چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۸

به مناسبت ایام گرامیداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار؛

مراسم تجلیل از کتابداران و خادمان عرصه کتابخوانی استان قم برگزار شد

IMG_7709.JPG

مراسم بزرگداشت مقام کتابداران و تجلیل از خادمان عرصه کتابخوانی به همراه رونمایی از ۶ عنوان کتاب بریل با حضور مدیران نهاد کتابخانه های عمومی کشور و مسئولان ارشد استان در تالار غدیر اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم، در مراسم بزرگداشت مقام کتابداران و تجلیل از خادمان عرصه کتابخوانی، مهردخت وزیرپور کشمیری و علی متقی مشاوران دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور و جمعی از مقامات استانی چون سید مهدی صادقی استاندار قم؛ سید موسی حسینی کاشانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین جباری مدیرکل کتابخانه های عمومی، حسن مالکی نژاد رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر قم، عادل علیپور مدیرکل امور اقتصادی و دارایی، رحمان بیرانوند مدیرکل پست، محسن قاسمی مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری و علیزاده طباطبایی مدیرکل روابط عمومی و اموربین الملل استانداری قم، حضور داشتند.

ارسال ۸ هزار جلد کتاب بریل تولید و به کتابخانه های سراسر کشور

حجت الاسلام والمسلمین جباری مدیرکل کتابخانه های عمومی قم در همایش گرامیداشت مقام کتابداران با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه های فرهنگی، کتابخانه ای، عمرانی، پرسنلی و ... طی یکسال گذشته، درباره افتتاح کتابخانه الزهرا (س) در منطقه محروم شاه ابراهیم عنوان کرد: این منطقه کم برخوردار، فاقد کتابخانه عمومی بود که با همکاری حجت الاسلام والمسلمین اسکندری، مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی کتابخانه الزهرا (س) به بهره برداری رسید و کتابداران ما با استقرار در آن کتابخانه و انجام ویژه برنامه های متنوع فرهنگی به تبلیغ کتاب و کتابخانه پرداختند.

وی در ادامه به فضاسازی و طرح شاداب سازی کتابخانه ها اشاره کرد و گفت: دعوت از عموم مردم برای عضویت در کتابخانه های عمومی منوط به ایجاد بستری مناسب است و ما سعی کردیم تا این بستر را با بهبود شرایط ساختمانی، فیزیکی و عمرانی همچون زیباسازی، تجهیزات سرمایشی، گرمایشی و نور و... برای علاقمندان فراهم کنیم.

جباری اظهار داشت: در سال گذشته ۳ کتابخانه در استان قم بازسازی اساسی شد و امسال هم کتابخانه های دیگری برای بهسازی در دستور کار قرار دارند. همچنین تولید ۸ هزار جلد کتاب بریل و ارسال آن به بخش های نابینایان سراسر کشور از جمله اقدامات صورت گرفته در استان است که این پشتکار و پیگیری و جدیت ما در تولید کتابهای بریل مرهون حمایت استاندار محترم از این بخش و تهیه دستگاه ۸۷ میلیون تومانی چاپگر بریل توسط ایشان است که سرعت عمل و انگیزه کتابداران روشندل این بخش را برای خدمت در حوزه کتاب دو چندان کرد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی تصریح کرد: متاسفانه روشندلان عزیز از فقر منابع برخوردارند و واحد تولید بریل اداره کل کتابخانه ها با پشتکار و علاقه ای که تا کنون از خود نشان داده، سعی کرده تا این کمبود را با تولید کتاب های گویا و ... جبران کند. با توجه به محدودیت های مالی، خوشبختانه بودجه خوبی برای کتابخانه های عمومی در نظر گرفته شده که ان شاءالله نتیجه آن افتتاح و بهره برداری کتابخانه «شهدای نوبهار» در سال جاری است. بر همه ما فرض است با تلاش و جدیت بیشتر، فعالیت‌های فرهنگی خود در حوزه کتاب را در راستای تحقق بخشیدن به مطالبات مقام معظم رهبری به منصه ظهور برسانیم و شاهد افزایش سرانه مطالعه مفید در جامعه باشیم.

فضای مجازی باید با فضای کتابخوانی عطرآگین شود

سید مهدی صادقی استاندار قم در این همایش ضمن تبریک هفته کتاب  و ماه ربیع الاول به کتابداران اظهار داشت: در عصر امروز که عصر تکنولوژی و ارتباطات است، باید روش های نوین و کارآمدی برای جذب مخاطبین به کتابخانه ها به ویژه در حوزه کودک و نوجوان به کار گرفته شود. مسئولان دستگاه ها و نهادها با معرفی و خواندن یک کتاب در جلسات، می توانند به تشویق و ترغیب افراد به سمت مطالعه اقدام کنند و از فرصت های مختلف برای کتابخوانی بهره فراوان ببرند.

