یکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۹

در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی انجام شد؛

معرفی ۶۰ عنوان کتاب با موضوع عاشورا و دفاع مقدس در کتابخانه‌های قم

IMG_6137.JPG

۶۰ عنوان کتاب با موضوع عاشورا و دفاع مقدس در نشست‌های کتاب‌خوان، جمع خوانی و قصه‌گویی در کتابخانه‌های عمومی استان قم معرفی شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی قم، نشست کتاب‌خوان ویژه هفته دفاع مقدس با همکاری اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان، کتابخانه عمومی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی شاخه قم و سپاه امام علی بن ابیطالب (ع) و با حضور اساتید دانشگاه، کتابداران و بسیجیان در تالار غدیر اداره کل برگزار شد.

در این نشست مرضیه نفری با معرفی اثر خویش با عنوان «شب‌های بی‌ستاره»؛ هانیه دی جور با معرفی کتاب «من زنده‌ام» نوشته معصومه آباد؛ زهرا مقدم منش با معرفی کتاب «پنجره چوبی» نوشته فهیمه پرورش؛ نجمه باقریان با معرفی کتاب «نقش حضرت امام (ره)، مراجع و روحانیت در دفاع مقدس» نوشته حسن فیروزآبادی؛ سیدمحمد حسینی با معرفی کتاب «فرمانده من» نوشته رحیم مخدومی و احمدرضا غلامی عضو نوجوان بخش کودک و نوجوان کتابخانه آیت‌الله خامنه‌ای با معرفی «قصه‌های اکبر کاراته» تجربیات مطالعاتی خود را در حوزه دفاع مقدس و ادبیات مقاومت و پایداری با حاضرین به اشتراک گذاشتند.

پس‌ازاین نشست، مهدی محمدی، رئیس انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی شاخه قم؛ حسن رجبیان، مدیر کتابخانه آیت‌الله‌العظمی حائری؛ اسماعیل راهنورد، مدیر کتابخانه آیت‌الله‌العظمی بروجردی؛ عیسی زارعی، مدیر پژوهش دانشکده صداوسیمای قم و مهندس وحید میرزائی، معاون اداره کل کتابخانه‌ها با حضور در کتابخانه آیت‌الله خامنه‌ای و بازدید از بخشه‌ای مختلف، از نزدیک با کتابداران دیدار و گفتگو کردند.

نشست کتاب‌خوان در گلزار شهدای قم به همت کتابداران کتابخانه امام علی(ع)

در نشست کتاب خوانی که به همت کتابداران کتابخانه امام علی(ع) در گلزار شهدای قم برگزار شد، طیبه قربانی رضوان (مسئول کتابخانه) با معرفی کتاب «بچه‌های کارون» نوشته احمد دهقان؛ ابوالفضل شیری با معرفی کتاب «شهید مصطفی کلهری» نوشته لیلا موسوی؛ امیرحسین محمدی با معرفی کتاب «فرشته نجات شهر من» نوشته شیوا سلامت؛ علی‌رضا هاشم نژاد با معرفی «کتاب کفش‌های فرمانده» نوشته شیوا سلامت؛ محمدرضا بیات با معرفی کتاب «بابای مدرسه» نوشته محسن بغلانی؛ فاطمه شیری یکتا با معرفی کتاب «هدیه‌ها و خاطره‌ها» نوشته سید مهدی موسوی؛ معصومه اجلی با معرفی کتاب «شهید محمدحسین کبیری» نوشته فائزه سعادتمند؛ زهرا زارع با معرفی کتاب «من خواب شیرین علیرضا هستم» نوشته محمدحسین صلواتیان؛ مریم صدری با معرفی کتاب «بابای مهربان» نوشته شیوا سلامت؛ رقیه مغانلو با معرفی کتاب «مداد رنگی‌های خدا» نوشته شیوا سلامت؛ سمانه زارع با معرفی کتاب «من بازوبند سعید هستم» نوشته محمدحسین صلواتیان؛ محدثه محمدی با معرفی کتاب «من لبیک با رضا هستم» نوشته محمدحسین صلواتیان؛ عباس محبی با معرفی کتاب «الفبای دفاع مقدس» نوشته مرتضی عبدالوهابی طباطبایی؛ ریحانه سرداری با معرفی کتاب «گل‌های آسمانی» نوشته سید مهدی موسوی و مهدی سرداری با معرفی کتاب «برادر شجاع» نوشته محسن بغلانی تجربیات مطالعاتی خود را در حوزه دفاع مقدس و ادبیات مقاومت و پایداری با حضور در مزار پاک شهیدان به اشتراک گذاشتند.

نمایشگاه عکس و تصویر، نشست خاطره گویی، روایتگری و شعرخوانی همراه با مسابقه نقاشی و کاردستی، زیارت مزار شهدای مظلوم مدافع حرم و گل‌افشانی مزار شهدا از ویژه‌برنامه‌های فرهنگی این کتابخانه بود.

