چهارشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۲

در نشست رونمایی و معرفی کتاب مطرح شد؛

انعکاس مفهوم امیدواری و تلاش برای رسیدن به فردایی بهتر در «کوچک مرد»

رونمایی از کتاب «کوچک مرد» (کودکی سرار دلها حاج قاسم سلیمانی)

حامد محقق، نویسنده و شاعر در مراسم رونمایی از کتاب «کوچک مرد» گفت: امیدواری و تلاش برای رسیدن به فردایی بهتر، یکی از ویژگی های شعر کودک است که به خوبی در بین صفحات این کتاب و حتی پشت جلد دیده می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نشست رونمایی و معرفی کتاب «کوچک مرد» اثر طیبه شامانی با حضور شاعر اثر؛ حمید هنرجو، شاعر و نویسنده حوزه کودک و نوجوان؛ سمانه رحیمی، شاعر و حامد محقق، نویسنده و شاعر جمعه ۲۹ اردیبهشت در غرفه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

طیبه شامانی، شاعر مجموعه «کوچک مرد»، در ابتدای این نشست اظهار داشت: این کتاب منظومه‌ای از کتاب زندگینامه خودنوشت و کودکی شهید حاج قاسم سلیمانی است که سال ۱۴۰۱ توسط انتشارات مکتب حاج قاسم منتشر و بحمدالله با استقبال خوب مخاطب کودک و نوجوان روبه‌رو شد. برای خلق این اثر ۴ ماه شبانه‌روز وقت گذاشتم و از بزرگان نوشتن کار را حساس‌تر و دشوارتر می‌کند؛ چراکه می‌خواستم شعر زبان سالمی داشته باشد.

وی ادامه داد: زندگی سردار سلیمانی برای من بسیار تازگی داشت؛ تک‌تک لحظه‌های زندگی ایشان از همراهی با دوستان تا احترام به طبیعت شایسته الگوگیری برای نوجوانان، جوانان و بزرگسالان است.

شامانی با بیان توصیه‌هایی به شاعران کودک و نوجوان، گفت: به اعتقاد من بچه‌ها هر قدر بیشتر اشعار خوب بخوانند، در زمینه نوشتن قدرتمندتر می‌شوند؛ بعلاوه، این مسیر نیازمند تلاش است و ناامیدی در آن جایی ندارد.

وی از مجموعه «عشقم به تو بی‌اختیار است» از انتشارات مهرک و «بچه جان صبحانه‌ام کو» از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان دیگر آثار خود یاد کرد.

انعکاس مفهوم امیدواری و تلاش برای رسیدن به فردایی بهتر در «کوچک مرد»

در ادامه حمید هنرجو، نویسنده حوزه ادبیات کودک و نوجوان، گفت: به اعتقاد من خانواده‌ها نقش بسیار پررنگی در ترغیب بچه‌ها به کتاب و ادبیات دارند. هرگز نباید از بچه‌ها بخواهیم که کتاب بخوانند، بلکه بخواهیم کتاب را بفهمند. لازم نیست بچه‌ها حتماً بنویسند، اینکه ابتدا بخوانند و بفهمند، ضروری است.

هنرجو با اشاره به گروه‌بندی سنی کتاب‌های کودک و نوجوان، گفت: گروه سنی مخاطب کتاب، پیش از آنکه به چاپ برسد، در مراکز دولتی و ناظر و در بین ناشران تخصصی ما، مشخص است. بچه‌ها ذهنی پویا دارند و کنجکاو هستند. نمی‌توان آنها را مجبور کرد که تنها کتب مربوط به گروه سنی خود را بخوانند. من کودکانی را دیده‌ام که کتاب‌های مربوط به گروه‌های سنی بالاتر را می‌خوانند اما بعد می‌بینند دنیای خود را آنجا نمی‌یابند. مخاطب خود باید راه خود را پیدا کند و ما باید منتظر باشیم تا به شناخت لازم برسد. علاوه بر این باید ضعف کتاب‌های هر گروه سنی را پیدا کنیم، شاید جذابیت لازم را ندارند. کتاب باید به لحاظ محتوایی و بصری جذاب باشد و خود را به مخاطب عرضه کند؛ نقش مدارس، کانون، نهاد کتابخانه‌ها و صدا و سیما هم معرفی آثار خوب است.

