شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۳

نادر قدیانی از سرگذشت خود گفت؛

از فروش مجلات رشد دانش آموز تا مدیریت انتشارات قدیانی

نادر قدیانی - سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

نادر قدیانی، مدیرمسئول انتشارات قدیانی میهمان غرفه نهاد در سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران شد و از سرگذشت خود از فروش مجلات رشد دانش آموز تا مدیریت انتشارات قدیانی گفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، غرفه نهاد در سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ۲۱ اردیبهشت ماه میزبان نشست دیدار با نادر قدیانی، مدیرمسئول انتشارات قدیانی بود.

در ابتدای این نشست نادر قدیانی با اشاره به پیشینه نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، اظهار داشت: اولین نمایشگاه بین المللی کتاب کشورمان با ۲۵ غرفه و ۱۵۰ ناشر، در ماه آبان برگزار شد و پس از اولین سال، برگزاری نمایشگاه به ماه اردیبهشت انتقال یافت. از آن زمان سی و چهار سال می گذرد و با احتساب دوران شیوع کرونا، نزدیک به ۳۶ سال از اولین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گذشته است. مایه خرسندی است که نسل جوان، امروز می توانند از این گفت و گو و تاریخچه این نمایشگاه بهره مند شوند.

وی در معرفی خود گفت: من در غرب تهران بزرگ شده ام؛ منطقه ای زیبا که آن زمان پوشیده از رودخانه و گندم زار بود. یادم می آید از مقطع سوم دبستان به نشریات رشد دانش آموز علاقه مند شدم. ششم ابتدایی بودم که به سایر مجلات از جمله کیهان بچه ها راغب شدم. یادم می آید پیگیر زمان رسیدن مجله ای از ناظم مدرسه بودم که پیشنهاد فروش سهمیه مجلات مدرسه به دانش آموزان را داد؛ به این ترتیب من مجلات مدرسه را به دانش آموزان می فروختم و یکی هم برای خودم می خریدم. این جرقه ای بود که من موضوع بده بستان اقتصادی را با مجلات دانش آموز یاد گرفتم.

قدیانی ادامه داد: سال ۱۳۴۸، وقتی وارد دبیرستان می شدم، تعداد مجلاتم به قدری بود که حجمی را در خانه اشغال می کرد و باعث گلایه مادرم شده بود. ما مغازه ای خالی داشتیم و بعد از مشورت با پدربزرگم از او خواستم کلید مغازه را از پدرم بگیرد تا بتوانم مجلاتم را در آن مغازه بفروشم. به این ترتیب من شروع به فروش مجلاتم کردم و این آغاز ورود من به این حوزه بود. بعد از آن همزمان با اینکه درس می خواندم مغازه را هم اداره می کردم. مغازه من رونق یافت و به کتابفروشی زیبایی تبدیل شد. من به قم می رفتم و از انتشارات نسل جوان، کتاب هایی را برای بچه ها می خریدم، از طریق راه آهن به تهران می آوردم و بعد در مغازه ام می فروختم. کارم به قدری رونق گرفت که درس و مشقم را هم تحت الشعاع قرار داد تا جایی که سوم دبیرستان ترک تحصیل کردم؛ پدر و مادرم به شدت مخالف بودند و تنها مدافعم پدربزرگم بود و معتقد بود آدم باید کاری را با علاقه انجام دهد. به این ترتیب من تا سال ۱۳۵۷، از مغازه پدری بیرون آمدم و کتابفروشی ام را به مکان بزرگتری منتقل کردم. رونق اقتصادی ام به قدری بود که به زودی ماشین و خانه ای در غرب تهران خریدم.

مدیرمسئول انتشارات قدیانی افزود: بعد از انقلاب احساس کردم انتشار کتاب در ایران جای کار دارد و موضوع مورد علاقه من است. یکی از دوستانم در آموزش و پرورش فعالیت می کرد و با راهنمایی او حدود ۴۰ عنوان کتاب کودک و نوجوان منتشر کردم. پس از آن احساس کردم برای دنبال کردن کار به صورت حرفه ای نیاز به مشاوره حرفه ای دارم. سال ۱۳۶۸ به عنوان اولین ناشر خصوصی، شورای بررسی تأسیس کردم و کار تا امروز به خوبی پیش رفته است.