برگزاری نشست کتاب خوان در کتابخانه شهدای فردو

در این نشست فاطمه سادات رضوی با معرفی کتاب «کمال کورسل» نوشته سید محمدصادق حسینی مقدم؛ معصومه فراری با معرفی کتاب «سربازان مشکی» نوشته احمد یوسف زاده؛ مریم نجفی با معرفی کتاب «آن بیست و سه نفر» نوشته مهدی وحیدی صدر ؛ فاطمه حقانی با معرفی «دختر شینا» نوشته بهناز ضرابی زاده؛ مرضیه بابایی با معرفی کتاب « دختر شینا » نوشته بهناز ضرابی زاده تجربیات مطالعاتی خود را با یکدیگر در حوزه دفتع مقدس به اشتراک گذاشتند.

 غبارروبی و عطرافشانی مزار شهدا به همراه آذین بندی و تزئینات کتابخانه ای، برپایی نمایشگاه موضوعی کتاب با محوریت دفاع مقدس و عاشورا، مسابقه نقاشی، رنگ آمیزی و کاردستی از دیگر برنامه های فرهنگی این کتابخانه در هفته دفاع مقدس و ایام عزای حسینی بود. این مسابقه برگرفته از کتاب «پروانه های عاشق» نوشته مهدی خدامیان با محوریت تشریح قیام حسینی و با هدف معرفی کتاب‌های کاربردی در راستای شناساندن فرهنگ ایثار و مقاومت و همچنین نهضت حسینی برگزار شد.

دورهمی با کتاب‌های خوب و خواندنی در کتابخانه مریم

کتابداران کتابخانه مریم در نشستی با عنوان «پاتوق کتاب» از کتاب «آخرین بازمانده: زندگی‌نامه شهید محمد جهان‌آرا» نوشته مهدی وحیدی ‌صدر، با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی و معرفی شهدای ۸ سال دفاع مقدس جمع خوانی کردند. سپس هر یک از اعضا علاوه بر خوانش گروهی بخش‌هایی از کتاب، به خلاصه گویی از آن پرداختند.

سمانه جمشیدی از کتابداران این کتابخانه نیز با حضور در پیش‌دبستانی و مهدکودک مریم،‌ با بیانی کودکانه به معرفی کتاب «یادگاران: شهید چمران» نوشته رهی رسولی فر پرداخت. وی سپس در قالب قصه‌گویی، از رشادت‌ها و جان‌فشانی‌های این شهید سخن گفت.

غبارروبی و گل‌افشانی مزار شهدا، برگزاری نمایشگاه‌های موضوعی کتاب و عکس با محوریت شهدای ۸ سال دفاع مقدس، مدافع حرم و شهدای هسته‌ای از دیگر برنامه‌های اجرایی این کتابخانه در هفته دفاع مقدس بود. بعلاوه، وصیت‌نامه شهید علی جمشیدی از شهدای مدافع حرم نیز توسط خواهر این شهید در کانون فرهنگی مریم قرائت شد.

برگزاری نشست کتاب‌خوان و قصه‌گویی در مسجد چهارده معصوم (ع) روستای صرم

در این نشست حدیث مصطفوی با معرفی کتاب «لبخند شهادت مصطفی» نوشته محمدحسین صلواتیان؛ زینب رضایی با معرفی کتاب «حضرت زینب» نوشته ابوالفضل هادی منش؛ مریم نجفی با معرفی کتاب «مرد نبرد» نوشته مهدی وحیدی صدر؛ فاطمه حقانی با معرفی «آل عبا» نوشته مهدی وحیدی صدر؛ رقیه ذاب با معرفی کتاب «ام وهب» نوشته ابوالفضل هادی منش؛ نرگس رضایی با معرفی کتاب «نامه مهدی» نوشته محمدحسین صلواتیان؛ زینب سلیمانی با معرفی کتاب «روز تولد امیر» نوشته محمدحسین صلواتیان؛ زهرا شجاع با معرفی کتاب «لبیک رضا» نوشته محمدحسین صلواتیان تجربیات مطالعاتی خود را با یکدیگر به اشتراک گذاشتند.

همچنین مسابقه نقاشی و رنگ‌آمیزی، انجام خدمات کتابخانه‌ای در مسجد همچون امانت کتاب و ثبت‌نام، قرائت زیارت عاشورا و دعای توسل، از برنامه‌های جانبی این کتابخانه در دهه اول محرم بود.

نشست‌های قصه‌گویی نیز با استفاده از کارت‌های قصه برگرفته از «داستان‌های عاشورایی» و «قصه‌های قرآنی» در مسجد چهارده معصوم (ع) برپا شد و کتاب‌های «بهشتی از زبان بهشتی» نوشته فرامرز شعاع حسینی و «خصایص الحسین» نوشته جعفر شوشتری موردبحث و بررسی قرار گرفت.

