یکشنبه ۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۷

در آیین تکریم از خادمان عرصه کتاب و کتاب‌خوانی استان سمنان مطرح شد؛

کتابخانه های عمومی یکی از شاخص های مهم رشد فرهنگی در کشور هستند

سمنان

امام جمعه سمنان در مراسم گرامیداشت روز کتاب،‌کتابخوانی و کتابدار گفت: با وجود تمام پیشرفت های صورت گرفته، کتاب دیجیتال جایگزین کتاب کاغذی نخواهد شد و ابزار الکترونیک تنها برای تسهیل دسترسی است و کتابخانه های عمومی یکی از شاخص های مهم رشد فرهنگی در کشور هستند که نشاط اجتماعی و شادمانی نسل جوان نیز در گرو توجه به کتاب و کتابخوانی است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان سمنان، مراسم گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار با حضور حجت الاسلام والمسلمین مرتضی مطیعی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان؛ سیدمحمدرضا هاشمی، استاندار و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی استان سمنان؛ محمد طاهریان، مدیرکل کتابخانه های عمومی سمنان؛ همت هادیان، مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری سمنان؛ عادل خالقی ثمرین، مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان؛ مصطفی مرادی، مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان؛ عباس طاهران‌پور، سرپرست فرمانداری شهرستان میامی؛ محمد امامی، مسئول بسیج اقشار و رییس سازمان بسیج ادارات و کارمندان استان سمنان؛ حسین گل‌هاشم، رئیس شورای اسلامی استان سمنان؛ سیدجواد موسوی، فرمانده بسیج حوزه مقاومت ثارالله؛ مهدی شاهب، معاون سیاسی و امنیتی فرمانداری شهرستان سمنان؛ منتخبین حوزه های مختلف، خیرین، استادان و دانشجویان علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه سمنان؛ خانواده معظم شهدا و روحانیان و جمعی از کتابداران و اهالی رسانه در سالن آمفی تئاتر کتابخانه مرکزی سمنان برگزار شد.

کتابخانه های عمومی یکی از شاخص های مهم رشد فرهنگی در کشور هستند

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان سمنان در ابتدای این نشست ضمن خیر مقدم و گرامیداشت سی‌امین دوره بزرگداشت  هفته کتاب، کتاب‌خوانی و کتابدار گفت: این رویداد بزرگ فرهنگی امسال از ۲۱ آبان ماه با شعار «ما همانیم که می‌خوانیم» آغاز شد و به همین مناسبت برنامه‌های متنوع فرهنگی در تمام کتابخانه‌های‌ عمومی استان در سطوح مختلف برگزار گردید.

محمد طاهریان با اشاره به اینکه امسال هفته کتاب را متفاوت تر از سال‌های گذشته آغاز کردیم و برنامه‌های این هفته در استان ۱۹ روز ادامه داشت افزود: در هفته کتاب امسال بیش از ۳۰۰ برنامه متنوع در سطح استان برگزار شد و در برخی مناطق همچنان در حال برگزاری است.

وی افزود: در کشور ۳۷۲۸ باب کتابخانه در حال فعالیت هستند که از این تعداد ۲۷۳۵ باب کتابخانه به صورت نهادی، ۸۵۴ باب کتابخانه به صورت مشارکتی و ۱۴۰ باب کتابخانه به صورت مستقل در حال انجام خدمات کتابخانه‌ای هستند و ۷۵۰۰ نفر نیز به عنوان نیروی انسانی در کتابخانه های عمومی کشور فعالیت می‌کنند.

کتابخانه های عمومی یکی از شاخص های مهم رشد فرهنگی در کشور هستند

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی سمنان در ادامه گفت: در منطقه و در جهان اسلام کشور ایران رتبه اول به لحاظ تعداد کتابخانه را به خود اختصاص داده است و در آسیا بعد از کشورهای ژاپن، چین و هند رتبه چهارم از آن کشور ایران است.

