یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۳

علی ربیعی در بازدید از غرفه نهاد کتابخانه های عمومی کشور:

توسعه کتابخانه عمومی موانع اقتصادی و دسترسی را در ترویج فرهنگ کتابخوانی برطرف می کند

علی ربیعی

علی ربیعی در پنجمین روز از سی و چهارمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از غرفه نهاد کتابخانه های عمومی کشور بازدید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، علی ربیعی در بازدید از غرفه نهاد کتابخانه های عمومی کشور ضمن تقدیر از تلاش های انجام شده در کتابخانه های عمومی برای تسهیل دسترسی و ارائه خدمات کتاب خوانی به مردم سراسر کشور گفت: دلایل مختلفی برای مهجوریت کتابخانه عمومی وجود دارد که به نظرم دلایل فرهنگی و اقتصادی بیشتر از همه در آن تاثیرگذار است. ما ایرانی ها عموما مردمی شفاهی هستیم و دوست داریم بیشتر شنونده باشیم تا خواننده. به همین دلیل ترویج فرهنگ کتابخوانی با مشکلات خاصی مواجه می شود. شاید به همین دلیل باشد که کتاب آنچنان که باید و شاید در فرهنگ ما جا نیفتاده است.

وی افزود: کاری که کانون پرورشی در زمان خود انجام داد و امروز نهاد کتابخانه های عمومی کشور انجام می دهد این است که معضل اقتصاد و دسترسی را در گسترش فرهنگ کتاب خوانی برطرف می کند. من در خانواده فقیری در جوادیه بزرگ شدم. در آن زمان پیاده تا گمرک می رفتم تا بتوانم از کتابخانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کتاب بگیرم و مجانی بخوانم. یا به صورت دنگی با دوستان کتاب کرایه می کردیم تا به صورت اشتراکی بخوانیم. با این وصف نسلی که با کتاب رشد کرده است خصوصیات ویژه خود را داشت. امروز هم به نظرم می بایست به آن دوران درخشان برگردیم.

ربیعی تصریح کرد: البته در این روزگار همزمان اتفاقاتی در حوزه خوانش خوانش افتاده است که کوتاه خوانی، موجز خوانی و بیشتر بصری باب شده است. بالاخره تفکر کتاب و بوی کتاب را باید به مشام خانواده ها و مردم کشور رساند. به نظرم در این شرایط هر چقدر برای فقرا و گروه های خاموش هدف گذاری شود نیست تاثیر بیشتری بر ثبات کشور خواهد داشت.

این سیاستمدار تاکید کرد: بعد از سال ها تجربه مدیریتی در کشور متوجه شدم فقدان شادی یکی از مشکلات جامعه امروز ما است که می توان این شادی را با کتاب به جامعه برگرداند. به نظرم فارغ از موضوع، کتاب فی نفسه شادی آفرین است.

سخنگوی دولت دوازدهم گفت: کتابخوانی در ایران موانع بسیاری دارد که از مهم ترین آنها موانع اقتصادی و مکانی یا به عبارت بهتر دسترسی است. کتابخانه عمومی موانع اقتصادی و دسترسی را برطرف می کند که توسعه کتابخانه ها برای این موضوع بسیاربا اهمیت است.