چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۴

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی اصفهان در نشست خبری عنوان کرد؛

برگزاری بیش از ۱۵۰۰ برنامه فرهنگی در کتابخانه های عمومی اصفهان در ایام هفته کتاب/ پیوستن کتابخانه‌های شهرداری اصفهان به شبکه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

نشست

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان در نشست خبری سی و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران به تشریح برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی کتابخانه‌های عمومی استان پرداخت.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان، علی شاه‌نظری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی اصفهان ضمن گرامیداشت سی و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، به تشریح برنامه‌ها و فعالیت‌های کتابخانه‌های عمومی استان پرداخت و گفت: سی و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی با شعار «آینده خواندنی است» از ۲۳ تا ۳۰ آبان ماه که طبق سنوات گذشته هر روز با یک عنوان معرفی شده است و در این ایام ۱۵۰۰ برنامه فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی استان برگزار می شود.          

وی همچنین به ارائه گزارشی از شاخصهای آماری کتابخانه‌ای پرداخت و گفت: اصفهان دارای ۲۱۳ باب کتابخانه نهادی و ۸۰ باب کتابخانه مشارکتی است که در مجموع ۲۹۳ باب کتابخانه را شامل می‌شود؛ کلیه شاخص‌ها رشد مثبتی نسبت به شش ماهه دوم سال ۱۴۰۱ داشته است؛ در تعداد اعضا دو درصد رشد داشته‌ایم و تعداد مراجعه‌کنندگان نیز با رشد ۲۲ درصدی روبه‌رو بوده است؛ همچنین حوزه‌های علوم کاربردی، روانشناسی، داستان، دین و ادبیات پرمراجعه‌ترین موضوعات امانت کتابخانه هستند.

شاه‌نظری با اشاره به مسائل کتابخانه‌های عمومی اظهار داشت: طبق قانون، شهرداری‌ها موظف هستند نیم درصد از درآمد خود را به حساب انجمن کتابخانه‌های عمومی شهر یا شهرستان واریز نمایند؛ در بسیاری از شهرستان‌ها این اتفاق افتاده و شهرداری‌ها خدمات قابل توجهی به کتابخانه‌ها ارائه می‌دهند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان با بیان اینکه مذاکراتی در حوزه واگذاری کتابخانه‌های شهرداری به نهاد کتابخانه‌های عمومی انجام شده است، تصریح کرد: مسلما این واگذاری به نفع مردم است؛ اگر کتابخانه‌های عمومی به صورت متمرکز تحت مدیریت نهاد کتابخانه ها اداره شوند، بسیاری از مسائل و چالش‌های پیش رو، به ویژه در شهر اصفهان مرتفع خواهد شد و خروجی این اتفاق به نفع مردم است.

وی افزود: در چند سال اخیر حدود ۷۰ باب کتابخانه عمومی افتتاح شده است که کمک خیرین، شهرداری‌ها و اعتبارات فرمانداری‌ها منشا ساخت این کتابخانه‌های جدید تاسیس بوده است و بسیاری از شهرهای فاقد کتابخانه در این چند سال دارای کتابخانه شدند؛ در واقع همانگونه که شاهد این اتفاق بوده ایم، چنانکه تعامل بین اعضای انجمن کتابخانه‌های استان اتفاق بیافتد، کتابخانه‌های با کیفیت ساخته، تکمیل و تجهیز می شود.

شاه‌نظری درباره مجموعه منابع کتابخانه‌های عمومی بیان داشت: منابع براساس نیازسنجی از اعضا، نیازسنجی از کتابدار و نیازسنجی کارشناسان با هدف ساختن مجموعه ای مخاطب محور انجام می‌شود؛ همچنین در سال قبل، در قالب جشنواره بحار کتاب، انوار دانایی حدود ۸۰۰ هزار جلد کتاب به کتابخانه‌ها اهدا شده است.

وی در پایان با بیان اینکه استقبال گروه‌های سنی کودک و نوجوان از کتابخانه بسیار زیاد است، گفت: در حال حاضر فضای مجازی رقیبی برای مخاطبان کودک و نوجوان کتابخانه است اما، برگزاری برنامه‌های متنوع و ویژه کودکان و نوجوانان سبب جذب آنها به کتابخانه شده است.

برگزاری بیش از ۱۵۰۰ برنامه فرهنگی در کتابخانه های عمومی اصفهان در ایام هفته کتاب/ پیوستن کتابخانه‌های شهرداری اصفهان به شبکه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

برگزاری بیش از ۱۵۰۰ برنامه فرهنگی در کتابخانه های عمومی اصفهان در ایام هفته کتاب/ پیوستن کتابخانه‌های شهرداری اصفهان به شبکه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور