به گزارش روابطعمومی ادارهکل کتابخانههای عمومی مازندران، دوره آموزشی «طراحی خدمت برای کتابخانههای عمومی» ویژهی مسئولین کتابخانههای عمومی استان مازندران با حضور سجاد محمدیان، مدیرکل پژوهش و آموزش نهاد کتابخانههای عمومی کشور؛ سکینه خاتون مهدیانپور، مدیرکل کتابخانههای عمومی استان و مسئولین کتابخانه های عمومی سراسر استان روزهای ۲۵ و ۲۶ مهر ۱۴۰۳ در سالن اجتماعات کتابخانه عمومی شهید بصیر فریدونکنار و کتابخانهی عمومی شهیدان مرادی سوادکوه شمالی برگزار شد.
مدیرکل پژوهش و آموزش نهاد کتابخانههای عمومی ضمن تقدیر از برگزارکنندهگان این دورهی آموزشی گفت: پرداختن به آموزش نیروی انسانی نشاندهندهی هوشمندی و اهمیت نیروی انسانی در است. منابع انسانی در مجموعهی مدیریت کتابخانههای عمومی استان مازندران خیلی مهم است. این استان برای آموزش و توسعهی توانمندی نیروی انسانی خود هر آنچه بتواند انجام می دهد و ما نیز در نهاد کتابخانههای عمومی کشور در این مسیر در کنار مجموعهی مدیریتی استان هستیم و ادامه خواهیم داد.
سجاد محمدیان، مدیرکل پژوهش و آموزش نهاد کتابخانههای عمومی کشور با اشاره به این که یکی از مباحث روز دنیا خدمات محور شدن کتابخانههای عمومی است، اذعان داشت: در نهاد کتابخانههای عمومی نیز این بحث با جدیت پیگیری می شود و به یکی از اهداف نهاد تبدیل شده است. رسیدن به این هدف در شرایط فعلی کتابخانههای عمومی کشور ما زمانبر و بسیار تدریجی است؛ زیرا این موضوع مبنایی و بنیادی است و این مهم نمیتواند یک شبه اتفاق بیفتد.
محمدیان با تشریح چگونگی نحوهی خدمات محور شدن کتابخانهها گفت: یکی از نکات مثبت این موضوع، کاهش تمرکز و کتابخانه محور شدن خدمات است.
مدیرکل پژوهش و آموزش نهاد کتابخانههای عمومی کشور در ادامه به بیان موارد کلی و اهداف برگزاری این دورهی آموزشی پرداخت و افزود: هدف از برگزاری این دوره آشنایی نظری با روشهای طراحی خدمت و انجام عملی برخی از تکنیکهای آن است. در این دوره کتابخانهی خاصی مدنظر ما نیست، بلکه یک کتابخانهی ایدهآل در نظر گرفته میشود تا مشخص شود وضعیت فعلی کتابخانههای ما با وضعیت ایدهآل چقدر تفاوت دارد.
وی با اشاره به مراحل طراحی خدمت گفت: قبل از هر چیزی باید بدانیم ماموریت کتابخانهی عمومی چیست. ماموریت کتابخانهی عمومی باید مفهومی تعیین شود و طراحی خدمت به معنای پیدا کردن مصداق برای ماموریت است. در این مسیر به درخواست مشتری توجه نمیشود، بلکه آن چیزی که اهمیت دارد، رفع نیاز آنان است.
محمدیان با اشاره به تفکر طراحی گفت: در همهی کسب و کارهای خصوصی، دولتی، فرهنگی و غیره باید یک ارزش خلق شود. به خاطر آن ارزش یک تجربهی خوب شکل بگیرد تا در نهایت به وفاداری مشتری تبدیل شود.
سکینه خاتون مهدیانپور، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان مازندران گفت: اینکه در استان دورههای آموزشی متنوع طراحی میکنیم تنها به این دلیل است که نیروی انسانی را سرمایه خود میدانیم. آموزش یکی از الزامات توسعه و ارتقای سازمان است.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان در ادامه افزود: معتقد هستم که کلاسهایی از این دست باید بیشتر شود تا به صورت تدریجی به بهبود خدمات و ارائهی بهتر خدمات در کتابخانههای عمومی استان منجر شود. کارگاههای عملی و نظری میتواند باعث همسویی عملکرد شما با اهداف نهاد کتابخانههای عمومی کشور شود.
مهدیان پور افزود: همهی کارکنان در مجموعهی کتابخانههای عمومی استان به رویکرد جدید نهاد مبنی بر اینکه کار در کتابخانههای عمومی فقط امانت دادن کتاب نیست، واقف هستند و خودشان با جدیت به انجام فعالیتهای فرهنگی و ارائهی خدمات دیگر که برای کتابخانههای عمومی تعریف شده، میپردازند.
وی در انتها ضمن قدردانی از فراگیران گفت: انشاءالله بتوانیم با طراحی خدمات مختلف یا بازطراحی خدمات در کتابخانههای عمومی، قدمی مثبت در نگهداشت مشتریان خود برداریم.
در ادامهی این دورهی آموزشی مراحل طراحی خدمت و ابزارهای انجام آن توسط مدرستشریح شد و به عنوان تمرین عملی، فراگیران به ساخت پرسونای مورد نظر، نقشهی مشتری کتابخانهی خود پرداختند و آن را برای حاضرین ارائه دادند.