دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۱

در روزهای پایانی شهریورماه؛

کتابخانه علامه شیخ مفید اسلامیه میزبان برنامه‌های متنوع فرهنگی بود

کراپ‌شده - برنامه هاي کتابخانه علامه شیخ مفید اسلامیه

هم‌زمان با هفته پایانی شهریورماه، برنامه‌های متنوع فرهنگی در کتابخانه عمومی علامه شیخ مفید اسلامیه شهرستان فردوس برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی، جمع‌خوانی و معرفی کتاب، ویژه‌برنامه بزرگداشت استاد شهریار و تجلیل از برگزیدگان جشنواره کتابخوانی رضوی از برنامه‌هایی بود که هم‌زمان با روزهای پایانی شهریورماه در کتابخانه علامه شیخ مفید اسلامیه برگزار شد.
جمع‌خوانی و معرفی کتاب «تاریخ مستطاب آمریکا»
کتاب «تاریخ مستطاب آمریکا» از منابع کتابخوان شهریورماه به همت صالح نیا،  کتابدار کتابخانه عمومی شیخ مفید اسلامیه در این کتابخانه جمع‌خوانی و معرفی شد.

در این برنامه ۱۷ تن از  اعضای کتابخانه با قرائت صفحاتی از این اثر، کتاب‌خوانی گروهی و امکان بحث و تبادل‌نظر را تجربه کردند.

هدف از این جمع‌خوانی، تقویت اعتمادبه‌نفس، انس بیشتر با کتاب و گسترش مهارت‌های خواندن در نوجوانان و جوانان بود.
کتاب «تاریخ مستطاب آمریکا» داستان مصوری است که به زبان طنز در سه فصل، موضوع‌هایی مانند تأسیس آمریکا و فضای داخلی آن، سیاست‌های آمریکا در عرصه بین‌المللی و سیاست‌های آمریکا در قبال ایران را با نگاه تاریخی روایت می‌کند. «تاریخ مستطاب آمریکا» نوشته دکتر محمدصادق کوشکی است که توسط انتشارات خیزش نو به چاپ رسیده است.
معرفی کتاب‌های پرطرفدار فصل تابستان
جلسه معرفی کتاب‌های پرطرفدار فصل تابستان کتابخانه علامه شیخ مفید اسلامیه با حضور خواهران حلقه صالحین شهید فیاضیان این شهر برگزار شد.

در این جلسه، کتابدار و دو نفر از اعضای فعال کتابخانه به معرفی شش عنوان کتاب از منابع پرطرفدار کتابخانه با عناوین ذیل پرداختند:
«سلام بر ابراهیم» کاری از گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی، «احکام مصور پوشش بانوان» کاری از کانون نشر احکام، «امیر گل‌ها» نوشته حسین سیدی، «تحصیلات با طعم شکلات» نوشته ابوالفضل ابراهیمی، «جام جهانی در جوادیه» نوشته داوود امیریان و «لطفاً لبخند بزنید» نوشته مهدی خدامیان آرانی.
ویژه‌برنامه «بزرگداشت روز شعر و ادب فارسی»
این برنامه به مناسبت ۲۷ شهریورماه، روز شعر و ادب فارسی و بزرگداشت شهریار با حضور حسن رضا سعیدزاده، استاد زبان و ادبیات فارسی در کتابخانه علامه شیخ مفید اسلامیه برگزار شد.
هدف از برگزاری این برنامه، آشنایی اعضا با پیشینه شعر و ادبیات فارسی و شخصیت و آثار شاعران نامدار فارسی بود.
در این برنامه که با حضور جمعی از اعضای کتابخانه و دوستداران فرهنگ و ادب برگزار شد، سعیدزاده با بیان پیشینه شعر و ادبیات فارسی به شرح احوال و آثار شعرای بزرگ و نامدار مانند: فردوسی، نظامی گنجوی، عطار، مولوی و... پرداخت.

شعرخوانی از آثار این شعرا و بیان حکایت‌ها و داستان‌هایی از زندگی آنان از دیگر بخش‌های این نشست بود.
معرفی آثار و شخصیت استاد شهریار و برخی از شاعران معاصر حوزه کودک و نوجوان
در این برنامه، عابدینی مسئول کتابخانه علامه شیخ مفید اسلامیه، پس از معرفی شخصیت و آثار شعرای معاصری مانند: شهریار، سهراب سپهری، قیصر امین پور، مصطفی رحمان دوست و افسانه شعبان نژاد و... به معرفی کتاب‌هایی خواندنی پرداخت که بدین شرح است؛
«شهریار» نوشته محمدکاظم مزینانی، «سرود آبشار» منتخب اشعار شهریار، «هشت کتاب» و «راز گل سرخ» اثر سهراب سپهری، «مثل چشمه مثل رود» و «به قول پرستور» سروده  قیصر امین پور، «لی لی قاه‌قاه» مجموعه شعر خردسال نوشته مصطفی رحماندوست.

معرفی و خوانش بخش‌هایی از «عطش زیر چتر باران» نوشته امیر اکبرزاده (مجموعه‌ای از غزل‌های عاشورایی) بخش دیگری از این نشست بود.
تجلیل از برگزیدگان جشنواره کتابخوانی رضوی کتابخانه علامه شیخ مفید اسلامیه
کتابخانه علامه شیخ مفید اسلامیه در این برنامه، از شش عضو برگزیده جشنواره رضوی در رده سنی کودک، تجلیل کرد.

عابدینی، مسئول کتابخانه علامه شیخ مفید اسلامیه در خصوص جشنواره کتابخوانی رضوی گفت: جشنواره کتابخوانی رضوی با معرفی کتاب‌هایی ارزشمند، فرصتی برای آشنایی افراد به‌خصوص کودکان با سیره معصومین(ع) و بهره‌مندی از این سیره در شیوه زندگی آنها است و هدف از برگزاری این جشنواره، ترویج فرهنگ رضوی و درنهایت رشد فرهنگ ارزشمند کتاب و کتابخوانی است.