چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۷

به مناسبت گرامیداشت روز «کتاب، کتابخوانی و کتابدار»؛

کتابداران و کتابخوانان برگزیده کتابخانه‌های عمومی خوزستان معرفی شدند

بزرگداشت کتاب وکتابخوانی خوزستان

مراسم تجلیل از مسئولین کتابخانه های عمومی، کتابداران و اعضای برتر کتابخانه های عمومی خوزستان با معرفی و تقدیر از ۳۲ برگزیده در این استان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان، آئین بزرگداشت روز «کتاب، کتابخوانی و کتابدار» در استان خوزستان با حضور آیت الله فرحانی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، علی حسین حسین زاده معاون سیاسی استانداری، منصور کوهی رستمی سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان، محمد جوروند مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، منصور کتانباف شهردار کلانشهر اهواز،  مدیران دستگاه‌های اجرایی و کتابداران استان خوزستان، در تالار کتابخانه مرکزی این استان برگزار شد.

رشد علم در ایران تعارض دین با علم را نفی کرد

در این نشست حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم فرحانی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به نقش تاریخی اسلام در توجه به کتاب و کتابخوانی عنوان کرد: یکی از تحریفات آسیب زننده تاریخ، مسأله تقابل علم و دین در غرب بود که در قرون وسطی کلیسا بر عرصه علم و اندیشه حاکمیت و فلسفه اسکولاستیک را در مدارس تدریس می کرد که تلقی تعارض علم و دین را به وجود آورد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه نتیجه تصور غلط تعارض دین و علم، خارج شدن دین از اثرگذاری اجتماعی پس از دوره رنسانس است، افزود: تفکرات فلاسفه دوره رنسانس دین گریزی و کنار گذاشتن دین است و دین را مشکلی در برابر عقل و علم و آزادی قلمداد می کردند و نتیجه تفکرشان آن شد که عالم بودن و آزاد بودن در کنار گذاشتن دین است.

این مقام مسؤول با بیان اینکه فلاسفه غرب تاریخ را به سه دوره(کودکی، بلوغ و جوانی) تقسیم کرده اند، افزود: فلاسفه غرب مدعی هستند دوره کودکی دوره جهالت و اسارت و دوره بلوغ، دوره آزادی و علم است که با این اوصاف نیازی به دین نداریم، اما علامه طباطبایی و شهید مطهری به مقابله با تفکر تعارض دین و علم پرداختند.

حجت الاسلام والمسلمین فرحانی با اشاره به اینکه علامه طباطبایی و شهید مطهری با تأکید بر صحه گذاشتن قرآن بر سه دوره تاریخی اظهار داشت: دوره کودکی و جهالت (اساطیر یا آغاز نبوت) نخستین دوره است که در آن خبری از کتابت و نوشتن وجود ندارد و در صورت وجود داشتن کتابت، مصون از تحریف نبود.

جمهوری اسلامی با وجود حاکمیت دین با رشد علم و دانش همراه بوده

وی ادامه داد: قرآن کریم دوره ختم نبوت را دوره جوانی تاریخ برمی شمارد و در آن بر خواندن و کتاب اصرار می ورزد و در آیات سفارش شده بر کتابت، کرامت انسانی را نتیجه خواندن و آموزش بیان می کند. دوره ولایت (خلافت دین در زمین) سومین دوره تاریخی از دید قرآن کریم است و چنین دوره ای در تاریخ وجود داشته و خداوند وعده آن را داده است(آیه ۵۵ سوره نور) که غربی های درک نکرده و معتقد به پایان حاکمیت دین بوده و پیشرفت و ترقی را در کنار زدن دین تصور می کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه خلافت انسان بر روی زمین در سایه علم، ایمان و عمل صالح و تقوا است، عنوان داشت: بیشترین کتب ترجمه شده پس از اختراع دستگاه چاپ، کتب مسلمانان در زمینه های مختلف است و به واقع اسلام جهش علمی بسیار بزرگی را در جهان ایجاد کرد.   رهبر معظم انقلاب نیز تأکیدات ویژه‌ای در آموزش درست سیر مطالعاتی داشته‌اند که پیشنهاد می‌کنم مطالعه کتاب از آسان به سخت پی گرفته شود تا علاقه مندی به کتاب و کتابخوانی افزایش یابد و در این باره راه اندازی چنین تفکری نیازمند برنامه ریزی است.

