به گزارش پایگاه اطلاعرسانی نهاد کتابخانههای عمومی کشور، محمدرضا هراتی، معاون توسعه کتابخانهها و ترویج کتابخوانی نهاد در گفتو گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره پویش «کتاب دستت چیه؟!» اظهار کرد: پویش «کتاب دستت چیه؟!» یک سلسلهپویش است که نخستین مرحله آن در قالب پویش معرفی کتاب اجرا شد. این پویش ادامه خواهد داشت.
وی ادامه داد: بر این اساس در این مرحله از پویش، هر فردی بدون محدودیت سنی، میتواند کتابی را که خوانده یا در حال مطالعه آن است و لذت برده، در قالب یک کلیپ سه دقیقهای معرفی کند.
هراتی با بیان اینکه پویش «کتاب دستت چیه؟!» آگاهانه معرفی کتاب را مدنظر قرار داده است، اظهار کرد: به طور حتم برای معرفی یک کتاب باید یا آن اثر را خوب مطالعه کرد، یا درباره آن تحقیق و بررسی لازم را انجام داد و نمیتوان بدون تسلط بر محتوا یک کتاب را معرفی و مطالعه آن را پیشنهاد داد.
وی با اشاره به اینکه قطعاً در کنار تسلط بر محتوای کتاب، فضا، شیوه و لحن معرفی کتاب از سوی کاربران حاضر در پویش «کتاب دستت چیه؟!» حائز اهمیت و امتیاز خاصی است، گفت: البته موضوع کتاب نیز نقش مهمی در این پویش دارد و نشان دادن «ایران قوی» یا کتابهایی با موضوع «دفاع مقدس»، «تاریخ معاصر» و «داستانها و رمانهای ارزشی» امتیازات ویژهای دارند.
معاون توسعه کتابخانهها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانههای عمومی کشور درباره آمار مشارکتکنندگان در پویش «کتاب دستت چیه؟!» عنوان کرد: در این دوره تاکنون مشارکت چشمگیری صورت گرفته و حجم ویدئوهای ارسالی بسیار زیاد است. بهعنوان مثال، یکی از استانهای شمالی کشور در این پویش قریب به ۳ هزار فیلم، بارگذاری کرده است.
هراتی با اشاره به انتشار حدود ۱۱۰ هزار عنوان کتاب در سال گذشته، گفت: استقبال از پویش «کتاب دستت چیه؟!» نشان میدهد، مردم به کتاب علاقهمند هستند و نهاد کتابخانههای عمومی کشور و مسئولان فرهنگی وظیفه دارند، شرایط مطلوبتری برای مطالعه را مهیا کنند.
وی درباره اجرای مرحله دوم پویش «کتاب دستت چیه؟!» و برگزاری اختتامیه مرحله نخست این پویش عنوان کرد: با توجه به استقبال مردمی و حجم آثار ارسالی، فرآیند داوری احتمالاً سختتر و زمانبر خواهد شد، زیرا این داوریها باید در سطح محتوایی، شکلی و فرمی انجام شود.
معاون توسعه کتابخانهها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانههای عمومی کشور درباره ارزیابی آثار ارسالی به این پویش اظهار کرد: کارشناسان، آثار ارسالی را از نظر محتوایی و هنری بررسی میکنند؛ البته فضای معرفی کتاب در این کلیپها بسیار مهم است و هر چقدر نشانههای هنری بیشتر استفاده شده باشد، امتیازها افزایش پیدا میکند؛ البته برگزاری مرحله دوم و سوم پویش، با ایجاد بانک اطلاعاتی و نخبگانی، جذابتر دنبال خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه این پویش در ادامه با یک رویداد روبهرو خواهد شد، گفت: بعد از گذشت یکسال از این پویشها و ورود به رویداد مورد نظر که شامل رقابت کتابخوانهای شاخص است، این پویش همچنان پیگیری خواهد شد؛ اکنون این رویداد، آزمایشی در سه استان اجرا شده تا نتیجه نهایی را در مقیاس کوچکتر احصا کنیم و بتوانیم برای برگزاری این رویداد در سطح ملی آماده شویم.