سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۰

با هدف تبیین همایش بین‌المللی کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک برگزار شد؛

دیدار مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی و رئیس دانشگاه بجنورد

خراسان شمالی

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان خراسان شمالی و رئیس دانشگاه بجنورد با هدف رایزنی در خصوص فعالیت های مشترک دو مجموعه برای نقش آفرینی در راه اندازی کسب و کارهای کوچک دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان شمالی، مهدی آریان، مدیرکل با هدف تبیین همایش بین‌المللی کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک و به منظور توسعه همکاری‌ها با محمد شیخ‌زاده، رئیس دانشگاه بجنورد و موسی شاکری، معاون پژوهش و فن‌آوری دانشگاه دیدار و گفتگو کرد. 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان در این دیدار با اشاره به نقش کتابخانه‌های عمومی در رونق اقتصادی، اظهار کرد: در سال‌های گذشته کتابخانه‌های عمومی بیشتر به خدمات امانت کتاب و سالن‌های مطالعه می‌پرداختند ولی در حال حاضر رویکرد کتابخانه‌های عمومی تغییر کرده و به پایگاه‌های اجتماعی تبدیل شده‌اند. در همین راستا بخشی از این عملکرد، ایجاد فضای رونق‌بخشی به کسب‌وکارهای کوچک و دانش‌بنیان است.

مهدی آریان با بیان اینکه کسب‌وکارهای کوچک همواره با مشکلات و چالش‌های فراوانی مواجه هستند و برای رشد و شکوفایی به حمایت همه‌جانبه نهادها و سازمان‌های اجتماعی نیاز دارند، بیان کرد: کتابخانه‌های عمومی از جمله سازمان‌هایی هستند که به واسطه ارتباط مستقیم با جامعه، مسائل و چالش‌ها را رصد کرده و با توجه به فضاهای موجود در کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی و استفاده عموم از این مراکز، فرصتی مغتنم برای توسعه کسب‌وکارهای کوچک و اجتماع‌سازی ایده‌های کارآفرینان است.

وی با اشاره به نوپا بودن این رویکرد بر لزوم انجام پژوهش‌های علمی و عملی در این مسیر تأکید کرد و افزود: با برگزاری همایش بین‌المللی «کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک» در مهر ماه سال جاری در شهر مقدس مشهد، نقاط قوت و ضعف و همچنین چالش‌های پیش روی این رویکرد شناسایی خواهد شد.

آریان در پایان با بیان ماهیت بین‌رشته‌ای بودن حوزه کارآفرینی، خواستار همکاری اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه بجنورد در ارائه مقالات و راهکارهای علمی شد.

محمد شیخ‌زاده ، رئیس دانشگاه بجنورد در این دیدار ضمن استقبال از برگزاری همایش بین‌المللی کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک به ابتکار نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و قدردانی از نگاه سازنده مجموعه کتابخانه‌های عمومی در ایجاد دغدغه در جامعه برای اشتغالزایی جوانان، رویکرد این مجموعه فرهنگی را مثبت و دارای اثرات ارزشمندی برای ایران اسلامی عنوان کرد. 

شیخ‌زاده همکاری با کتابخانه‌های عمومی که مراکز فرهنگی و علمی محسوب می‌شود را در برنامه‌های مشترک مثبت ارزیابی و خاطرنشان کرد: آماده همکاری‌های مشترک با  مجموعه کتابخانه‌های عمومی استان و بهره‌مندی از ظرفیت‌های دوجانبه هستیم.

موسی شاکری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بجنورد نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از اقدامات کتابخانه‌های عمومی، بیان داشت: همکاری‌های علمی دانشگاه و کتابخانه‌ها منجر به نتایج بسیار خوبی برای دو دستگاه خواهد شد.

وی با اشاره به وجود رشته‌های تحصیلی مرتبط با محورهای همایش، بر همکاری دوسویه میان دانشگاه و کتابخانه تأکید کرد و  آن را راهی برای توسعه  مسیر پیش روی کتابخانه‌ها دانست.

شاکری همچنین انعقاد تفاهم‌نامه را یکی از راه‌های استمرار همکاری و استفاده از ظرفیت‌های دو دستگاه برشمرد و افزود: به زودی مقدمات این تفاهم‌نامه همکاری آماده و به امضای طرفین خواهد رسید.