یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۳

در جلسه اداره کل کتابخانه‌های عمومی و معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه ایلام عنوان شد؛

کتابخانه‌های عمومی فرصت‌های کم‌نظیری را در اختیار فعالان حوزه‌های مختلف قرار می‌دهند

جلسه اداره کل کتابخانه های عمومی و معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه ایلام

جلسه مشترک اداره کل کتابخانه های عمومی و معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه ایلام با هدف گفتگو و هم افزایی فکری اساتید و پزوهشگران این دانشگاه در « همایش بین المللی کتابخانه های عمومی و کسب و کارهای کوچک»، برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان ایلام، جلسه مشترک با حضور سمیه حیدری، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ایلام و علیرضا تاب، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه ایلام با هدف گفتگو و هم افزایی فکری اساتید و پزوهشگران این دانشگاه در «همایش بین المللی کتابخانه های عمومی و کسب و کارهای کوچک»، برگزار شد.

 کتابخانه‌های عمومی فرصت‌های کم‌نظیری را در اختیار فعالان حوزه‌های مختلف قرار می‌دهند

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ایلام در این جلسه با تشریح اهداف و برنامه های «همایش بین المللی کتابخانه های عمومی و کسب و کارهای کوچک» گفت: نهاد کتابخانه های عمومی کشور با همکاری انجمن علمی ارتقای کتابخانه های عمومی، این همایش را در مهرماه سال جاری برگزار می کند و از این طریق فرصتی مغتنم برای برای تعامل اساتید و پژوهشگران با صاحبان کسب و کارهای کوچک و اشتراک گذاری ایده ها و اندیشه های علمی با یکدیگر را فراهم می کند.

وی افزود: کتابخانه های عمومی با وجود دسترسی به منابع مکتوب در موضوعات گوناگون علمی و فرهنگی، از ظرفیت علمی بالایی برخوردارند و به عنوان پایگاههای اطلاعاتی معتبر، فرصتهای کم نظیری را در اختیار فعالان حوزه های مختلف قرار می دهند.

حیدری خاطرنشان کرد: کتابداران کتابخانه های عمومی از فهیم ترین و آگاهترین اقشار اجتماعی هستند که بواسطه ارتباط آنها با کتاب، گنجینه ارزشمندی از دانش و اطلاعات مختلف دارند و به عنوان مشاورین امین، قابلیت کمک به بخش‌های گوناگون جامعه دارند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ایلام در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: حمایت از کارآفرینان در بخش کسب و کارهای کوچک، از اهداف و رسالتهای جدید کتابخانه های عمومی است که در کنار ماموریت‌های ذاتی و اصلی خود، تعریف و در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: این برنامه به شکل های مختلف پیگیری می شود که تامین منابع مکتوب مطالعاتی و پژوهشی مورد نظر کارآفرینان و فعالان اقتصادی کسب و کارهای کوچک و دسترسی آسان آنها به منابع اطلاعاتی، یکی از موارد آن است.

حیدری اظهار داشت: برگزاری کارگاه‌های آموزشی و نمایشگاه های عرضه محصولات تولیدی در محیط کتابخانه های عمومی از جمله خدمات دیگر مورد نظر در این طرح است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ایلام ادامه داد: کتابداران کتابخانه های عمومی با توجه به ارتباطات گسترده‌ای که با عموم جامعه دارند، در معرفی محصولات و خدمات کارآفرینان، نقش مهمی ایفا کنند که یکی از اهداف همایش مذکور بررسی و تبیین چارچوب‌های عملیاتی این موضوع است.

وی در پایان سخنان خود از اساتید، پژوهشگران و دانشجویان دانشگاه ایلام جهت حضور فعالانه در «همایش بین المللی کتابخانه های عمومی و کسب و کارهای کوچک» دعوت به عمل آورد و به تصمیم بانیان این همایش از مقالات برگزیده و همچنین ثبت علمی آنها در مراجع و پایگاه‌های معتبر علمی، اشاره کرد.

 کتابخانه‌های عمومی فرصت‌های کم‌نظیری را در اختیار فعالان حوزه‌های مختلف قرار می‌دهند

در این جلسه همچنین علیرضا تاب، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه ایلام با استقبال از برگزاری این همایش، گفت: کتابخانه های عمومی مراکز علمی و فرهنگی مهم و معتبری هستند که ذخایر علمی ارزشمندی در اختیار دارند و خوشبختانه ورود آنها به عرضه نوین اجتماعی، نوید بخش آینده روشن آنها است.

وی افزود: دانشگاه‌ها با کمک کتابخانه های عمومی می توانند هم افزایی مهمی جه برای رفع چالش های متعدد پیش روی جامعه فراهم کنند و راهکارهای اساسی برای حل مسائل پیش روی اقشار اجتماعی بویژه جوانان فراهم نکند.

تاب خاطر نشان کرد: دانشگاه ایلام امکانات علمی و پژوهشی متعددی در اختیار دارد و با وجود ارتباط با جامعه وسیع اساتید و دانشجویان، به هر عرصه ای که ورود کرده، منشاء تحولات مثبتی شده است.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه ایلام اشاره کرد: توسعه فرهنگ عمومی جامعه و ایجاد بینش علمی در بین آنها، از سالتهای مهم دانشگاهها است و دانشگاه ایلام در پیگیری این هدف مهم با برگزاری کارگاه‌ها و همایشهای علمی، با اقشار مختلف مردم و سازمانهای دولتی و عمومی همکاری مثمر ثمری داشته است.

گفتنی است در این جلسه روند همکاری دانشگاه ایلام با کتابخانه های عمومی استان و همچنین راهکارهای موجود برای حضور فعالانه در« همایش بین المللی کتابخانه های عمومی و کسب و کارهای کوچک» با حضور کارشناسان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.