به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان آذربایجان غربی، دوره آموزشی «کتاب درمانی» ویژه کتابداران و مروجان کتابخوانی با هدف دانش افزایی و به همت ادارات کل کتابخانههای عمومی و فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی با سخنرانی مجازی محسن حاجی زین العابدینی، معاون آموزشی دانشکده روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران و مدرس دانشگاه طی سه ساعت برگزار شد.
محسن حاجی زین العابدینی، معاون آموزشی دانشکده روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران و مدرس دوره ضمن بیان مشکلات انسان امروزی به تعریف «کتاب درمانی» پرداخت و گفت: استفاده از مطالب خواندنی به منظور درمان بیماری های جسمی و روانی کتاب درمانی نام دارد و به عنوان رشته خاصی از کتابداری بیمارستانی و سازمانی به شمار می رود. مفهوم اساسی کتاب درمانی، بازپروری از طریق خواندن است و شامل کتاب درمانی رشدی، کتاب درمانی بالینی، کتاب درمانی تحولی، کتاب درمانی سازمانی است.
معاون آموزشی دانشکده روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران در ادامه توضیحاتی پیرامون اهداف کتاب درمانی ارائه داد و گفت: رایج ترین هدف «کتاب درمانی»، پرورش بینش فردی و شناخت خود است؛ هدف دیگری که برخی کتاب درمانگران در جست و جویش هستند، تحریک عاطفی کودکان است و هدف سومی که کتابشناسان برجسته از آن نام برده اند، این است که با ادبیات و فیلم می توان به کودکان در حل مشکلات روزمره کمک کرد؛ بهبود روابط با دیگران، تفریح و سرگرمی، جامعه گرایی و... از دیگر اهداف آن است و شامل دو رویکرد مهم پیشگیری و تقویت کننده و درمان کننده است.
تاریخچه کتاب درمانی، فواید کتاب درمانی، تأثیرات مثبت کتاب درمانی، مراحل آن، وب درمانی، نوشتاردرمانی و... از دیگر مباحث مطرح شده در این دوره بود.
خدیجه معصومی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان آذربایجان غربی ضمن تبیین جایگاه کتاب و کتابخوانی در جامعه کنونی گفت: علیرغم تغییرات و دگرگونی ها در جهان کنونی، هیچ رسانه ای جایگزین کتاب نشده است و کتاب همواره یک ابراز بنیادین فرهنگ ساز و تمدن آفرین بوده است؛ برنامهریزی برای ترویج کتاب و کتابخوانی مصداق بارز اقدام در راستای حفظ هویت ایرانی، عقیدتی و فرهنگی ایران اسلامی و ترویج سبک زندگی ایرانی-اسلامی است و کتابداران و دست اندرکاران این حوزه به عنوان مشاوران امین در حوزه تبادل اطلاعات و آگاهی بخشی در جامعه نقشآفرینی می کنند.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ضمن اشاره به تأثیر کتاب در توسعه فردی و اجتماعی گفت: خواندن ارتباط مستقیم با توسعه فردی از طریق کسب مهارت های هوشمندی، پرورش شخصیت خلاق، کسب فضایل شخصی، عمق دهی به مفاهیم، نشاط روحی و اجتماعی و... دارد و از این رو، در توسعه اجتماعی و فرهنگی نیز تأثیرگذار بوده و کارآمدترین ابزار ایجاد نظم اجتماعی است.
این دوره، با پرسش و پاسخ پایان یافت.