو توجه به کتاب و کتابخوانی است.

بزرگداشت هفته کتاب قزوین

گفتنی است در این آیین از ۲۶  نفر برگزیده در بخش‌های کتابخوانان برتر، کتابداران برتر، مسئولان کتابخانه‌های برتر، خدمات برتر، خیرین برتر استانی، انجمن‌های شهرستانی برتر و فرمانداران و شهرداران همراه کتابخانه‌های عمومی و برگزیدگان جشنواره قصه گویی استان تقدیر به عمل آمد.

در بخش کتابخوانان برتر، «سینا کاظمی» عضو کتابخانه عمومی عارف قزوینی در رده سنی خردسال؛  «علیرضا سعیدی» عضو کتابخانه عمومی کامیاب آقایی تبریز روستای آلتین کش در رده سنی کودک؛ «هانیه زارع قربانی» عضو کتابخانه عمومی باقرالعلوم عصمت آباد بویین زهرا در رده سنی نوجوان؛ «حدیث جهان تیغ» عضو کتابخانه عمومی دانش نصرت آباد البرز در رده سنی جوان و «محمد بهرامی» عضو کتابخانه عمومی امام محمدباقر (ع) آبیک در رده سنی بزرگسال مورد تقدیر قرار گرفتند.

در بخش کتابدار برتر از «مهری سلیمانی» کتابدار کتابخانه عمومی امام رضا (ع) آبیک و «فرزانه جان محمدی» کتابدار کتابخانه عمومی شیخ عاملی شهر شال تجلیل شد.

«کیانا غیاثوند» مسئول کتابخانه عمومی شهدای امدادگر هلال احمر قزوین به عنوان مسئول برتر کتابخانه‌های عمومی نهادی استان شناخته شد.

در بخش کتابخانه‌های برتر نهادی، کتابخانه عمومی «امام خمینی (ره)» قزوین؛ با مدیریت«ناهید حبیبی»  به عنوان کتابخانه‌  برتر معرفی و از مسئول و کتابداران آن تقدیر شد و در بخش کتابخانه های برتر مشارکتی، «ابولفضل ذاکری» مسئول کتابخانه مشارکتی صاحب الزمان (عج) آبیک تجلیل شد.

در بخش انجمن کتابخانه ها نیز، از «مصطفی غفوری»، فرماندار البرز؛ «عباس دادخواه»، شهردار آبیک؛ «کیوان رحمانی» شهردار تاکستان و «روح الله زارعی» شهردار بویین زهر تجلیل شد و «علی فقیه لو» دهیار روستای اردلان شهرستان آوج به دلیل واگذاری ساختمان دهیاری به منظور ایجاد کتابخانه استاد شهریار قدردانی شد.

همچنین «نعمت چمانی» به عنوان خدمتگزار برتر استان مورد تقدیر قرار گرفت.

لازم به ذکر است؛ در بخش صحنه ای دومین جشنواره قصه‌گویی نهال امید از «مینا عابدی» و «لیلا ابراهیمی» کارمندان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان و در بخش دیجیتال «ندا طاهرخانی» کتابدار کتابخانه عمومی امام خمینی (ره) قزوین که حائز رتبه‌های برتر شدند نیز تجلیل به عمل آمد.

اجرای برنامه های فرهنگی توسط کودکان و نوجوانان عضو کتابخانه های عمومی استان قزوین، از دیگر اتفاقات این مراسم بود.

بزرگداشت هفته کتاب قزوین

بزرگداشت هفته کتاب قزوین

بزرگداشت هفته کتاب قزوین