سه‌شنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۸

به مناسبت گرامیداشت هفته حجاب و عفاف صورت پذیرفت؛

برگزاری ویژه‌برنامه‌های فرهنگی متنوع در کتابخانه‌های عمومی شهرستان‌های بشرویه و فردوس

برنامه های کتابخانه های خراسان جنوبی در هفته عفاف و حجاب

کتابخانه‌های عمومی شهرستان‌های بشرویه و فردوس در استان خراسان‌جنوبی برنامه‌های فرهنگی ویژه‌ای را همزمان با ایام گرامیداشت عفاف و حجاب برگزار کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌جنوبی، برگزاری نمایشگاه کتاب عفاف و حجاب و نشست‌های جمع‌خوانی و معرفی کتاب‌های «دختران به حجاب روی می‌آورند» و «حریم ریحانه» از سری کتاب‌های طرح پنجاه کتاب برگزیده سال از جمله برنامه‌های ارائه‌شده‌ی این هفته در کتابخانه عمومی ملا عبدالله بشروی بود.

در بخشی از نشست معرفی کتاب «دختران به حجاب روی می‌آورند» با اشاره به مؤلفان این کتاب بیان شد: نویسندگان این کتاب دو اندیشمند یهودی و مسیحی هستند که وضعیت عفاف را در آمریکا به چالش کشیده و تأثیر فمینیسم بر ارزش‌های اخلاقی را موردبررسی قرار داده‌اند. این کتاب در سه بخش «دختران به عفاف روی می‌آورند»، «زن آگاه شدن در دنیای شهوانی» و «اخلاق جنسی در آموزه‌های اسلامی» تنظیم شده و به نقد جریان فمینیسم می‌پردازد. بخش اول کتاب که توسط «وندی شلیت» به نگارش درآمده، ضمن مرور آنچه در حال حاضر در آمریکا رخ داده است، تصویر روشنی از ترویج بی‌بندوباری و آزادی جنسی که خواسته موج سوم فمینیسم است را ارائه می‌کند. در بخش دوم کتاب نیز که توسط «نانسی لی دموس» نگاشته شده، نویسنده صفات زنان ناسالم و نادان را که با بی‌خردی خود، خانواده و در پی آن جامعه را ویران می‌کنند، معرفی می‌کند. بخش سوم این کتاب به همت خانم آیت‌اللهی به رشته تحریر درآمده و در آن بر این موضوع تأکید شده که در معارف ناب اسلامی بر رعایت ارزش‌های اخلاقی در مسائل جنسی توصیه فراوانی شده است و اسلام بقای خانواده‌ها را درگرو رعایت اخلاق جنسی و رفتارهای صحیح و معقول جنسی می‌داند.

معرفی کتاب «حریم ریحانه» نیز بخش بعدی این برنامه بود که در بخش‌هایی از آن ضمن بیان خلاصه‌ای از این کتاب، تاریخچه پوشش و عفاف در کشورهای جهان در دوره‌های مختلف، در کلام بزرگان جهان، سیمای حجاب در شعر پارسی، پوشش و عفاف در اسلام و در ادیان الهی، سیمای عفاف در قرآن کریم، حجاب و عفاف در احادیث و روایات معصومین (ع)، احکام پوشش، بررسی شبهات حجاب، عفاف در حبس، هجوم خاموش به خاطر حجاب، حجاب در قرن ۲۱ و ... به عنوان موضوعات مطرح شده در آن عنوان شد.

ویژه برنامه‌های کتابخانه عمومی قائم(عج) فردوس به مناسبت هفته عفاف و حجاب

همچنین در هفته عفاف و حجاب، پارک ملت و گلزار شهدای گمنام فردوس به همت کتابخانه قائم(عج) این شهر، میزبان نشستی کتاب‌خوان بودند. در نشست کتاب‌خوان برگزارشده در این پارک کتاب‌های «گنجینه عفاف» نوشته مهدی نصیریان دهزیری، توسط ملیحه اسدی(رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان فردوس)؛ «زن در آیینه جلال و جمال» نوشته آیت‌الله جوادی آملی، توسط زینب پریشان؛ «مسئله حجاب» نوشته شهید مرتضی مطهری، توسط شهناز شهیدزاده؛ «بررسی حجاب از دیدگاه قرآن و حدیث» نوشته رضیه قاسمی، توسط زینب کدخدایی آیسک؛ «حجاب عزت است یا اسارت؟» نوشته محمدصادق ذبیحی، توسط حمیده خادمی؛ «حریم ریحانه» نوشته نعیمه اسلاملو، توسط محبوبه سلیمی و «نیازها و حجاب دختران و زنان» نوشته محسن ماجراجو، توسط فرزانه سعادتی به حاضرین معرفی شد. در حاشیه این نشست نیز مسابقه کتابخوانی و نمایشگاه کتابی با عنوان «صدفی بر گوهر وجود» با محوریت معرفی آثار مرتبط با عفاف و حجاب برپا شد.

