دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۳

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه در نشست خبری مطرح کرد؛

کتابخانه مرکزی مهمترین مرکز فرهنگی استان است

نشست خبری هفته کتاب

نشست خبری مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه، به مناسبت هفته کتاب همراه با رونمایی از پوستر هفته کتاب، با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه، به مناسبت هفته کتاب نشست خبری مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه همراه با رونمایی از پوستر هفته کتاب، با حضور محمدامین بهرامی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه و اصحاب رسانه، با هدف پیگیری اعتبار کتابخانه مرکزی استان کرمانشاه، روز یکشنبه ۲۱ آبان ماه ۱۴۰۲ در محل پروژ نیمه کاره ساختمان کتابخانه مرکزی برگزار شد.

کتابخانه مرکزی مهمترین مرکز فرهنگی استان است

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه اظهار داشت: برنامه‌های هفته کتاب به طور ویژه با هدف افزایش و تقویت روحیه کتابخوانی دنبال خواهد شد. علاوه بر برگزاری لیگ کتابخوانی برای دانش آموزان که از هفته آینده آغاز خواهد شد، مسابقه کتابخوانی فصلی نیز برای اهالی رسانه و فضای مجازی طراحی شده است.

بهرامی با تاکید بر اینکه کتاب «۱۰ غلط مشهور در باره اسرائیل» برای مسابقات هفته کتاب مورد توجه است، عنوان کرد: این کتاب همزمان با اتفاقات اخیر در غزه در ۱۲ شهرستان استان کرمانشاه مورد تبیین و تحلیل قرار گرفته است.

وی در مورد کتابخانه مرکزی نیمه کاره استان کرمانشاه گفت: در دولت سیزدهم نسبت به تکمیل این کتابخانه اهتمام ویژه‌ای بوده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه با تاکید بر وضعیت نامناسب کتابخانه مرکزی این استان بیان کرد: استان کرمانشاه تنها استانی است که با وجود محوریت خود در غرب کشور هنوز کتابخانه مرکزی ندارد و در این حوزه از سایر استان‌ها عقب هستیم.

بهرامی با بیان اینکه ۱۶ سال از کلنگ زنی کتابخانه مرکزی استان کرمانشاه می‌گذرد، اضافه کرد: این پروژه مهم‌ترین ساختمان فرهنگی استان کرمانشاه از نظر کثرت خدمات است که نمونه آن را در هیچ یک از پروژه‌های فرهنگی نداریم.

وی به تشریح وضعیت و پروژه کتابخوانی مرکزی کرمانشاه پرداخت و یادآور شد: این پروژه در حوزه‌های مختلف از جمله نمایشگاه‌های عکس، فیلم، پوستر، سالن تئاتر، سالن‌های آموزشی، سالن مطالعه و … فضای مناسبی را در طراحی خود دارد.

رکود ۶۵ درصدی پیشرفت پروژه کتابخانه مرکزی کرمانشاه طی ۱۰ سال گذشته

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه بر مرکزیت کتابخانه مرکزی استان کرمانشاه به لحاظ موقعیت مکانی تاکید کرد و گفت: وجود کتابخانه مرکزی، حق مردم کرمانشاه است. این پروژه تنها یک کتابخانه نیست بلکه یک فرهنگسرای کامل برای این استان خواهد بود که نیازمند توجه جدی تری است.

وی اعتبارات لحاظ شده در سفر ریاست جمهوری به استان کرمانشاه برای پروژه نیمه کاره کتابخانه مرکزی را ۳۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: تاکنون از مجموع اعتبارات این سفر معادل ۱۰ میلیارد تومان جذب شده است که برای تکمیل این پروژه اصلاً کافی نیست اما با توجه به همت دولت و توجه ریاست محترم جمهور و وزیر محترم ارشاد امید داریم در اسرع وقت این پروژه به سرانجام برسد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه مطرح کرد: این پروژه فرهنگی در هفت طبقه طراحی شده بود که به دلیل کمبود اعتبارات، دو طبقه از آن حذف شد و اکنون با مساحت ۱۲ هزار متر ۶۵ درصدر پیشرفت فیزیکی دارد اما برای تکمیل طرح کامل این پروژه به اعتبار ۱۲۰ میلیارد تومانی نیازمند هستیم.

بهرامی به توقف ۱۰ ساله پروژه کتابخانه مرکزی استان کرمانشاه اشاره کرد و افزود: نگاه دولت به این پروژه نگاهی مثبت است و استاندار وقت و دکتر محمد رشیدی نماینده مردم کرمانشاه نیز پیگیر تکمیل آن هستند. اما در کنار این پیگیری ها نیازمند مطالبه‌گری عمومی هستیم؛ زیرا این کتابخانه می تواند نعمتی برای اهالی فرهنگ و دیگر مردم استان باشد.