طاهریان با اشاره به اینکه همواره دغدغه رهبر معظم انقلاب این بوده که کتابخوانی سرلوحه تمام کارها قرار داده شود، گفت: کتابخانه های عمومی به عنوان یک شبکه عظیم فرهنگی در تمام کشور هستند که به تمام اقشار خدمات ارائه می دهد و بعد از مساجد و مدارس بزرگترین شبکه فرهنگی در سطح جامعه مربوط به کتابخانه ها است و نهاد کتابخانه های عمومی فارغ از هر محدودیت سنی، قومی و سیاسی به آحاد مردم جامعه خدمات رسانی می کند.

وی با بیان اینکه در هفته کتاب امسال، استان سمنان و شهرستان گرمسار برگزیدگانی در سطح کشور داشت و سکینه پازکی و زینب کمیزی هردو از کتابخانه عمومی علامه محمد تقی ایوانکی به عنوان مسئول و کتابدار برتر کشوری انتخاب شده اند افزود: انجمن کتابخانه‌های عمومی استان سمنان به ریاست استاندار نیز موفق شده است درحوزه انجمن‌ها رتبه نخست را در کشور از آن خود کند.

کتابخانه های عمومی یکی از شاخص های مهم رشد فرهنگی در کشور هستند

طاهریان در ادامه بیان داشت: ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی یکی از دغدغه های فرهنگی مقام معظم رهبری است؛ ایشان به عنوان یک کتابخوان حرفه ای همیشه تاکیدات مکرری را برای مسئولین و متولیان فرهنگی نسبت به ترویج این فرهنگ پسندیده داشته‌اند و در بیانات‌شان اقشار مختلف مردم را به کتابخوانی توصیه کرده‌اند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان سمنان در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به اجرای برنامه های متنوع فرهنگی در یک سال گذشته، خاطرنشان کرد:  تفاهم نامه با دستگاه های اجرایی؛ ویژه برنامه روایت مادری با تجلیل از مادر شهید (نویسنده کتاب)، برنامه های بصیرتی با حضور اساتید مطرح کشوری، جشنواره کتابخوانی رضوی، دومین دوره طرح با هم بخوانیم، دومین دوسالانه قصه گویی و برپایی  موکب فرهنگی اربعین حسینی بخشی از ۴ هزار برنامه‌ای است که در یک‌ سال گذشته اجرا شده است.

وی با اشاره به این مطلب که امروزه معنا و مفهوم کتابخانه تغییر کرده است، گفت: با تحول ایجاد شده در حوزه فناوری اطلاعات، معنا و مفهوم کتابخانه نیز تغییر کرده است و دیگر کتابخانه فقط جایی برای نگهداری و امانت کتاب به معنای سنتی نیست و یک پایگاه تمام عیار فرهنگی است.

کتابخانه های عمومی یکی از شاخص های مهم رشد فرهنگی در کشور هستند

طاهریان همچنین خاطرنشان کرد: امروزه کتابخانه های عمومی با ایجاد بسترهای جدید به عنوان یکی از ابزارهای اصلی در توسعه فرهنگی و پرکردن شکاف اطلاعاتی مردم فعالیت می‌کنند و دسترسی آزاد به منابع، برقراری ارتباط با مراجعه کنندکان و ارائه خدمات بهتر با برنامه ریزی و طراحی خدمات جدید از جمله راهکارهای است که در سال های اخیر موجب شده تا کتابخانه ها از شیوه سنتی خود فاصله بگیرند.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی مطیعی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان نیز در آیین تکریم از خادمان عرصه کتاب و کتاب‌خوانی استان سمنان ضمن تبریک به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی و قدردانی از خدمات ارزنده کتابداران استان سمنان در راستای ترویج فرهنگ مطالعه، به اهمیت قلم و کتابت در اسلام اشاره کرد و بیان داشت: از مهم ترین رویدادهای زندگی بشر پیدایش «خط» و راه افتادن قلم بر صفحه کاغذها یا سنگ ها بوده است؛ همان‌ها که دوران تاریخ را از ما قبل از تاریخ جدا کردند.

کتابخانه های عمومی یکی از شاخص های مهم رشد فرهنگی در کشور هستند

نماینده ولی فقیه در استان قلم را حافظ علوم و دانش ها، پاسدار افکار اندیشمندان، حلقه اتصال فکری علماء و پل ارتباطی گذشته و آینده بشر دانست و افزود: علم به وسیله کتابت و از طریق لوح و قلم حاصل شده و به انسان رسیده است.

