دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۹

در نشست دبیر علمی همایش «کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک» با معاون پژوهشی دانشگاه فردوسی مطرح شد؛

کسب‌وکارهای کوچک مبتنی بر «نوآوری» هستند و نوآوری ریشه در «دانایی و آگاهی» دارد

مهمترین نقطه ضعف در کسب و کارهای کوچک مدل ناقص و استفاده از سیستم قدیمی در آموزش و فرهنگ‌سازی آن در جامعه امروز ایران است

دبیر علمی همایش بین‌المللی «کتابخانه‌های عمومی: کتابخانه‌های عمومی و کسب و کارهای کوچک» با همراهی مدیرکل دفتر پژوهش و آموزش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و دبیر اجرایی همایش، با معاون پژوهشی دانشگاه و سرپرست پارک علم و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی  استان خراسان رضوی، سجاد محمدیان، مدیرکل دفتر پژوهش و آموزش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور همراه با علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان و دبیر اجرایی همایش بین‌المللی کتابخانه‌های عمومی و کسب و کارهای کوچک  و اعظم صنعت‌جو، دبیر علمی همایش پیرامون برگزاری همایش با دکتر رضا لطفی، معاون پژوهشی دانشگاه و سرپرست پارک علم و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد دیدار و گفتگو کرد.

کسب و کارهای کوچک مبتنی بر «نوآوری» هستند و نوآوری ریشه در «دانایی و آگاهی» دارد

در ابتدا مدیرکل دفتر پژوهش و آموزش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: کتابخانه‌های عمومی ایران ظرفیت بالفعل و بسیار خوبی برای تعامل با کتابخانه‌های عمومی سایر کشورها دارد. به لحاظ گستردگی سیستم کتابخانه‌های عمومی، ایران، کشور اول در منطقۀ خاورمیانه و جهان اسلام است که اگر نسبت جمعیتی را نیز در نظر بگیریم کشور اول آسیا نیز هستیم. افزون بر این شبکه گسترده، جمهوری اسلامی ایران به دلیل داشتن تولیدات علمی مطلوب در موضوع کتابخانه عمومی دارای مرجعیت علمی است.

محمدیان اظهار کرد: این توانمندی‌ها یاید در سطح بین‌الملل به نمایش گذاشته شود؛ حتی ما می‌توانیم یک «مدل ایرانی از کتابخانه‌های عمومی» را ارائه کنیم و آن را در معرض آرای جهانی قرار دهیم.

وی با اشاره به برگزاری اولین دورۀ همایش بین‌المللی کتابخانه‌های عمومی در شیراز با موضوع «طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی» و استقبال خوب از آن، گفت: به جهت تداوم حضور کتابخانه‌های عمومی ایران در سطح بین‌المللی، امسال نیز بنای برگزاری دومین همایش بین‌المللی کتابخانه‌های عمومی در مشهد با موضوع کسب و کارهای کوچک داریم و در تلاشیم مؤثرتر و مفیدتر از دورۀ گذشته عمل کنیم.

مدیرکل دفتر پژوهش و آموزش نهاد تصریح کرد: در این همایش و در بخش بین‌الملل، میزبان ۱۵ سخنران شاخص بین‌المللی هستیم. همچنین درحال دعوت از چهره بین‌المللی به صورت حضوری هستیم. افزون بر این، از مقامات و اساتید داخلی نیز در برنامه ها استفاده خواهیم کرد.

وی دانشگاه فردوسی مشهد را یکی از مراکز آموزشی مهم کشور دانست و با اشاره به این که این رویداد بزرگ‌ترین رویداد علمی دنیا در موضوع کتابخانه‌های عمومی است از معاون پژوهشی دانشگاه فردوسی خواست تا تمام تلاش خود برای مشارکت حداکثری در برگزاری این همایش به کار گیرند.

کسب و کارهای کوچک مبتنی بر «نوآوری» هستند و نوآوری ریشه در «دانایی و آگاهی» دارد

در ادامه، علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی نیز با بیان این‌که امروز کتابخانه‌های عمومی تبدیل به فرهنگسراهای اجتماعی و دانشگاه‌های مردمی شده‌اند، گفت: کتابخانه‌ها با توجه به ظرفیت موجود در آنان به عنوان دستگاه آگاه به نیازها و آسیب‌های اجتماعی جامعه در حوزۀ کسب و کارهای کوچک در این همایش ورود پیدا کرده‌اند. در واقع کتابخانه می‌تواند نقش تسهیل‌گر در بحث اقتصاد مردم را به نحو احسن ایفا کند.

