چهارشنبه ۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۲

با هدف ارائه خدمات فرهنگی به عشایر کوچ‌رو؛

جشنواره «طعم کتاب با عشایر» در خوزستان کلید خورد

جشنواره طعم کتاب با عشایر

اولین بخش از نخستین دوره جشنواره «طعم کتاب با عشایر» با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی برای عشایر کوچ‌نشین شهرستان‌های شمالی استان خوزستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان، عباس حسین‌زاده، مدیرکل از برگزاری نخستین دوره جشنواره «طعم کتاب با عشایر» برای عشایر کوچ‌نشین شهرستان‌های شمال این استان در نیمه دوم سال خبر داد.

حسین‌زاده با تأکید بر لزوم گسترده کردن دامنه فعالیت‌ کتابداران، تصریح کرد: کتابداران برای ارائه خدمات به همه اقشار جامعه و حضور مطلوب در بین آنها از چارچوب و ساختار فیزیکی کتابخانه‌ها خارج شده و در میان مردم حضور می‌یابند.

وی «کتاب» را هدیه و ارمغانی از سوی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان برای عشایر دانست و افزود: عشایر کوچ‌رو جمعیتی هستند که اغلب کمتر از سایر اقشار از خدمات فرهنگی، رفاهی، بهداشتی و آموزشی بهره‌مند می‌شوند؛ به همین خاطر کتابداران کتابخانه‌های عمومی این‌ بار با کوله باری از اقلام فرهنگی به استقبال این عشایر می‌روند تا برای تحقق رسالت‌شان در مسیر اعتلای فرهنگ کتابخوانی این قشر گامی بردارند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان با اشاره به برنامه‌ریزی برای برگزاری جشنواره «طعم کتاب با عشایر» خاطرنشان کرد: نقاطی که در آنها شاهد حضور بیشتر عشایر بودیم را شناسایی و تلاش کردیم با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی پذیرای آنها باشیم.

وی همچنین یادآور شد: در خلال این خدمت‌رسانی فرهنگی در میان عشایر، بازماندگان از تحصیل نیز شناسایی و به آموزش و پرورش معرفی خواهند شد تا راهکاری مناسب برای ادامه تحصیل آنها اتخاذ شود.

جشنواره «طعم کتاب با عشایر» در خوزستان کلید خورد

علی سعدی، رئیس امور عشایر شهرستان شوش نیز با اشاره به برگزاری جشنواره «طعم کتاب با عشایر» بیان داشت: برای برگزاری این گردهمایی، «وارگاهی» در اطراف شهرستان شوش در ۲۰ کیلومتری غرب کرخه مشخص شد.

وی در ادامه با اشاره به اصطلاح «وارگاه» یا «وارگه» تصریح کرد: وارگاه به نقاطی متراکم از حضور عشایر و چادرهای آنان اشاره دارد که در اطراف شهرستان‌های شمال استان خوزستان به چشم می‌خورد.

سعدی ضمن بیان برخی از مختصات این «وارگاه»، گفت: در وارگاه درنظر گرفته شده حدود ۵ هزار نفر در قالب یک هزار خانوار زندگی می‌کنند و غالباً از سمت همدان و بروجرد راهی خوزستان شده و چند صباحی مهمان این استان گرمسیر می‌شوند.

وی همچنین افزود: در این وارگاه‌ها حدود ۳۲۰ هزار رأس دام سبک وجود دارد و سالانه حدود ۱۰۰ هزار رأس گوسفند از این منطقه صادر می‌شود.

رئیس امور عشایر شهرستان شوش خاطرنشان کرد: کوچ‌نشینی یک سنت و اصالتی انکارناپذیر برای منطقه ما به حساب می‌آید؛ در واقع این شیوه‌ی زیست، گونه‌ای از زندگی اجداد ما بوده و جا دارد که امروز نیز آن را به مثابه یک فرهنگ ارج نهیم.

جشنواره «طعم کتاب با عشایر» در خوزستان کلید خورد

اجرای قصه‌گویی توسط کتابداران کتابخانه‌های عمومی شهرستان شوش، اجرای ویژه‌برنامه‌های نقاشی، رنگ‌آمیزی، معرفی کتاب و برگزاری مسابقه طناب‌‎کشی، فوتبال‌دستی و بازی‌های فکری در میان کودکان عشایر، اعطای هدایای فرهنگی از قبیل کتاب، نوشت‌افزار و اسباب‌بازی به کودکان، توزیع اقلام بهداشتی در میان بانوان عشایر و بیان نکات آموزشی در خصوص مسائل حوزه بهداشت و سلامت از اصلی‌ترین بخش‌های این جشنواره به حساب می‌آید.

جشنواره «طعم کتاب با عشایر» در خوزستان کلید خورد