امام جمعه سمنان با اشاره به حدیث پیامبر صلی الله علیه و آله که فرمودند: «قَیِّدُوا العِلمَ بِالکِتاب؛ اگر می‌خواهید علم را نگه دارید باید آن را بنویسید»، افزود: گذشتگان ما علم را نوشته اند و به دست ما رسانده اند و ما باید این راه را برای آیندگان ادامه دهیم.

حجت‌السلام والمسلمین مطیعی ضمن بیان اینکه مقام معظم رهبری همواره تاکیدات بسیاری در رابطه با اهمیت مطالعه و کتابخوانی دارند و خود بسیار اهل مطالعه هستند، خاطرنشان کرد: با وجود تمام پیشرفت های صورت گرفته، کتاب دیجیتال جایگزین کتاب کاغذی نخواهد شد و ابزار الکترونیک تنها برای تسهیل دسترسی است و کتابخانه های عمومی یکی از شاخص های مهم رشد فرهنگی در کشور هستند که نشاط اجتماعی و شادمانی نسل جوان نیز در گرو توجه به کتاب و کتابخوانی است.

نماینده ولی فقیه در استان با تاکید بر علاقه جامعه ایرانی به کتاب و کتابخوانی افزود: اگر امروزه در منطقه رتبه اول تولید علم را داریم و پیشرفت ایران در حوزه های مختلف باعث نگرانی کشورهای غربی شده، حاصل اهمیت به کتاب و میراث مکتوب در دین مبین اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

امام جمعه سمنان با اشاره به اینکه خواننده باید توفیق اجباری مطالعه را برای خود ایجاد کند افزود: مطالعه دسته جمعی و  و بحث در مورد آن انگیزه و اشتیاق را در انسان به وجود  می‌آورد.

استاندار و رئیس انجمن سمنان کتابخانه های عمومی استان سمنان نیز در آیین تکریم از خادمان عرصه کتاب و کتاب‌خوانی ضمن تقدیر از خدمات گرانقدر کتابداران استان سمنان در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی اظهار کرد: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی سمنان از جمله مدیران موفق و پرتلاش در حوزه کتاب و کتابخوانی است که از او تشکر می کنم.

کتابخانه های عمومی یکی از شاخص های مهم رشد فرهنگی در کشور هستند

محمدرضا هاشمی اظهار داشت: کتابداری، همواره دانش بسیار مهم و قابل توجهی بوده و کتابداران استان باید با حمایت مسئولان برای ارتقا و خدمات رسانی هرچه بهتر کتابخانه های عمومی تلاش کنند.

رئیس انجمن سمنان کتابخانه های عمومی استان سمنان ضمن اشاره به پرداخت منظم نیم درصد درآمد شهرداری‌های استان، از مهیا سازی بستر مطالعه برای برداشتن گام بلند در راستای ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی تاکید کرد و افزود: باید به دنبال راه حلی برای رفع موانع و مشکلات بر سر راه کتابخانه ها و رونق بیشتر کتاب و کتابخوانی باشیم.

وی افزود: در مراسمی که با حضور آیت الله رئیسی، رئیس جمهور؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ نمایندگان عضو کمسیون فرهنگی مجلس و دیگر مسئولان کشوری در تهران برگزار شد، از استان سمنان سه بار به عنوان برترین های کشور نام برده شده که این افتخار مایه مباهات است.

استاندار سمنان در پایان  کسب رتبه برتر دو نفر از کارکنان کتابخانه عمومی علامه محمد تقی ایوانکی به عنوان کتابدار و مسئول کتابخانه برتر کشوری را تبریک و برای آنها آرزوی موفقیت  کرد.

کتابخانه های عمومی یکی از شاخص های مهم رشد فرهنگی در کشور هستند

کتابخانه های عمومی یکی از شاخص های مهم رشد فرهنگی در کشور هستند

برگزیدگان سی امین دوره هفته کتاب در استان سمنان

در بخش کتابخوانان برتر، «نورا فولادی» در رده سنی خردسال؛  «سما مومن آبادی» در رده سنی کودک؛ «حبیب الله عیدوزهی» در رده سنی نوجوان؛ «الهه سادات حسینی» در رده سنی جوان و «سمانه آذر بیک و حبیب الله صفایی» در رده سنی بزرگسال شناخته و مورد تقدیر قرار گرفتند.

همچنین در بخش کتابدار برتر، از «زهرا زهانی» کتابدار کتابخانه مرکزی شهر سمنان؛ «معصومه مرادی‌مرام» کتابدار کتابخانه مهر شاهرود؛ «مریم مهربانیان» کتابدار کتابخانه مهر شاهرود؛ «ملیحه جلالیان»  کتابدار کتابخانه مدیرعالمی دامغان؛ «فاطمه قنبری» کتابدار کتابخانه استاد مطهری گرمسار تجلیل شد.

«مریم شجاعی» مسئول کتابخانه بایزید بسطامی شاهرود؛ «طاهره بانی» مسئول کتابخانه مدیرعالمی دامغان؛ «منصوره منسوبی»مسئول کتابخانه منوچهری دامغانی دامغان؛ و «حکیمه ولویی» مسئول کتابخانه پیامبر اعظم(ص) درجزین به عنوان مسئولان برتر کتابخانه‌های عمومی نهادی شناخته شدند.

در بخش کتابخانه‌های برتر نهادی، سه کتابخانه مرکزی سمنان؛ کتابخانه عمومی امام خمینی(ره) سمنان و کتابخانه عمومی «شهرک البرز» شاهرود به عنوان کتابخانه‌های عمومی برتر شناخته و از مسئولان و کتابداران آنها تقدیر شد.

در بخش انجمن کتابخانه ها نیز، از «ابوطالب جلالی»، فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان شاهرود؛ «رضا خانی»، فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان آرادان و سرپرست فرمانداری و رییس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان گرمسار؛ «عباس طاهران‌پور» سرپرست فرمانداری و رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان میامی؛ «حجت الله کرمانی» فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان سرخه؛ تجلیل شد. همچنین از «احمد اسلامیان» از شهرستان مهدی‌شهر نیز به عنوان خیر برتر استانی تقدیر شد. افزون بر این از  «عبدالله غلامی» از شهرستان سمنان به عنوان خدمت گزار برتر؛  «علی اصغر زمانی» از شهرستان شاهرود به عنوان کتابخانه مشارکتی برتر؛ «حجت الاسلام مجتبی احمدی» از سمنان به عنوان کتابدار کتابخانه مشارکتی برتر؛ تقدیر شدند.

در بخش شایستگان تقدیر نیز «زهرا سادات هاشمی» کتابدار کتابخانه مرکزی سمنان؛  «سمیه رجبی» کتابدار کتابخانه ۲۲ بهمن شاهرود، «عرفان شمس» کتابدار کتابخانه ۲۲ بهمن شاهرود، «سیدمحسن فاضلی» کتابدار کتابخانه امام علی(ع) بیارجمند شاهرود، «محبوبه قربانی امیرآباد» مسئول کتابخانه شهرک البرز شاهرود، «جواد رییسیان» مسئول کتابخانه دروار دامغان، «حمیده میرزازاده» مسئول کتابخانه مرکزی سمنان و «زینب فرازی» مسئول کتابخانه علامه شاه‌چراغی دامغان، حائز رتبه شدند.

گفتنی است در پایان مراسم تکریم از خادمان عرصه کتاب و کتاب‌خوانی استان سمنان از دو کتاب نسترن قدرتی شاعر و نویسنده سمنانی به نام های «آسمان تا همیشه می‌بارد» و «لحظه های بارانی» رونمایی شد.

کتابخانه های عمومی یکی از شاخص های مهم رشد فرهنگی در کشور هستند

کتابخانه های عمومی یکی از شاخص های مهم رشد فرهنگی در کشور هستند

کتابخانه های عمومی یکی از شاخص های مهم رشد فرهنگی در کشور هستند

کتابخانه های عمومی یکی از شاخص های مهم رشد فرهنگی در کشور هستند