وی در خصوص نحوه نوشتن شخصیت‌های داستان یا شعر، گفت: زندگی کردن با شخصیت، برای یک پدیدآورنده و کسی که می‌خواهد آن شخصیت را به یک گروه سنی معرفی کند، فاکتوری بسیار مهم است. اگر ما ابوریحان بیرونی، خوارزمی، شهید باکری و... را باور نکنیم، در معرفی آنها به دیگران موفق نخواهیم بود.

هنرجو با اشاره به نقش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ترویج کتابخوانی، تصریح کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را از کودکی و نوجوانی می‌شناسیم که با دایر کردن کتابخانه و معرفی آثار خوب، حق بزرگی بر گردن ما داشته‌اند. من به نوبه خود از تمام کسانی که پشت صحنه کارهای خوب فرهنگی در کشور هستند، قدردانی می‌کنم.

وی در ادامه به خوانش یکی از سروده‌های خود با عنوان «کلاس باران» پرداخت:

باز زنگ کلاس باران خورد
ما همه، وارد کلاس شدیم

روی تخته، نوشته بود بهار
باز هم غرق بوی یاس شدیم

باز، خانم معلم ما، گل
آمد و عطر در هوا پیچید

باز برپا! همه بلند شدیم
من و سنجاقک و جوانه و بید

گریه‌ی آسمان به خاطر چیست؟
زنگ اول، پرنده‌ای پرسید

دست بالا گرفتم و گفتم:
شاید از ما دل خدا رنجید

مثل هر بار، باز هم خانم
خنده‌ای کرد و گفت: نه! این نیست

دانش‌آموزهای خوب، خدا
از تمام پرنده‌ها راضی ست ...

گفت: باران اگر نمی‌بارید
تشنه و دلشکسته می‌ماندید

هیچ جا غنچه‌ای نمی‌روئید
هیچ یک از شما نمی‌خواندید ...

زنگ آخر، نسیم مبصر ما
وقتی انشای خویش را می‌خواند

دستهای نجیب یک دهقان
داشت بذر پرنده می‌افشاند

ابرهای سیاه، می‌رفتند
آسمان، شاد شاد می‌خندید

دستهای طلایی خورشید
در دل باغ، نور می‌پاشید

حامد محقق درباره کتاب «کوچک مرد»، گفت: عکس روی جلد کتاب به مخاطب در درک محتوا کمک می‌کند و کتاب حاوی تصاویر خوبی است. با این حال اسم شاعر و تصویرگر روی کتاب درج نشده و این از ضعف‌های ناشر محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: امیدواری و تلاش برای رسیدن به فردایی بهتر، یکی از ویژگی‌های شعر کودک است که این امر به خوبی در بین صفحات این کتاب و حتی پشت جلد به خوبی دیده می‌شود.

محقق در ادامه به خوانش یکی از سروده‌های خود با موضوع سردار سلیمانی پرداخت:

پس چرا هر چه گریه می‌کنیم، هرچه آه و ناله می‌کنیم، باز هم سبک نمی‌شویم

راستی ما بدون او، ما بدون دست‌های او چیستیم؟

گوئیا که نیستیم

مادرم که شعر تازه مرا شنید، گفت اشتباه می‌کنی

تا هر آن زمان که آفتاب و تشنگی و کربلا هست

تا هر زمان که عزت و شرف، حاج قاسم عزیز ما هست

در ادامه تعدادی از کودکان حاضر در برنامه به خوانش سروده‌های خود و نیز بخش‌هایی از کتاب «کوچک مرد» پرداختند.