وی افزود: هم‌اکنون ۸۹ باب کتابخانه عمومی نهادی، سه کتابخانه سیار و ۲۲ کتابخانه مشارکتی در استان کرمانشاه فعال است و ۶۰ هزار نفر عضو فعال این کتابخانه‌ها هستند و در عین حال حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار جلد کتاب در کتابخانه های عمومی استان موجود است.

کتابخانه مرکزی مهمترین مرکز فرهنگی استان است

رضا کریمی، معاون امور کتابخانه ها و همکاری های اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه در این نشست بیان کرد: سی ‌و یکمین دوره هفته کتاب با شعار "آینده خواندنی است"، در کتابخانه های عمومی سراسر استان با اجرای برنامه های فرهنگی و هنری برگزار می شود. اجرای برنامه های فرهنگی، ترویجی درکتابخانه های استان دائمی است اما در هفته کتاب این برنامه ها به صورت متمرکز و ویژه برگزار می شود.

وی با بیان اینکه در روز ۲۳ آبان ماه زنگ کتاب با حضور کتابداران در مدارس نواخته می شود و با برگزاری مسابقه و اهدای جوایز به دانش آموزان ادامه دارد، افزود: در روز ۲۴ آبان ۲ محفل ادبی در کتابخانه امیرکبیر با نام "پرواز واژه ها " از ساعت ۱۵ برای کودکان و نوجوانان علاقه مند به ادبیات و شعر برگزار می شود و در همان روز هم محفل شعر فلسطین در کتابخانه امیرکبیر میزبان علاقه مندان است.

معاون اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه از برگزاری همایش شهر دوستدار کودک در شهرستان روانسر خبر داد و گفت: تاکنون چهار دوره لیگ کتابخوانی را در استان برگزار کردیم و در این هفته هم آیین افتتاحیه لیگ کتابخوانی را به صورت گسترده و ویژه برگزار می کنیم. به طوری که یکصد تیم از مدارس استان در این لیگ شرکت کنند. در این هفته هم آیین افتتاحیه لیگ کتابخوانی را به صورت استانی برگزار می کنیم.

وی با اشاره به مهم‌ترین برنامه در هفته کتاب، افزود: برگزاری لیگ کتابخوانی که با همکاری آموزش و پرورش برای این هفته طراحی شده در ۲۴ منطقه از آموزش و پرورش، و در صورت حمایت در سه مقطع، اجرا خواهد شد.

سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه در مرکز استان و شهرستان ها، برگزاری پویش کتابخون، جشن کودک، مراسم تقدیر از کتابداران و کتابخوانان برتر، جلسات نقد و بررسی کتاب و طرح عضویت رایگان و بخشودگی جرائم اعضای کتابخانه های عمومی از دیگر برنامه های اداره کل کتابخانه ها در هفته کتاب است.

کتابخانه مرکزی مهمترین مرکز فرهنگی استان است

کتابخانه مرکزی کرمانشاه ۳۰ فضای تخصصی دارد

مهدی سلیمانی مسئول دفتر فنی اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه در این نشست گفت: مطالعات پروژه کتابخانه مرکزی سال ۱۳۸۰ شروع و در سال ۱۳۸۶ این پروژه کلنگ زنی شد. در مبادله موافقت نامه این پروژه در سال ۱۳۸۶، اعتبار لازم برای راه اندازی آن پنج میلیارد تومان برآورد شده بود، اما متاسفانه با تاخیر در اجرای پروژه و گذشت زمان اعتبارات مورد نیاز آن افزایش پیدا کرد، به طوری که با صرف ۱۵ میلیارد تومان اعتبار طی ۱۶ سال گذشته در حال حاضر به پیشرفت فیزیکی ۶۵ درصد رسیده است.

وی به توقف چندساله این پروژه بین سالهای ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۰ اشاره و تصریح کرد: طی این سالها اقدامات اندکی صورت گرفت و عملا پروژه تعطیل بود و در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ با تزریق اعتبارات پروژه مجددا فعال شد.

سلیمانی در ادامه در تشریح فضاهای موجود در کتابخانه مرکزی گفت: این پروژه عظیم ۳۰ فضای اصلی خواهد داشت که شامل انبار و مرکز مبادله کتاب با ظرفیت ذخیره ۹۰ هزار جلد کتاب، گالری برای برپایی نمایشگاه ها، نگارخانه تخصصی، تالار علم و خلاقیت ویژه نوجوانان، تالار محققین عمومی، تالار محققین خصوصی، سالن کنفرانس تخصصی، فضای کارآفرینی و خلاقیت، بازارچه کارآفرینی، بخش نابینایان، بخش ناشنوایان، فضای کودک، فضای سالمندان و ... است. علاوه بر سالن های عمومی، سالن های مطالعه VIP هم برای مطالعه در نظر گرفته شده است.

در پایان نشست خبری از پوستر هفته کتاب رونمایی شد.

کتابخانه مرکزی مهمترین مرکز فرهنگی استان است

کتابخانه مرکزی مهمترین مرکز فرهنگی استان است

کتابخانه مرکزی مهمترین مرکز فرهنگی استان است