سه‌شنبه ۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۳

در آیین تکریم از خادمان عرصه کتاب و کتاب‌خوانی استان اصفهان مطرح شد؛

تبدیل کتابخانه‌های عمومی به پایگاه‌ها فرهنگی اجتماعی با محوریت کتاب و کتابخوانی

تکریم از خادمان عرصه کتاب و کتاب‌خوانی اصفهان

در مراسم تجلیل از خادمان عرصه کتاب و کتابخوانی استان اصفهان با اشاره به تبدیل کتابخانه های عمومی به پایگاه فرهنگی اجتماعی با محوریت کتاب و کتابخوانی بر ضرورت استفاده از ظرفیت گسترده کتابخانه های عمومی به عنوان مرکزی برای تعامل و گفتگو، رشد آگاهی های اجتماعی و فرهنگی تاکید شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان اصفهان، آیین تکریم از خادمان عرصه کتاب و کتاب‌خوانی به مناسبت ایام گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی کتابدار که به علت حادثه تروریستی در اصفهان به تعویق افتاده بود یکشنبه ۶ آذرماه با حضور حجت الاسلام والمسلمین رمضانعلی معتمدی، سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی اصفهان؛ مسعود مهدویان فر، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری؛ حجت الاسلام و المسلمین علیرضا فرهنگ، دبیر شورای سیاستگذاری ائمه جمعه اصفهان؛ حمید باقری، مدیرکل پست استان اصفهان؛ حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین بلک، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، جمعی از فرمانداران، شهرداران، خیرین، اصحاب رسانه و کتابداران و برگزیدگان حوزه کتابخوانی استان اصفهان در سالن آمفی تئاتر مجتمع فرهنگی هنری استاد فرشچیان برگزار شد.

مطالعه باید بخش جدایی ناپذیر افراد خانواده باشد

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی اصفهان در این مراسم ضمن تبریک هفته بسیج گفت: ترویج فرهنگ مطالعه نیازمند روحیه بسیجی است و کتابداران به عنوان فرد بسیجی در خط مقدم روشنگری قرار دارند و نقش آنها در موضوع جهاد تبیین بسیار مهم است.

وی با اشاره به آیه شریفه «ربّ زِدْنِی عِلْماً» (پروردگارا بر علم من بیفزا)، بیان کرد: اوّلین معلّم، خداوند عالم است پس علم را از او بخواهیم چراکه انسان نیازمند هدایت و رهبری است و قرآن کریم همیشه روشنگر راه و راهنمای بشر بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین معتمدی ادامه داد: ایجاد عشق و علاقه به کتاب باید از خانواده به عنوان اصلی ترین نهاد اجتماعی شروع شده چون خانواده نقش بسیار مهمی در علاقه‌مند کردن کودک به کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی دارد. مطالعه باید بخش جدایی ناپذیر افراد خانواده باشد و  کتابخوانی باید در خانواده‌ها نهادینه شود.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی اصفهان با بیان اینکه ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود، تصریح کرد: افزایش فعالیت های کتابخوانی و گرایش جوانان و نوجوانان به کتابخوانی عامل اصلی در کاهش آسیب های اجتماعی است.

وی ضمن ارائه گزارشی از وضعیت آماری و شاخص های کتابخانه ای در این استان گفت: در حال حاضر ۲۹۵ باب کتابخانه عمومی نهادی، مشارکتی و مستقل در سطح استان به ارائه خدمات کتابخانه ای می پردازد و بالغ بر ۱۷۰ هزار نفر در کتابخانه های عمومی عضو هستند و از خدمات و برنامه های فرهنگی استفاده می کنند.