نشست کتاب‌خوان در کتابخانه روستایی شهید چمران

در این نشست فاطمه درودگر با معرفی کتاب «دخیل عشق» نوشته مریم بصیری؛ معصومه عبدالله با معرفی کتاب «پایی که جا ماند» نوشته سیدناصرحسینی پور؛ طیبه شریفی با معرفی کتاب «نامیرا» نوشته صادق کرمیار؛ سمیه بنی حسن با معرفی «مهارت‌های زندگی در سیره رضوی» نوشته محمدرضا شرفی؛ معصومه عبدالله با معرفی کتاب «من دیگر ما» نوشته محسن عباسی ولدی لذت خواندن کتاب‌هایی در حوزه دفاع مقدس و ادبیات مقاومت و پایداری را با حاضرین به اشتراک گذاشتند.

آیین اختتامیه و تقدیر از برگزیدگان هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی با حضور بخشدار بخش سلفچگان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسوی، امام جماعت مسجد جامع و شماری از کارشناسان اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان برگزار شد. شعرخوانی و دکلمه خوانی بخشی از برنامه‌های این مراسم بود.

در این مراسم فاطمه قاسمیان، مربی کانون ادبی به قصه‌گویی از کتاب‌های «حضرت سلیمان علیه‌السلام» و «حضرت اسماعیل علیه‌السلام» نوشته فاطمه کاظمی پرداخت. در ادامه اعضا پس از جمع خوانی کتاب‌ها، به بیان خلاصه‌ای از آن‌ها پرداختند.

نشست کتاب‌خوان در کتابخانه‌ ریحانه النبی

در این نشست کتاب‌خوان که همراه با غبارروبی و عطرافشانی در گلزاری شهدای قم برگزار شد، سمانه امینی با معرفی کتاب «سوار سوم» نوشته محمدکاظم مزینانی؛ نرگس بیگدلی نسب با معرفی کتاب «فراموشان داستانی از واقعه کربلا» نوشته داوود غفار زادگان؛ فاطمه عمادی با معرفی کتاب «عشق سال‌های جنگ» نوشته حسین فتاحی؛  فاطمه فرج الهی با معرفی «روزگاران کتاب زنان خرمشهر» نوشته بتول کازرونیان؛ نفیسه لطف‌اللهی با معرفی کتاب «سنگر فرماندهی» نوشته فاطمه دهقان نیری؛ مائده قائم پناه با معرفی کتاب «خاک‌های نرم کوشک» نوشته سعید عاکف و راضیه چراغی با معرفی کتاب «ماه‌پاره» نوشته مسلم ناصری تجربیات مطالعاتی خود در حوزه دفاع مقدس و عاشورا را با یکدیگر به اشتراک گذاشتند. در پایان این نشست، زیارت عاشورا و زیارت امامزاده علی بن جعفر (ع) به‌صورت گروهی قرائت شد.

گفتنی است، تهیه متنی از علل قیام سیدالشهدا و نصب در تابلوی اعلانات کتابخانه، برگزاری نمایشگاه موضوعی کتاب ویژه دفاع مقدس و ماه محرم‌الحرام، فضاسازی محیط کتابخانه متناسب با ایام محرم، مسابقه نقاشی و کاردستی و تجلیل از خانواده سیدعلی حسینی، شهید مدافع حرم از دیگر برنامه‌های فرهنگی این کتابخانه بود.

نشست کتاب‌خوان در کتابخانه امام خمینی (ره) شهر قنوات

در این نشست لعیا ده پرور با معرفی کتاب «من زنده‌ام» نوشته معصومه آباد؛ معصومه سادات موسوی نسب با معرفی کتاب «جای امن گلوله‌ها» نوشته عبدالرضا آلبوغبیش؛ نرگس کاشانیان با معرفی کتاب «ده متری چشمان کمین» نوشته جعفر مظاهری؛  معصومه صادقیان با معرفی کتاب «ماه در میدان مین» نوشته جواد منصف و زهرا قهرمانی با معرفی کتاب «ایل، ارتش، ایران» نوشته محسن صادق نیا تجربیات مطالعاتی خود در حوزه دفاع مقدس را با یکدیگر به اشتراک گذاشتند. همچنین نمایشگاه موضوعی کتاب نیز با هدف معرفی رمان‌های خوب و ۷۰ اثر برتر در حوزه دفاع مقدس با عنوان «یاد یاران شهید بخیر» برپا شد.

غبارروبی و عطرافشانی از مزار شهدای گمنام شهر قنوات، قرائت زیارت عاشورا و نوحه‌خوانی، حضور در منزل شهید احمد جلالی و تجلیل از خانواده این شهید همراه با روایتگری و خاطره گویی و همچنین راه‌اندازی تور فرهنگی ـ تفریحی بازدید از نمایشگاه «یاد یاران» از دیگر برنامه‌های فرهنگی این کتابخانه بود.