جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰

دبیرکل نهاد در برنامه «بهار کتاب» شبکه خبر مطرح کرد؛

معرفی خدمات متنوع نسل جدید کتابخانه‌های عمومی در نمایشگاه کتاب

مهدی رمضانی

مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با حضور در برنامه «بهار کتاب» شبکه خبر گفت: در این نمایشگاه تلاش کردیم با معرفی مجموعه متنوع خدمات کتابخانه های عمومی در حوزه ترویج، آموزش مهارت های خواندن، انتخاب کتاب خوب، مشاوره برای کتاب کودکان و نوجوانان و ظرفیت محافل ادبی و قرآنی را به مردم معرفی کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد عصر روز گذشته ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ با حضور در برنامه «بهار کتاب» شبکه خبر سیما با اشاره به دلایل حضور نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: شبکه گسترده کتابخانه‌های عمومی بعد از مدارس گسترده‌ترین شبکه فرهنگی کشور است. نمایشگاه کتاب فرصتی است که خدمات کتابخانه‌های عمومی را به مردم معرفی و عرضه کنیم. اگر امکان خرید کتاب برای مردم فراهم نباشد، اما امکان امانت گرفتن کتاب از کتابخانه عمومی فراهم است تا نیازشان را برطرف کنند.

دبیرکل نهاد تصریح کرد: کتابخانه‌های عمومی در سراسر کشور در خدمت مردم هستند. در این نمایشگاه تلاش کردیم با معرفی مجموعه متنوع خدمات کتابخانه‌های عمومی، که یکی از آنها امانت دادن کتاب و عضویت است، در حوزه ترویج، آموزش مهارت‌های خواندن، امکان انتخاب کتاب خوب، مشاوره برای انتخاب کتاب کودک و نوجوان و ظرفیت محافل ادبی و قرآنی را به مردم معرفی کنیم.

رمضانی افزود: همه کتابخانه‌های عمومی در سراسر کشور مجهز به بخش کودک و نوجوان هستند و نمایشگاه کتاب فرصتی است که این خدمات را معرفی کنیم و امکان عضویت مخاطبان حاضر در نمایشگاه را در کتابخانه‌های سراسر کشور فراهم کنیم.

دبیرکل نهاد در ادامه تأکید کرد: حضور ناشران عزیزمان در موضوعات مختلف در نمایشگاه نیز این امکان را برای ما فراهم می‌کند که ارزیابی خوبی از فضای عمومی کتاب و نشر داشته باشیم و آثار منتشرشده جدید که مناسب حضور در کتابخانه است را، علاوه بر مسیرهایی که به صورت منظم در طول سال طی می‌کنیم، شناسایی کنیم. همچنین در این فضا فرصت گفت‌وگوی ناشران و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و نویسندگان ارجمند در فرصت نمایشگاه فراهم شده است.

رمضانی با اشاره به نحوه حمایت نهاد از ناشران نیز تصریح کرد: حمایت نهاد از ناشران نمایندگی از مردم برای خرید کتاب و قرار گرفتن در کتابخانه‌های عمومی است. حمایت نهاد از ناشران در در خرید کتاب مستتر است. نهاد به صورت مستقیم امکان حمایت از ناشران را ندارد. منطقاً ناشران عزیزی که آثاری تولید می‌کنند که مورد علاقه مردم است و جزء رده‌های پرامانت کتابخانه‌های عمومی است یا آثاری که نیاز به آن آثار بر اساس کارشناسی‌های صورت‌گرفته وجود دارد، این مسیر را طی می‌کنند و آثارشان خریداری می‌شود.

عضو شورای فرهنگ عمومی با تأکید بر اینکه توسعه کتابخانه‌های عمومی پس از انقلاب اسلامی رشد چشمگیری داشته است، افزود: قبل از انقلاب حدود ۳۰۰ کتابخانه عمومی در کشور داشتیم؛ امروز ۳۸۰۰ کتابخانه عمومی در سراسر کشور وجود دارد که این آمار غیر از کتابخانه‌های مساجد و دانشگاه‌ها و ظرفیت‌های دیگر کتابخانه‌ای است. بحمدالله ایران جزء کشورهای پیشرو، هم در منطقه و هم در جهان، در توسعه کتابخانه‌های عمومی است و ما به چنین دستاوردی افتخار می‌کنیم.