یکی از دلایل دور شدن مردم از فرهنگ کتابخوانی استفاده بی حد و مرز از فضای مجازی است

مسعود مهدویان‌فر، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان نیز در آیین تکریم از خادمان عرصه کتاب و کتاب‌خوانی استان اصفهان ضمن تبریک هفته بسیج و فرارسیدن میلاد مبارک حضرت زینب(س) بر ضرورت بکارگیری روش‌های مناسب جذب مخاطب تاکید کرد و گفت: ما باید بر اساس نیاز مخاطبان به سراغ آنها برویم.

وی با بیان اینکه امام علی (ع) درباره پیامبر اسلام (ص) می فرماید: «طبیب دوّار بطبّه» و با تشبیه ایشان به طبیب و پزشکی که با طب خود سخت به دنبال نیازمندان به طبابت روحی می گردد، تصریح کرد: فعالان فرهنگی نیز خود برای شناسایی مخاطبان و تجویز داروی شفابخشی به عنوان کتاب، رسالت خود را در معالجه روح و جان انسان ها انجام دهند.

مهدویان فر در ادامه با اشاره به گسترش فضای مجازی و رغبت بیشتر جامعه به این فضا و تغییر ذائقه مخاطبان گفت: یکی از دلایل دور شدن مردم از فرهنگ کتابخوانی استفاده بی حد و مرز از فضای مجازی است که می‌بایست مورد توجه قرار گیرد.

زهرا احمدی بنی، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان برخوار نیز در این مراسم ضمن تبریک بزرگداشت سی امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، و با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: به کودکان و نوجوانان به عنوان نسل آینده و منابع اصلی انسانی و امید کشور توجه ویژه ای شود.

وی ادامه داد: کتابخانه باید از مرکز امانت به پایگاه فرهنگی اجتماعی با محوریت کتاب و کتابخوانی تبدیل شود و از ظرفیت گسترده کتابخانه های عمومی به عنوان مرکزی برای تعامل و گفتگو، رشد آگاهی های اجتماعی و فرهنگی استفاده شود.

احمدی بنی با اشاره به آسیب های اجتماعی موجود جامعه، نقش کتابخانه ها را در ارتقای سلامت اجتماعی مهم دانست و بر ارتقای سطح علمی، فرهنگی و مهارتی کتابداران به عنوان رکن اصلی کتابخانه های عمومی تاکید کرد.

اجرای فعالیت‌های ترویجی - فرهنگی یکی از راه حل‌های تشویق و جذب مخاطب به کتابخانه است

طاهره رفیع، مسئول کتابخانه عمومی علی ابن موسی الرضا (ع) انارک و از برگزیدگان سی امین دوره هفته کتاب در استان اصفهان نیز در این مراسم ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های کتابخانه گفت: کتابخانه علی بن موسی الرضا (ع) تنها مرکز فرهنگی شهر انارک است که با بیش از ۵۰۰ عضو فعال و ۲۰ هزار جلد کتاب به ارائه خدمات می پردازد.

وی با بیان اینکه در بازه زمانی یک ساله بیش از ۴۰۰ فعالیت ترویجی - فرهنگی در کتابخانه انجام شده است، گفت: برگزاری کلاس های آموزشی، هنری، کارگاه های مشاوره، کلاس های آموزشی برای کودکان، رونمایی کتاب و ارتباط موثر و مستمر با نخبگان، نویسندگان و شاعران شهر از راه حل های تشویق و جذب مخاطب به کتابخانه بوده است.

گفتنی است، اولین کارت عضویت سراسری کتابخانه‌های عمومی نیز به سیدرضا مرتضوی، استاندار اصفهان؛ محمدرضا ابراهیمی، مدیرکل آموزش و پرورش و علیرضا بابایی فارسانی، مدیر کل زندان های استان اصفهان اهدا و از برگزیدگان آئین ملی بزرگداشت روز کتاب، کتاب‌خوانی و کتابدار تقدیر شد.

