جمعه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۸

در دیدار مدیرکل کتابخانه‌های عمومی با رئیس بازرسی‌کل استان اردبیل مطرح شد؛

پیگیری به منظور اجرای کامل قانون نیم درصد حق‌السهم کتابخانه‌ها از درآمد شهرداری‌ها

دیدار با رئیس بازرسی استان

رئیس بازرسی کل استان اردبیل در دیدار با مدیرکل کتابخانه های عمومی این استان گفت: اجرای ماده ۶ قانون تأسیس و نحوه اداره کتابخانه های عمومی کشور در خصوص پرداخت حق السهم کتابخانه ها از در آمد شهرداری ها مورد مطالبه جدی قرار می گیرد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل، پروانه رضاقلیزاده، مدیرکل با حضور در اداره‌کل بازرسی استان با علی رمضانپور، رئیس بازرسی‌کل استان اردبیل دیدار کرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل در این دیدار با تشریح نحوه ارائه خدمات فرهنگی و کتابخوانی به اقشار مختلف جامعه اظهار داشت: گستره فعالیت کتابخانه‌های عمومی هم از نظر پراکندگی جغرافیایی و هم از نظر ارائه خدمات به قشرهای مختلف در گروه‌های سنی، جنسی، گروه‌های خاص اجتماعی از جمله روشندلان و ناشنوایان بسیار وسیع بوده و این مجموعه‌های فرهنگی به عنوان پایگاه‌های فرهنگی مورد توجه علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی است.

وی ارائه خدمات بیشتر و تأمین تجهیزات در حوزه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را نیازمند حمایت دستگاه‌های فرهنگی و تحقق کامل منابع درآمدی عنوان کرد و افزود: متأسفانه از زمان تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و اجرای قانون تأسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی کشور، اجرای ماده ۶ قانون که مربوط به تخصیص نیم درصد از درآمد شهرداری‌ها به انجمن کتابخانه‌های عمومی است به صورت کامل محقق نمی‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان با انتقاد از عملکرد برخی از شهرداران استان در اجرای قانون نیم درصد شرداری‌ها اذعان کرد: ارائه خدمات مطلوب فرهنگی به مراجعه‌کنندگان و علاقه‌مندان به  کتاب کتابخوانی با تحقق کامل نیم درصد کتابخانه‌ها میسر و اصلاح رویکرد و تقویت دیدگاه فرهنگی در شهرداران در توسعه فعالیت‌های کتابخانه‌های عمومی موثر است.

رئیس کل بازرسی استان اردبیل نیز با بیان اینکه کتابخانه‌های عمومی یک نهاد کاملاً فرهنگی هستند، اظهار داشت: نیاز به ارائه خدمات فرهنگی و اجتماعی در شرایط کنونی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی بسیار ضروری است.

رمضانپور توجه بیشتر به اقشار جوان و نوجوان و ارائه آگاهی در حوزه‌های مختلف علمی را ضروری دانست و افزود: کتاب‌ها حاوی اطلاعات ذی‌قیمت و ارتقادهنده سطح بینش و دانش هستند و یکی از راهکارهای برون‌رفت از مشکلات اجتماعی، ارتقای سرانه مطالعه و کتابخوانی است.

وی با تأکید بر اجرای کامل قانون تأسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی کشور خاطرنشان کرد: بر اساس قانون تأمین هزینه‌های جاری کتابخانه‌های عمومی از طریق حق‌السهم کتابخانه‌ها از درآمد شهرداری‌ها معین شده است و بازرسی استان به عنوان یک دستگاه نظارتی برای تحقق کامل قانون نیم‌درصد نظارت خواهد کرد.