وی گفت: تشویق مردم به مطالعه منوط به کتابخوان بودن افراد مشوق است؛ چرا که دین مبین اسلام به عنوان دینی کامل تأکید دارد که عمل خوب فرد باعث تشویق افراد دیگر به کار نیک می شود و دعوت به کتابخوانی نیز از کارهای نیکی است که همگان باید به آن توجه داشته باشیم تا شاهد تاثیرگذاری آن در جامعه باشیم. چراکه کتاب باعث تقویت و تثبیت پایه های فرهنگی یک کشور است.

استاندار قم ضمن اشاره به اقبال عمومی به فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی و... اظهار داشت: این شبکه ها وقت زیادی را از خانواده ها می گیرد از این رو با مدیریتی درست و هدایتی منطقی می شود این فضا را با فضای کتابخوانی عطرآگین کرد و از آن به نفع فرهنگ به ویژه در حوزه کتاب بهره برد. همچنین وجود مرکز قدسی و زیارتی کریمه اهل بیت (ع) فرصتی بی نظیر برای خدمت در عرصه فرهنگ پیش روی ما می‌گذارد تا با توسل به این نعمت بزرگ و جاودان، تبلیغ کتاب را با هدف افزایش آگاهی، رشد عقلانی به انجام برسانیم.

استان قم در حوزه کتابخوانی وضعیت مطلوبی دارد

مهردخت وزیرپور مشاور دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز در این همایش با گرامیداشت روز کتاب، کتاب خوانی و کتابدار گفت: کتاب خوانی زیربنای توسعه فرهنگی و بالندگی است از این رو باید در جهت ترویج فرهنگ کتاب خوانی اهتمام ورزید. کتابداران خدمات بی توقعی به جامعه ارائه می کنند و ما امیدواریم با حمایت های لازم، حرفه کتابداری به بهترین نحو تداوم داشته باشد.

مشاور دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشورتصریح کرد: در اهمیت کتاب و وجود کتابخانه‌ها در روند توسعه، شبهه ای وجود ندارد و در این راستا مقام معظم رهبری توجه ویژه ای به امر کتابخوانی داشته اند و توصیه ها و رهنمون های با ارزشی ارائه فرمودند. اغلب مسئولان مملکتی و امامان جمعه ها و استانداران و فرمانداران به اهمیت کتاب واقف هستند و توجه زیادی به کتاب خوانی دارند، چرا که می دانند کتابخانه های عمومی، برای عموم مردم زمینه ساز رشد و تعالی است.

وزیرپور خاطرنشان کرد: وقتی کتاب جایگاه خود را در جامعه پیدا کند آن هنگام کتاب خوانی زیربنای توسعه فرهنگی می شود در این مسیر وجود کتاب خانه های مطلوب و مناسب می تواند به ایجاد انگیزه برای کتاب خوانی کمک کند. در استان قم همکاران علاقه مند زیادی به حوزه کتاب خوانی داریم که خود ظرفیتی بالنده برای پیشبرد این اهداف هستند. مدیر کل کتابخانه های استان قم با درک مناسب از ظرفیت های موجود، از کتابداران تحصیل کرده و حرفه ای همه در جایگاه تخصصی استفاده کرده و استان قم از نظر ترویج کتاب و کتاب خوانی و توسعه کتاب خوانی جایگاه خوبی دارد و این مرهون رهنمون های عالمانه و تلاش های بی دریغ دست اندرکاران است.

وزیرپور افزود: استاندار قم در تامین برخی از تجهیزات به بخش نابینایان و تولید کتاب بریل توجه داشته و حمایت های خوبی را مبذول داشته که جای قدردانی دارد در این ارتباط با هم افزایی و حمایت های همه جانبه مسئولان می توان به اهداف دست یافت. همچنین بخش کودک و نوجوانان نیز از فعال‌ترین بخش‌های کتابخانه های سراسر کشور هستند که در استان قم نیز توجه خاصی به این بخش نعطوف شده است. چراکه تشویق کودک به کتاب خوانی توسط والدین، موجب ایجاد انگیزه و افزایش فرهنگ کتاب خوانی می شود.

مشاور دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با تأکید بر هم افزایی دستگاه‌ها و ارگان‌های فرهنگی برای افزایش سرانه کتابخوانی در کشور افزود: در این میان کتابداران نیز نقشی اساسی دارند؛ کتابداران فرزندان علاقه مند و ایثارگر و بی توقع در عرصه کتاب خوانی هستند که همه وقت خود را برای ارائه خدمت به جامعه سپری می کنند و از دل و جان با تخصص های خود به خدمت می پردازند.

توجه به کتاب و کتابخانه های عمومی لازمه ارتقاء شاخصه های فرهنگی

حسینی کاشانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز طی سخنانی، موضوع کتاب و کتابخانه به عنوان یکی از شاخصه های توسعه فرهنگی دانست و گفت: تلاش در حوزه کتابخوانی به طور حتم به بهبود وضعیت فرهنگی استان و ارتقاء سرانه مطالعه کمک فراوانی می کند. استانی مانند قم از ظرفیت های بالایی برخوردار است که یکی از این ظرفیت ها و جلوه های زیبا کتاب است. کتاب با مجموعه استان قم همیشه همنشین و قرین بوده و از این رو است که یکی از شاخصه های مهم فرهنگی در استان قم کتاب، کتابخانه و نشر است.