نشست‌های کتاب‌خوان کودک و نوجوان و جمع‌خوانی کتاب «دخیل عشق» نیز در کتابخانه عمومی قائم(عج) فردوس به همت اعضای کانون ادبی این کتابخانه و معرفی هفت کتاب برگزار شد. «طولانی‌ترین آواز نهنگ» نوشته ژاکلین ویلسون، توسط اسماء رضایی زال؛ «خیل عشق» نوشته مریم بصیری، توسط مهدیه خزائی؛ «آواز بلند» نوشته علی‌اصغر عزتی پاک، توسط حمیده باکمال؛ «مدیر مدرسه» نوشته جلال آل‌احمد، توسط زینب معنوی؛ «حرفه‌ای» نوشته مرتضی قاضی، توسط فاطمه معنوی؛ «نان و نگاه» نوشته جواد نیسی، توسط انیس حقدادی و «شازده کوچولو» نوشته آنتون دوسنت اگزوپری، توسط انسیه محتاجی عناوین و افرادی بودند که در این نشست به معرفی کتاب‌های خوانده شده خود پرداختند.

در پایان این نشست کتاب‌خوان نیز کتاب «دخیل عشق» نوشته مریم بصیری توسط اعضای کانون ادبی برای جمعی از اعضاء و علاقه‌مندان کتاب و کتابخوانی جمع‌خوانی شد.

برگزاری برنامه‌های فرهنگی متنوع در کتابخانه عمومی علامه شیخ مفید فردوس

کتابخانه عمومی علامه شیخ مفید اسلامیه نیز در همین ایام با برگزاری نشستی کتاب‌خوان ویژه عفاف و حجاب پذیرای جمعی از اعضاء و علاقه‌مندان به کتابخوانی بود. در این نشست که با حضور جمعی از بانوان عضو کتابخانه برگزار شد، کتاب‌های «احکام پوشش بانوان» گردآوردی کانون نشر احکام، توسط صدیقه ترابی(عضو کتابخانه)؛ «فرشتگان زمین» نوشته عباس رحیمی، توسط ام‌البنین عابدینی(عضو کتابخانه)؛ «حجاب بیانگر شخصیت زن» نوشته محمد محمدی اشتهاردی، توسط حلیمه روان جمجاه(عضو کتابخانه)؛ «حجاب، چرا و چگونه؟» نوشته علی‌اصغر رضوانی، توسط مریم نظرزاده(عضو کتابخانه)؛ «حجاب در فرهنگ اسلامی» نوشته حمید میرخندان، توسط: فاطمه اصلی(عضو کتابخانه)؛ «درّ و صدف» نوشته محمد شجاعی، توسط راضیه آمهوسفند(عضو کتابخانه)؛ «پوشش و حجاب» نوشته علی محمدی، توسط محدثه آذریار(عضو کتابخانه) و «حریم ریحانه» نوشته نعیمه اسلاملو، توسط فاطمه صالح‌نیا(کتابدار کتابخانه) معرفی و تجربه خواندن آنها با حاضرین به اشتراک گذاشته شد.

همچنین نشست معرفی و جمع‌خوانی کتاب «دخیل عشق» نوشته مریم بصیری از سری کتاب‌های طرح کتاب‌خوان ماه تیر نیز از دیگر برنامه‌هایی بود که در حاشیه این نشست برگزار شد. برگزاری نشست‌های قصه‌گویی و شعرخوانی ویژه کودکان و مسابقه نقاشی با موضوع عفاف و حجاب در مهد آدینه مصلی نماز جمعه باغشهر اسلامیه از دیگر برنامه‌های این کتابخانه در این هفته بود.