برگزیدگان سی امین دوره هفته کتاب در استان اصفهان

در بخش کتابخوانان برتر، «نرگس بهرامی» در رده سنی خردسال؛   «سمانه صانعی» در رده سنی کودک؛ «زهرا حاجی علی اکبریان» در رده سنی نوجوان؛ «عاطفه سادات صفوی» در رده سنی جوان و «شهناز فدایی» در رده سنی بزرگسال شناخته و مورد تقدیر قرار گرفتند.

همچنین در بخش کتابدار برتر، از «بهنوش اخلاصی» کتابدار کتابخانه امام خمینی (ره) بهارستان؛ «اسماعیل عابدی» کتابدار کتابخانه شهید سردار سپهبد قاسم سلیمانی برخوار؛ «زهرا موسوی» کتابدار کتابخانه فرهنگسرای شهرداری درچه؛ «سمانه مومنیان»   کتابدار کتابخانه کوهپایه؛ «محبوبه واحدی» کتابدار کتابخانه میرزا ابوالحسن یغمای جندقی تجلیل شد.

«سمیه فتاحیان» مسئول کتابخانه المهدی جولرستان؛ «زهرا شاه قلی»  مسئول کتابخانه امام صادق دینان درچه؛ «مهری یوسف پور» مسئول کتابخانه آیت الله محمد حسین خرد دهاقان؛ «طاهره رفیع» مسئول کتابخانه حضرت علی بن ابن موسی الرضا (ع) انارک؛ «لیلا عبدالهی» مسئول کتابخانه شهدای هفت تیرنهوج؛ «زهره کمالی» مسئول کتابخانه شهید رنجکش محسن آباد؛ «فاطمه عطایی» مسئول کتابخانه علامه دهخدا باغبهادران؛ «مریم مجیدی» مسئول کتابخانه ولی عصر (عج) اصفهان و «سمیه همتی» مسئول کتابخانه همتی خالدآباد نطنز به عنوان مسئولان برتر کتابخانه‌های عمومی نهادی شناخته شدند.

در بخش کتابخانه‌های برتر نهادی، ۵ کتابخانه عمومی استاد عباس موذن پور آران و بیدگل؛ کتابخانه عمومی آیت الله میرکبیر خوانساری خوانسار؛ کتابخانه عمومی دانش درچه خمینی شهر؛ کتابخانه عمومی شیخ بهایی نجف آباد و کتابخانه عمومی ملامحسن فیض کاشانی به عنوان کتابخانه‌های عمومی برتر شناخته و از مسئولان و کتابداران آنها تقدیر شد.

افزون بر این «مجید جانقربان» از شهر اصفهان به عنوان خدمت گزار برتر؛ «مهدیه ستایش پور» از شهرستان شهرضا به عنوان کتابخانه مشارکتی برتر؛ «مهدی رئیسی» از اصفهان به عنوان کتابدار برتر بخش نابینایان و از «فاضل ملکوتی خواه» به عنوان پیشکسوت برتر تقدیر شدند.

در بخش خیرین نیز «حبیب قاسمی» شهردار شهرضا؛ «حسن بخشنده» شهردار کاشان، «احمد عطایی» شهرستان لنجان و «علی نادری طاهری» رئیس دادگستری نطنز تقدیر شدند.

تبدیل کتابخانه‌های عمومی به پایگاه‌ها فرهنگی اجتماعی با محوریت کتاب و کتابخوانی

تبدیل کتابخانه‌های عمومی به پایگاه‌ها فرهنگی اجتماعی با محوریت کتاب و کتابخوانی

تبدیل کتابخانه‌های عمومی به پایگاه‌ها فرهنگی اجتماعی با محوریت کتاب و کتابخوانی

تبدیل کتابخانه‌های عمومی به پایگاه‌ها فرهنگی اجتماعی با محوریت کتاب و کتابخوانی

تبدیل کتابخانه‌های عمومی به پایگاه‌ها فرهنگی اجتماعی با محوریت کتاب و کتابخوانی

تبدیل کتابخانه‌های عمومی به پایگاه‌ها فرهنگی اجتماعی با محوریت کتاب و کتابخوانی