وی افزود: کتابداران به عنوان یکی از بهترین کارکنان و کارمندان مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند که با عشق و خلوصی مثال زدنی خود را وقف کتاب کرده و در سراسر کشور خدمات ارزنده ای را به کتاب دوستان و ...ارائه می کنند که جای قدردانی دارد و من در اینجا از یک یکایک این عزیزان تشکر می کنم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: برای افزایش شاخصه های فرهنگی در استان، در مرحله نخست باید به کتاب و کتابخانه توجه و اهتمام ویژه نشان دهیم و برای توسعه کتابخانه ها برنامه ریزی مدون و جامع داشته باشیم چرا که هنوز از استانداردهای تعریف شده فاصله داریم. در بحث تولید کتاب نیز سیاست گذاری باید همراه با یک برنامه ای مدون باشد چرا که استان قم از جایگاه خاصی در این حوزه برخوردار است.

حسینی کاشانی با اشاره به رتبه بندی استان‌های کشور در تولید کتاب، گفت: بعد از تهران، قم رتبه نخست تولید کتاب در سطح کشور را دارد و در زمینه تولید کتاب‌های مذهبی و کتابخانه ها حرف اول را می زند. این در حالی است که در چند ماه گذشته ۴ هزار کتاب مجوز نشر گرفتند. با سیاست های فرهنگی و روند رو به رشدی که نهاد کتابخانه های عمومی کشور در پیش گرفته و همچنین با پیگیری های دلسوزانه حجت الاسلام والمسلمین جباری مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم، شاهد شکوفایی کتابخانه های عمومی استان در این چند سال گذشته بوده ایم و ان شاءالله با حمایت همه مقامات عالی استان، این شاخص ها و برنامه ها در قم رشد چشمگیر و قابل توجهی داشته باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تشکر از سید مهدی صادقی استاندار قم، جهت تامین بودجه برای تکمیل پروژه کتابخانه استاندارد در خیابان امام خمینی (ره) بیان کرد: این کتابخانه رشد فیزیکی خوبی داشته و ان شاءالله در سال ۹۷ افتتاح و توسط اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم به بهره برداری می رسد تا به ظرفیت کتابخانه های عمومی استان اضافه شود و همچون ۲۳ کتابخانه نهادی دیگر، با ارئه خدمات و فعالیت‌های ترویجی و تشویقی به گسترش فرهنگ مطالعه مفید و پویایی یک جامعه ای کتابخوان کمک کند.

وی افزود: در جمع ما کتابداران کتابخانه های تخصصی هم حضور دارند که آنها نیز از جایگاه ویژه و خاصی برخوردار هستند. امیدوارم با تلاش و خدمات بی شائبه کتابداران و حمایتهای مادی و معنوی مقامات عالی استان، دسترسی مردم به کتاب آسان تر شود که البته این مهم منوط به توجه به جایگاه کتابخانه های عمومی نزد سیاستگذاران کشور است.

حسینی کاشانی در ادامه با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه کتابخوانی مبنی بر آماده سازی بستری مناسب برای ایجاد دوستی بین مردم با کتاب، گفت: تحقق منویات معظم له، دغدغه همه مسئولین و ورود تمامی دستگاه های اجرایی و حضور ملت ... را می طلبد. آخرین پنجشنبه هفته کتاب نیز به عنوان «کتابگردی» نامگذاری شده و از همه دعوت می کنم در عصر پنجشنبه به صورت نمادین در کتابفروشی ها و کتابخانه‌ها حضور فعال داشته باشند چرا که این طرح در استان های قم، تهران، فارس خراسان به طور ویژه برگزار می شود و گامی موثر برای آشتی مردم با کتاب و تشویق به خرید کتاب در راستای کمک به صنعت چاپ و نشر کشور و گسترش فرهنگ مطالعه است.

تقدیر از کتابداران نمونه و خادمان عرصه کتابخوانی

در همایش بزرگداشت مقام کتابداران و تجلیل از خادمان عرصه کتابخوانی استان قم، از صولت تقوی‌پور روشن، معین تقوی، محبوبه مسجدی، فرشته پویا، راضیه چراغی، فاطمه علم‌الهدی، اسماء تقی‌زاده، محمدهادی رضوانی، محدثه تقی‌زاده و محمد سپهر غلامی به عنوان افراد برگزیده در عرصه کتابخوانی تقدیر شد. همچنین لیلی حقانی، فاطمه صادقی و زهرا فلاح دوست به عنوان کتابداران نمونه استان قم معرفی شدند و فاطمه سادات حسینی، نفیسه پناهی، فاطمه گایینی و محدثه احمدی نیز در مسابقه داستان نویسی مدافعان حرم به عنوان نفرات برتر معرفی شدند.

یادآور می شود در این همایش ضمن رونمایی از ۶ کتاب بریل با موضوعات، نمایشگاه کاریکاتور کتاب، اجرای گروه سرود انصارالحجت با موضوع کتاب و همچنین نمایشی با محوریت کتابخوانی برگزار شد.