وی با اشاره به فرایند انتخاب موضوع و کتاب مناسب برای کودک در انتشارات قدیانی گفت: من از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۸۰، کاملا مطیع شورای بررسی انتشارات بودم اما از دهه ۸۰ به بعد خودم هم زمان بیشتری گذاشتم. ما تا امروز ۴ هزار کتاب برای خردسالان، کودکان و نوجوانان منتشر کرده ایم و شعارمان «۴۰ سال، ۴ هزار عنوان کتاب» است. افتخار می کنم که حدود ۲۵۰۰ عنوان از این کتاب ها در سامانه رشد وزارت آموزش و پرورش مورد تأیید قرار گرفته است؛ همچنین افتخار می کنم که طی این سال ها نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز بسیاری از کتاب های ما را تهیه کرده است.

قدیانی ضرورت حل مشکلات اقتصادی در حوزه فرهنگ را یادآور شد و گفت: بهترین راه، مدیریت اقتصادی در حوزه مواد اولیه صنعت چاپ و نشر و راه حل دوم، افزایش بودجه نهاد کتابخانه ها و مدارس، برای خرید کتاب برای کودکان و نوجوانان دانش آموز است. کتابخانه های عمومی نمی توانند به تنهایی کل کشور را پوشش دهند. کتابخانه های آموزش و پرورش هم باید پا بگیرد تا کتاب ها به خانه های مردم راه پیدا کنند؛ چراکه تورم بسیار بالا است و باید به مردم کمک شود.

از فروش مجلات رشد دانش آموز تا مدیریت انتشارات قدیانی

وی با تقدیر از عملکرد نهاد در توجه به حوزه کودک و نوجوان، خواستار اطلاع رسانی بیشتر فعالیت های این حوزه به ویژه کتابخانه های تخصصی کودک شد.

قدیانی در خصوص آینده کتابخوانی در عصر دیجیتال، گفت: کتابخوانی واژه ای عمومی است و جهان هرگز از کتابخوانی فاصله نخواهد گرفت؛ با ورود به دنیای مجازی که حدود ۱۵ سال از آن می گذرد، شایعاتی عجیب مبنی بر حذف کتاب کاغذی شنیده شده است. به اعتقاد من چنین چیزی امکان ندارد؛ اگر دهخدا نبود، لغتنامه دهخدا به وجود نمی آمد اما در عصر دیجیتال، با اجازه یا بدون اجازه لغتنامه دیجیتال سازی شده و با جستجویی ساده قابل دسترسی است، در این شرایط کسی کتاب لغتنامه را نمی خرد؛ بنابراین میزان استفاده از کتاب های مرجع ما قطعا کم خواهد شد. اما در حوزه کتاب های عمومی، کتاب کاغذی هنوز مورد استفاده نسل جوان، کودک، نوجوان و بزرگسال است؛ ناشران نیز فعال هستند و امروز افتی که در ابتدای عصر دیجیتال وجود داشت، دیگر دیده نمی شود؛ مردم به کتاب کاغذی برگشته اند؛ امروز فضای مجازی کمک و مکملی برای مطالعه بیشتر محسوب می شود.

نادر قدیانی با پیوستن به پویش «کتاب دستت چیه»، گفت: آخرین کتابی که من چند روز پیش خریدم، مجموعه ۱۰ جلدی اسناد ساواک بود که پس از نمایشگاه مطالعه آن ها را شروع خواهم کرد.

وی به ناشران جوان توصیه کرد پیش از شروع کار نشر، تحقیقات لازم را انجام دهند و از ناشری مشاوره بگیرند تا با شکست مواجه نشوند.

نادر قدیانی در خاتمه گفت: به پدران و مادران جوان توصیه می کنم مجلات رشد دانش آموز و کیهان بچه ها که هنوز هم منتشر می شود را برای فرزندانشان تهیه کنند تا بیشتر از گوشی های هوشمند، وقت خود را با کتاب و نشریه بگذرانند. والدین باید تلاش کنند ساعاتی را بدون به دست گرفتن گوشی با فرزندان خود تعامل کنند.