چهارشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۸

هم‌زمان با بزرگداشت هفته حجاب و عفاف صورت گرفت؛

برگزاری چهارمین نشست کتاب‌خوان در کتابخانه پیامبر اعظم (ص) ایلام

نشست کتابخوان پیامبراعظم

چهارمین نشست کتاب‌خوان با موضوع حجاب و عفاف در کتابخانه عمومی پیامبر اعظم(ص) شهر ایلام برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی ایلام، چهارمین نشست «کتاب‌خوان» کتابخانه عمومی پیامبر اعظم (ص) شهر ایلام در سال جاری با موضوع «عفاف و حجاب» با حضور جمعی از اعضا در این کتابخانه برگزار شد. طی این نشست ۶ کتاب معرفی شد که در ادامه به‌مرور اجمالی آن‌ها می‌پردازیم.

«زهرا برترین بانوی جهان» نوشته آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی/ ارائه توسط: خدیجه تزوال

این کتاب مجموعه‌ای از مباحث تاریخی- اعتقادی است که به منزلت حضرت زهرا (س) و نیز به برخی از ظلم‌هایی که بر آن حضرت روا داشته‌اند، اشاره دارد. مؤلف، کتاب خود را در پنج بخش تنظیم کرده است. ازجمله مباحث کتاب، هدیه پیامبر به زهرای مرضیه است که نگارنده با اشاره به ماجرای فدک به تحلیل و توصیف فدک همت گماشته و مظلومیت خاندان رسول خدا (ص) را به تصویر کشیده است.

«مسئله حجاب» نوشته شهید مرتضی مطهری/ ارائه توسط: کوثر زرگوشی فر

این کتاب حاصل سلسله بحث‌ها و درس‌هایی بوده که توسط استاد شهید در جلسات انجمن اسلامی پزشکان بیان شده و شامل پنج بخش است. در بخش اول، تاریخچه حجاب در قوم یهود، ایران باستان، جاهلیت عرب و هند موردبررسی واقع شده است. در بخش دوم، علت پیدایش حجاب در میان اقوام و ملل گوناگون و نظریات متنوع در این باب طرح و نقد شده است. بخش سوم به تبیین فلسفه پوشش در اسلام اختصاص یافته است. بخش چهارم به ایرادها و اشکال‌هایی که بر اصل حجاب و پوشش از سوی مخالفان حجاب گرفته می‌شود پاسخ‌های مستدل و منطقی داده شده است. در بخش پایانی کتاب اصل حجاب و حدود آن با عنایت به آیات و روایات و سیره مسلمین به‌طور مفصل موردبحث و بررسی و تجزیه‌وتحلیل قرارگرفته است.

«دختران آفتاب» نوشته امیرحسین بانکی ارائه توسط: ساحره محمدخانی

این کتاب نوشته امیرحسین بانکی، محمد دانشگر و محمدرضا رضایتمند است و این سه نویسنده برای نگارش این کتاب از مشاورانی چون سید مهدی شجاعی، حجت‌الاسلام صادق زاده و استاد سید ابوالقاسم ژرفا بهره گرفته‌اند. «دختران آفتاب» اگرچه روالی داستانی دارد، اما تحقیقی روان‌شناختی، جامعه‌شناختی، فرهنگی و دینی درباره زنان است. دختران آفتاب خواسته است که زن و منزلت، شخصیت و هویت او را بشناساند.

«درّ و صدف» نوشته محمد شجاعی/ ارائه توسط: شیما رشیدی

این کتاب با موضوع حجاب و در چهار بخش مباحث دینی، اجتماعی و سیاسی به رشته تحریر درآمده است. با توجه به بحث‌برانگیز بودن موضوع حجاب در بین طرفدارانش در داخل و خارج از کشور نگارنده سعی بر این دارد که خواننده را به تفکر و تأمل در چرایی و چگونگی این تکلیف الهی دعوت کند.

«الگوی برتر زهرای اطهر» نوشته شیخ ماجد ناصرالزبیدی/ ارائه توسط: مریم زرگوشی فر

نویسنده در این کتاب در قالب پرسش و پاسخ به معرفی ابعاد مختلف شخصیتی حضرت زهرا (س) پرداخته است. این کتاب که به‌صورت موضوعی تنظیم شده است، مباحثی همچون پاکی و عصمت زهرا (س) مصحف ایشان، مظلومیت آن حضرت، خطبه فدکیه، شهادت حضرت زهرا و...را دربر می‌گیرد.

«حجاب و حقوق زن در ترازوی اندیشه و ایمان» نوشته مهدی طیب/ ارائه توسط: ندا روحی

این کتاب در شش فصل با موضوع حجاب و حقوق زن در اسلام نوشته شده است.