سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۱

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد تشریح کرد؛

افتتاح زنگ کتابخوانی «یار مهربان» در مدارس/ برگزاری بیش از ۶۰۰ برنامه فرهنگی در کتابخانه های عمومی یزد

محمد حسین رفیعی

محمدمحسن رفیعی ضمن تشریح وضعیت شاخص‌های کتابخانه‌ای استان و اهم برنامه‌‎های هفته کتاب در استان، از مهم‌ترین این برنامه‌ها را افتتاح طرح زنگ کتابخوانی «یار مهربان» در مدارس و نیز رونمایی از «کتاب‌آوا» همزمان با برنامه نمادین همدردی دانش‌آموزان با کودکان غزه برشمرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد امروز یک‌شنبه ۲۱ آبان‌ماه در آستانه هفته کتاب و کتابخوانی در نشست با اصحاب رسانه اظهار کرد: شعار سی‌ویکمین دوره هفته کتاب را «آینده خواندنی است» ذکر کرد و گفت: برنامه‌های متعددی شامل ۶۰۰ برنامه برای این هفته از ۲۳ تا ۳۰ آبان‌ماه در سراسر استان تدارک دیده شد که از مهم‌ترین آنها می‌‎توان به پویش شعر مقاومت با موضوع «اسم شب، صبح است» ویژه دانشجویان و اعضای کتابخانه‌ها که از چهارشنبه هفدهم آبانماه آغاز شده‌است، اشاره کرد.
وی غبارروبی گلزار شهدا و افتتاح نمایشگاه نقاشی یادمان، همچنین برگزاری نشست پرسش و پاسخ اعضای کتابخانه‌ها با مدیرکل در کتابخانه عمومی امام علی(ع) شهر یزد، رونمایی از جلد سوم کتاب «سنگ آسیاب» تألیف «حسن حیان»، برنامه کتابخون در مرکز انتقال خون و رونمایی از کتاب نویسندگان کوچک را از دیگر برنامه‌های شاخص این هفته ذکر کرد.

رفیعی به افتتاح کتابخانه روستایی آیت‌الله ابوترابی اله‌آباد شهرستان زارچ اشاره و عنوان کرد: حضور در کتابفروشی‌ها و دیدار با مدیران آنها، برگزاری نشست «کتاب، یزد و فرهنگ» با موضوع «آسیب‌شناسی وضعیت مطالعه در یزد» با حضور نویسندگان استان و نیز برگزاری مراسم گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار و همچنین تجلیل از کتابداران برگزیده استان از دیگر برنامه‌های هفته کتاب است.

وی از افتتاح طرح زنگ کتابخوانی «یار مهربان» به‌صورت نمادین در مدرسه نوربخش در هفته جاری خبر داد و گفت: این طرح هم‌اکنون در هشت مدرسه دولتی و کمتر برخوردار شهرستان یزد اجرایی خواهد شد ولی امیدواریم با مساعدت مسئولان استان و در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی در تمام مدارس استان عملیاتی شود.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یکی دیگر از برنامه‌های شاخص هغته کتاب در استان را رونمایی «کتاب‌آوا» همزمان با حضور دانش‌آموزان در کتابخانه مرکزی یزد برای برگزاری برنامه نمادین همدردی با کودکان غزه در روز جهارشنبه ۲۴ آبان‌ماه اعلام کرد.

رفیعی در ادامه با بیان این که استان یزد به لحاظ شاخص‌های کتابخانه‌ای رتبه‌های برتر کشور را در اختیار دارد، تصریح کرد: کتابخانه‌های عمومی بزرگ‌ترین شبکه فرهنگی در کشور محسوب می‌شود به طوری که تنها در استان یزد دارای ۱۱۲ باب کتابخانه وجود دارد؛ به‌عبارتی در ازای هر ۱۱ هزار و ۱۷۸ نفر، یک کتابخانه در استان داریم.

وی در ادامه با تشریح وضعیت منابع در کتابخانه‌های استان گفت: بالغ بر دو میلیون و ۴۳۹ هزار جلد کتاب یعنی به ازای هر نفر در استان دو جلد کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان وجود دارد.

رفیعی با اشاره به زیربنای ۷۱ هزار و ۶۵۰ مترمربعی کتابخانه‌های عمومی استان، تصریح کرد: در استان یزد به ازای هر ۱۰۰ نفر ۵.۸۱ مترمربع زیربنای کتابخانه‌ای وجود دارد.
 
وی از عضویت ۸.۵ درصد مردم استان در کتابخانه‌های عمومی استان به تعداد ۱۰۵ هزار و ۵۳۴ نفر خبر داد و با بیان این که سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار کتاب در استان به امانت داده می‌‎شود، گفت: سال‌هاست که «کتاب قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» تألیف مرحوم استاد آذریزدی در صدر کتاب‌های پرمخاطب کشور قرار دارد.

رفیعی در بخش دیگری از سخنانش به برگزاری نشست‌های انجمن کتابخانه‌های عمومی استان اشاره و از مهم‌ترین مصوبات این جلسات در سال گذشته را ساخت کتابخانه مرکزی اردکان، ساخت کتابخانه در روستای اسفندآباد و بازسازی کتابخانه حائری اردکان ذکر کرد.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد در ادامه نیز با اشاره به اجرای بیش از ۱۲ هزار برنامه کتابخانه‌ای و فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی استان در یک سال گذشته، به تشریح برخی از آنها پرداخت و گفت: آموزش و ارتقای اطلاعات و مهارت‌های کتابداران استان در قالب ۱۰ دوره آموزشی برای ۹۱۳ نفر در قالب ۱۷ هزار و ۷۵۸ نفر ساعت برگزار شد.

وی به برگزاری هفتمین رویداد «کسب‌وکارهای کوچک در کتابخانه‌های عمومی» در استان اشاره و ضمن اعلام امضای تفاهم‌نامه‌هایی با برخی دستگاه‌ها در همین راستا خبر داد و گفت: خوشبختانه آموزش و راه‌اندازی کسب‌وکارهای کوچک در کتابخانه‌های عمومی استان با موفقیت انجام و منجر به سودهی شده‌است.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان ادامه داد: در جریان برگزاری دومین همایش بین‌المللی کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک ضمن بازدید میهمانان خارجی از کتابخانه‌های شهر یزد، استان یزد موفق به دریافت جایزه ملی این همایش به‌عنوان یکی از سه استان برتر شد.

وی از اختصاص یک میلیارد ریال اعتبار از سوی شهرداری به کتابخانه‌های عمومی شهر یزد برای خرید کتاب خبر داد و ابراز امیدواری کرد که صنایع و خیرین استان نیز در این زمینه مساعدت لازم را داشته باشند.
 
رفیعی در پایان این نشست دیگر اقدامات صورت گرفته طی یک سال گذشته کتابخانه‌های عمومی استان را برشمرد و به جذب ۱۵ کتابدار جدید، برگزاری پویش کتابخوانی «من و قصه‌های باباآذر» با مشارکت بیش از ۱۸۸۰ نفر از سراسر کشور و تجلیل از برگزیدگان آن در هفته ملی کودک، برگزاری ۳۲۰ کلاس اوقات فراغت در کتابخانه‌های عمومی استان، برگزاری جشن پیوند آسمانی، تبدیل کتابخانه‌ها به پاتوق فرهنگی، برگزاری اولین کنگره شعر عاشواریی «این شرح بی‌نهایت» با رقابت ۶۰ اثر از شاعران پیشکسوت و جوان استان اشاره کرد.