دوشنبه ۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰

صدیقه جعفرزاده، مسئول نمونه کتابخانه نهادی؛

وظیفه کتابدار ایجاد اشتیاق به دانایی است

جعفرزاده

مسئول کتابخانه شهدای گمنام شهرستان عالیشهر بوشهر گفت: یکی از وظایف ما به‌عنوان کتابدار این است که با ترغیب کودک به حضور در کتابخانه انگیزه و اشتیاق به دانایی را در آنها بیدار کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، صدیقه جعفرزاده، مسئول کتابخانه شهدای گمنام شهرستان عالیشهر استان بوشهر، در مراسم بزرگداشت روز کتاب، کتاب‌خوانی و کتابدار از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به‌عنوان مسئول نمونه نهادی معرفی شد.

جعفرزاده با اشاره به فعالیت‌های انجام‌شده در کتابخانه شهدای گمنام شهرستان عالیشهر استان بوشهر گفت: کتابخانه شهدای گمنام، همچون سایر کتابخانه‌ها میزبان برنامه‌های فرهنگی مرسوم همچون نشست‌های کتاب‌خوان، قصه‌گویی، جمع خوانی، کارگاه‌های کاردستی و ... است؛ به‌تازگی نیز بخش کودک این کتابخانه با انجام فعالیت‌هایی دقیق و برنامه‌ریزی‌شده، جانی دوباره گرفته است. در این بخش کلاس‌های قصه‌گویی و کارگاه کاردستی به‌صورت هفتگی و مستمر برگزار می‌شود. استمرار در برگزاری این کلاس‌ها در جذب کودکان و نوجوانان بسیار مؤثر بوده است. علاوه بر این در مناسبت‌های مختلف همچون دهه فجر، شب یلدا، عید نوروز، هفته کتاب و ... سعی ما این است که با فضاسازی مناسب، محیط را برای کودکان دل‌نشین و خاطره‌انگیز سازیم. در واقع تلاش می‌کنیم با انجام فعالیت‌هایی ازاین‌دست،‌ به‌صورت غیرمستقیم کودکان را به حضور در فضای کتابخانه ترغیب کنیم؛ چراکه معتقدیم تجربه دوستی با کتاب در فضایی دل‌نشین، در ذهن کودک ثبت ‌شده و آثار آن در زندگی وی نمود می‌یابد؛ مهم‌ترین وظیفه ما به‌عنوان یک کتابدار اینست که با ترغیب کودک به حضور در کتابخانه انگیزه و اشتیاق به دانایی را در وی بیدار کنیم.

وی ادامه داد: در دو سال اخیر کلاس‌های نقاشی و خوشنویسی به‌صورت ثابت در کتابخانه برگزار می‌شود. خارج از محیط کتابخانه نیز ما توانسته‌ایم تعامل خوبی با مراکز پیش‌دبستانی و مدارس برقرار کنیم؛ برگزاری برنامه‌های قصه‌گویی و معرفی کتاب در این مدارس به جذب دانش آموزان به حضور در محیط کتابخانه انجامید.

جعفرزاده در خصوص فعالیت‌های بخش بزرگ‌سال این کتابخانه گفت: ارائه خدمات مشاوره برای رفع نیاز اطلاعاتی مخاطب، ویژگی شاخص کتابخانه ما در حوزه بزرگ‌سال است. در کتابخانه ما تمامی کتابداران اهل مطالعه هستند و سعی می‌کنیم با شناخت صحیح منابع موجود در کتابخانه، خدمات مشاوره را به نحو احسن ارائه کنیم. علاوه بر این قفسه‌ای با عنوان «پیشنهاد کتابدار»، برای راهنمایی کسانی که نمی‌دانند چه بخوانند، در کتابخانه قرار داده‌ایم. این قفسه در کنار منابع پیشنهادی کتابدار، منابع پیشنهادی اعضای فعال کتابخانه را نیز شامل می‌شود.

وی با اشاره به آثار مثبت مطالعه و دوستی با کتاب بر زندگی افراد،‌ تصریح کرد: فواید مطالعه در زندگی افراد قابل‌انکار نیست؛ اگر عادت به کتاب‌خوانی در کودکان نهادینه شود،‌ همواره کتاب را مرجع قرار داده و در حل مسائل خود به آن رجوع می کنند.

گفتنی است، مراسم بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار، ۲۴ آبان ماه ۱۳۹۶ با تقدیر از فعالان عرصه کتابخوانی در تالار وحدت برگزار شد.