وی با بیان این‌که دانشگاه فردوسی مشهد یکی از دانشگاه‌های بزرگ کشور است، افزود: به جرأت می‌توان گفت که این دانشگاه قطب علم اطلاعات و دانش‌شناسی کشور است؛ لذا حضور پررنگ دانشگاه در این حوزه بسیار مثمر ثمر خواهد بود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی اظهار کرد: کتابخانه‌های عمومی، پاتوق‌های پژوهشی هستند؛ چراکه در مدل سنتی، کتابخانه تنها شامل دو بخش سالن مطالعه و مخزن بود اما امروز شاهد ارائۀ بیش از ۴۰ خدمت نوین از جمله: بخش‌های مرجع، پایگاه‌های اطلاعاتی، منابع الکترونیکی و... در کتابخانۀ مرکزی امام خمینی(قدس سره) مشهد هستیم.

سبزیان اظهار امیدواری کرد با در نظر گرفتن ضعف و قوت‌های اولین دورۀ همایش، امسال شاهد همایشی بی‌نظیر باشیم.

کسب و کارهای کوچک مبتنی بر «نوآوری» هستند و نوآوری ریشه در «دانایی و آگاهی» دارد

اعظم صنعت‌جو، دبیر علمی همایش بین‌المللی «کتابخانه‌های عمومی: کتابخانه‌های عمومی و کسب و کارهای کوچک» نیز گفت: این همایش با توجه به شعار سال گذشته و سال جاری با تأکید بر اصل تولید، تاکنون موفق به برگزاری هفت نشست با حضور اساتید و سخنرانان داخلی و خارجی بوده است. امیدواریم مهر ماه سال‌جاری شاهد حضور افراد برجسته در سطح بین‌الملل و اساتید حوزه‌های مختلف در این همایش باشیم. دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان یکی از مراکز مهم فرهنگی می‌تواند نقش مؤثری در این حوزه ایفا کند.

دبیر علمی همایش تاکید کرد: تلاش ما در سال‌های اخیر بر این بوده است تا کتابخانه‌های عمومی را به عنوان پایگاه‌های اجتماعی معرفی کنیم. به عبارت ساده‌تر، در تلاش برای معرفی کتابخانه به عنوان مکانی برای کسب مهارت‌های نرم و دانشی با توجه به نیاز امروز جامعه هستیم. این همایش نگاه متفاوتی برای مجموعه کتابخانه‌های عمومی ایجاد می‌کند و باعث گسترش نگاه کارآفرینی اجتماعی به کتابخانه در جامعه می‌شود.

وی با اشاره به موضوع کسب و کارهای کوچک، اظهار کرد: امروزه بسیاری از کشورهای قدرتمند در حال اشاعۀ کسب و کارهای کوچک به واسطۀ سازمان‌های مختلف از جمله کتابخانه‌ها هستند؛ چرا که بیش از ۹۰ درصد اقتصاد کشورهای توسعه یافته را کسب و کارهای کوچک تشکیل می‌دهند.

اعظم صنعت‌جو تصریح کرد: کسب و کارهای کوچک مبتنی بر نوآوری هستند و نوآوری ریشه در دانایی و آگاهی دارد؛ بنابراین می‌توان به این نتیجه رسید که کتابخانه یکی از مؤلفه‌های مؤثر در افزایش دانایی و آگاهی است. این همایش از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و امیدواریم باعث تغییر دید جامعه به کتابخانه به عنوان پایگاه اجتماعی و مکان سوم برای تعاملات بین افراد ‌شود.

کسب و کارهای کوچک مبتنی بر «نوآوری» هستند و نوآوری ریشه در «دانایی و آگاهی» دارد

در پایان دکتر رضا لطفی، معاون پژوهشی و سرپرست پارک علم و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد گفت: علی‌رغم تأکیدات رهبر انقلاب اسلامی و تلاش مدیران، هنوز نتوانسته‌ایم در حوزۀ ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی پیشرفت مطلوب داشته باشیم. باید به نسل جوان آموزش دهیم که برای رشد فردی در ابعاد مختلف باید به مطالعه کتاب بپردازند.

وی با تأکید بر جایگاه کتاب در پیشرفت جامعه افزود: کتاب، مسیر اندیشه و زیست آدم‌ها را تغییر می‌دهد. ضمن این‌که نگاه اسلام در این حوزه نگاه عمیق‌تری نیز نسبت به اندیشه غربی است. برای رسیدن به استادی باید از مرحله شاگردی گذشت. باید در حوزۀ ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی دغدغه‌مندانه‌تر برخورد کنیم.

لطفی با اشاره به موضوع دومین همایش بین‌المللی کتابخانه های عمومی با محوریت کسب وکارهای کوچک، تصریح کرد: مهم‌ترین ضعف در کسب و کارهای کوچک، مدل ناقص و استفاده از سیستم 30 سال قبل آموزش و فرهنگ‌سازی کسب و کار در جامعۀ امروز ایران است. باید به دنبال فرهنگی باشیم که ریشه در کتاب و کتاب‌خوانی دارد. برای رفع این نقص‌ها ابتدا باید فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی را بین عموم مردم ترویج دهیم.

وی در پایان در خصوص مشارکت و همراهی در برگزاری دومین همایش بین‌المللی کتابخانه‌های عمومی و کسب و کارهای کوچک با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اعلام آمادگی کرد.