به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، یادداشت فاطمه محمدبیگی، دکترای علم اطلاعات و دانششناسی و مدیرکل کتابخانههای عمومی استان قزوین در خصوص ظرفیت کتابخانه های عمومی در مسیر حمایت از کسبوکارهای کوچک در راستای اشتغالزایی، ۷ تیرماه ۱۴۰۲، همزمان با روز جهانی کسبوکارهای خرد، کوچک و متوسط، در خبرگزاری کار ایران(ایلنا) منتشر شد. متن کامل این یادداشت در ادامه آمده است:
با توجه به گستره عظیم کتابخانههای عمومی از نظر پراکندگی جغرافیایی در کشور از یک طرف، و تنوع صنایع و مشاغل از طرف دیگر، ظرفیتهای مناسبی برای حمایت از تولیدات خانگی و مشاغل در مسیر حمایت از کسبوکارهای کوچک در راستای اشتغالزایی در کتابخانههای عمومی وجود دارد. کتابخانههای عمومی به عنوان فضایی که شناخت کاملی از جامعه خدمتگیر محلی دارند، میتوانند پایگاه اطلاعاتی جامعی از نیاز مشتریان و تقاضای بازار را فراهم ساخته و به صورت نظاممند با بهرهگیری از شبکه متخصصان و نهادهای مرتبط، خدمات متعددی را ارائه کنند. همچنین بسیاری از اطلاعات تخصصی این حوزه که در بهبود کسب و کار موثر است، در کتابخانهها قابل ارائه است؛ اطلاعات و خدماتی مانند دسترسی رایگان به پایگاه دادهها، تحقیقات بازار، مجلات، فهرست راهنماها در وب سایت کتابخانهها، ارائه راهنمایی به کاربران در خصوص نحوه ایجاد کسبوکار، تجزیه و تحلیل بازار و نحوه ایجاد طرحهای تجاری.
خدمات متعدد کتابخانههای عمومی در کشورهای توسعهیافته نشان میدهد که بسیاری از نیازهای حوزه کسبوکار و صاحبان صنایع در کتابخانهها مرتفع میشود؛ خدماتی مانند: شناسایی رقبای بازار با استفاده از مهارتهای متعدد کتابداران، برونسپاری پژوهشهای مرتبط با بازار که توسط کتابداران متخصص در برخی کتابخانههای عمومی صورت میگیرد، و انجام تحقیقات سفارشی توسط کتابخانه که در آنها صاحبان مشاغل میتوانند پژوهشهای خود را به یک متخصص بسپارند.
اجاره فضا برای برگزاری رویدادهای مرتبط با کسب و کار، برگزاری کنفرانسها و کارگاههای آموزشی در فضای کتابخانه که منجر به حضور و آشنایی افرادی میشود که تاکنون به کتابخانه مراجعه نکردهاند و ایجاد فضایی در وب سایت با نام رویدادهای مالی (Money Matters) که در آن امکان ملاقات با تجار فعال در حوزه کسب و کار جهت بهرهمندی از تجربیات توسط کتابخانه فراهم میشود، نمونههایی از ظرفیتهایی است که توسط برخی کتابخانههای عمومی در کانادا و امریکا اجرا شده است.
«دسترسی به بسترهای یادگیری» یکی دیگر از خدماتی است که در برخی کتابخانههای عمومی فراهم شده است؛ برای نمونه، پلتفرمهای یادگیری ممکن است هزینههای بسیاری برای کسبوکارهای کوچک داشته باشند که قادر به پرداخت آن نیستند. اکثر کتابخانهها در آمریکای شمالی به کاربران خود دسترسی به پلتفرم یادگیری را فراهم میآورند.
بهرهمندی از نرمافزارهای کاربردی در فضای کتابخانه از دیگر مواردی است که میتواند منجر به خلق ارزش در فضای کتابخانه در توسعه کسبوکار شود.
هدف از موارد بیانشده در بالا، «تبدیل ایده به محصول» است که تحقق آن معمولاً پرهزینه و زمانبر است، ولی برخی کتابخانهها با داشتن ابزارها و امکانات میتوانند به کسبوکارهای کوچک و کارآفرینان کمک کنند تا این مسیر هموار شود. کتابخانههای عمومی به عنوان مراکزی برای یادگیری مادام العمردر آموزش و توانمندسازی عموم مردم – به عنوان وظیفه اصلی هر کتابخانه عمومی – بسیار اثرگذار هستند. ایجاد، حفظ و توسعه کسبوکارهای محلی نیازمند ارتباط متقاضیان به متخصصان و منابع مورد نیاز است و کتابخانههای عمومی در این زمینه میتوانند مانند میانجی و رابط عمل کنند.