وی با بیان اینکه در جمهوری اسلامی با وجود حاکمیت دین شاهد رشد علم و دانش هستیم، خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در سی سال اخیر به گونه ای انقلاب اسلامی را مدیریت کرد که در عین شکوفایی علم، فناوری، دانش و تخصص، گرایش به آموزه های اساسی جامعه ولایی به وجود آید.

سهم نیم درصد شهرداری مختص شهرداری ها پرداخت شود

در ادامه این مراسم محمد جوروند مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان طی سخنانی گفت: پس از تفکیک نهاد کتابخانه ها از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رویکرد عملیاتی و توسعه ای در فعالیت کتابخانه گسترش یافت و هویت و ماهیت مستقلی نصیب کتابخانه ها و کتابداران شد.

جوروند با ابراز تأسف از عدم توجه شهرداری‌ها نسبت به سهمیه نیم درصد کتابخانه ها، از شهرداری های استان خواست تا نیم درصد مختص کتابخانه ها را پرداخت کنند و از حوزه کتاب حمایت جدی داشته باشند. وی در این باره گفت: کتابخانه ها چشم و امیدشان در فعالیت های مختلف به این نیم درصد است که با عدم پرداخت آن امروزه دچار مشکلات فراوانی شده اند.

این مقام مسئول ادامه داد: علی رغم فقر امکانات، شاخص های استان در حوزه فرهنگی در حال رشد است. هزینه در حوزه کتابخانه ها، کتابداران و توسعه فضای کتابخانه ها سرعت حذف تخلفات اجتماعی و ناهنجاری ها را در پی دارد. اما برای راه اندازی کتابخانه در مناطق حاشیه ای اعتبار خاصی مدنظر قرار نگرفته است و در این باره ورود شهرداری در بحث احداث کتابخانه را خواستاریم.

تلاش برای زیرساخت های کتابخانه های عمومی در کلانشهر اهواز

در حاشیه این مراسم  منصور کتانباف شهردار اهواز، با گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی گفت: از برگزاری برنامه ها و فعالیت های انجام شده برای اهالی کتاب تشکر می کنم و باید تلاش شود زیرساخت های کتابخانه ها را در سطح شهر گسترش دهیم و در کنار این توسعه، در راستای انس مردم با کتاب و همگانی کردن کتابخوانی همت کنیم.

کتانباف به اهتمام مدیریت شهری به مقوله کتاب و کتابخوانی اشاره کرد و گفت: ما به عنوان شهرداری و شورای اسلامی شهر اهواز، به سهم خود با اختصاص بخشی از فضاهای فرهنگسراها و سراهای محله (که در حال احداث هستند) به کتابخانه ها و قرائتخانه جهت استفاده عمومی به گسترش توسعه زیرساخت های این حوزه کمک خواهیم کرد و اکنون نیز شش سرای محله در حال احداث است که در تلاشیم تا در اوایل سال آینده سه سرای محله دیگر به بهره برداری برسد.

توسعه زیر ساخت های کتابخانه های عمومی و ترویج فرهنگ کتابخوانی

همچنین منصور کوهی رستمی سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان در سخنانی ضمن تبریک هفته کتاب و با بیان اعلام شعار امسال" آینده روشن با خانواده کتابخوان" اظهار کرد: فعالیت های و اقدامات بسیاری در طول بهار کتاب(هفته کتاب ۹۵ تا ۹۶) در کتابخانه های عمومی خوزستان  در دو حوزه توسعه زیر ساخت های کتابخانه های عمومی  که در حال حاضر ۱۲ پروژه در دستور کار و با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد در مناطق کم برخوردار استان در حال ساخت است که این مسیر ادامه دارد و در ترویج فرهنگ کتابخوانی بعنوان یکی از راهبرد های اساسی کتابخانه های استان با اجرای برنامه های فرهنگی با محوریت خانواده و کودک به دنبال زمینه سازی و علاقمند کردن مردم به کتاب هستیم؛ چرا که اعتقاد داریم شکل گیری، نهادینه کردن و علاقمند کردن کودکان به کتاب و کتابخوانی از نظام خانواده و در سنین کودکی شکل می گیرد.

 وی با ارائه گزار ش از عملکرد اداره کل گفت: در شاخص های توسعه کتابخانه های عمومی، استان خوزستان در بین سایر استان ها دارای جایگاه خوبی است، اما در مقایسه با سند چشم انداز توسعه کتاب و کتابخانه های عمومی نهاد کشور در جایگاه مطلوبی قرار ندارد، چرا که ما باید تا افق ۱۴۰۴ به ازاء هر ۱۰۰ خوزستانی ۴ متر فضاء و با جرای برنامه های جذاب ۳۵ درصد مردم خوزستان را به عضویت کتابخانه های عمومی درآوریم.

ویژگی های انحصاری کتابخانه ها و کتابداران استان

کوهی رستمی با برشمردن ویژگی های کتابخانه ها و کتابداران استان خوزستان ادامه داد: کتابخانه های عمومی ما به جوان بودن شهرت دارد، نیروی انسانی جوان و تحصیلکرده؛ ارایه خدمات فرهنگی در ساعات بیشتر از دستگاه های دیگر فرهنگی دیگر ویژگی بزرگترین دستگاه فرهنگی استان هم از لحاظ نیروی انسانی، ساختمانی و برنامه محور بودن براساس شاخص های توسعه فرهنگی است.

وی از انتصاب کتانباف به عنوان شهردار اهواز ابراز خرسندی کرد و گفت: در هیچ دوره ای به اندازه دوره تصدی مهندس کتانباف، به کتابخانه های عمومی کمک نشده است که امیدوارم این همکاری در این دوره نیز تداوم داشته باشد.

علی حسین حسین زاده معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان نیز با تقدیر از خدمتگزاری کتابداران در عرصه فرهنگی گفت: کار خدمت گزارانی مثل کتابداران را بیشتر یک کار فرهنگی و ذوقی  می دانم تا یک کار اداری؛ شاید به نوعی حرفه کتابداران در عرصه فرهنگ خوب شناخته نشده اند  یا به نوعی نام و نشانی  از این خدمتگزاران به فرهنگ به قدری که باید باشد، وجود ندارد؛ اما کسانی که با حوزه فرهنگ آشنایی دارند و یا این حوزه را به خوبی درک کرده‌اند، می دانند که شغل شریف کتابداری سختی ها و پیچیدگی های خاصی دارد.

وی افزود: در عرصه کنونی که ما به سمت جامعه اطلاعاتی در حال گذار هستیم، وظیفه کسانی که در حوزه فرهنگ و کتاب کار می کنند بسیار سنگین است و به ویژه کسانی که دارای تخصص رشته علوم کتابداری هستند، باید بدانند که  در دوره گذار سواد کتابخانه ای درحال تبدیل به سواد اطلاعاتی است؛ در این عرصه علی رغم  پیشرفت های تکنولوژی  نه تنها ارزش و اهمیت کار کتابداری ریزیش نکرده بلکه با ارزش‌تر و دارای اهمیت فراوانی شده است.

حرفه کتابداری یک کار فرهنگی همراه با اعتقاد، عشق و ایمان است

این مقام مسئول ادامه داد: یکی از نکات مهم در این برهه زمانی که شالوده اصلی کار کتابداران است، بحث آموزش در کسب مهارت های نو و جدید برای مردم است که باید در فعالیت‌های شما در نظر گرفته شود و ما هم در این حوزه به شما کمک خواهیم کرد. در حوزه های فرهنگی استاندار به حوزه های زیرساختی و سخت افزاری و نرم اقفزاری توجه ویژه‌ای دارد. همچنین توجه به مناطق کم برخوردار در عرصه فرهنگ و آموزش از مسائل مورد توجه استانداری خوزستان است احداث کتابخانه و اهداء کتاب  و راه اندازی کتابخانه دیجیتال از جمله اقدامات انجام شده در این مناطق است.

وی در پایان ضمن تبریک هفته کتاب به کتابداران و علاقمندان به کتاب گفت: حرفه کتابداری یک کار فرهنگی همراه با اعتقاد، عشق و ایمان است که می تواند اثربخشی خود را داشته باشد که منجر به تضمین سلامت جامعه شود.

لازم به ذکر است که در این مراسم از ۳۲ نفر شامل مسئولین کتابخانه های شهرهای مختلف استان، کتابداران برتر، اعضای کتابخوان نمونه، پیشکسوت و خدمات نمونه کتابخانه ها مورد تقدیرقرار گرفتند.