چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۸

با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه تبریز؛

کتابداران برگزیده استان آذربایجان شرقی تجلیل شدند

روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار 1396

مراسم گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار، سه شنبه ۳۰ آبان‌ماه با حضور مسئولان استانی برگزار و از کتابداران و کتابخوانان برگزیده استان تقدیر شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان شرقی، سه شنبه ۳۰ آبانماه ۱۳۹۶ طی مراسمی با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی آل هاشم نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه تبریز، رحیم شهرتی فر معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان شرقی، حجت الاسلام و المسلمین حمیدی معاون فرهنگی هنری شهرداری تبریز،  محمد فرج قلیزاده رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی تبریز، شهرام خدایی مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی و جمعی از کتابداران و فعالین فرهنگی استان از کتابداران و کتابخوانان برگزیده آذربایجان شرقی تجلیل شد.

توجه به کتابخوانی وظیفه ملی است

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم در آئین روز کتابخوانی، کتاب و بزرگداشت مقام کتابدار در تالار اجتماعات مجتمع پتروشیمی تبریز، با بیان اینکه سرانه مطالعه مردم استان و کشور رضایت بخش نیست گفت: فرهنگ انس گرفتن با کتاب و برنامه ریزی برای خرید و مطالعه آن باید در خانواده ها مورد توجه قرار گیرد و نگرش ها به این فریضه باید به عنوان وظیفه ملی باشد.

امام جمعه تبریز با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص اهمیت کتاب و کتابخوانی گفت: حضرت آیت الله خامنه ای معتقد هستند پر خسارت ترین تنبلی ها، تنبلی در خواندن کتاب است و این خسارت بیشتر متوجه مردم کشور ماست چون به کتاب خواندن اهمیت کمتری می دهند.

نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه از اوضاع کتابخانه‌ها اطلاعات کافی و دقیق دارم گفت: نبود اعتبارات از عمده مشکلات کتابخانه‌ها است، اما به همت خیرین این حوزه، فضای مطالعه عمومی و تخصصی در حال گسترش است.

امام جمعه تبریز از دستگاه های مسئول در حوزه کتابخوانی و رسانه ها خواست برای ترویج فرهنگ کتاب خوانی، برنامه های مدون با محوریت تدبر و تفکر از دوران تحصیل ابتدائی داشته باشند.

وی با بیان اینکه لزوماً هر کتابی مفید نیست، گفت: نباید با این تفکر که ما نوجوانان را آزاد می گذاریم خودشان انتخاب کنند، کتاب های مضر را در دسترس عموم قرار دهیم.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان با بیان اینکه اهل فرهنگ وظیفه دارند که کتاب‌های مناسب را تولید کرده و در اختیار جامعه قرار دهند، افزود: باید مسئولان از اهالی قلم پشتیبانی کرده و راه را برای آنها باز کنند تا کتابهای مؤثری در جامعه منتشر شود.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با اشاره به اینکه بین کتاب و ابزارهای مجازی تمایز وجود دارد گفت: آنچه گذشتگان را به جامعه امروز نزدیک می کند، کتاب است، چرا که کتاب ماندگار تر از صفحات مجازی و یا سی دی ها هستند.

کتابخوانی و مطالعه در توسعه یافتگی و عقب ماندیگی جامعه موثر است

رحیم شهرتی‌فر معاون امنیتی سیاسی استانداری آذربایجان شرقی در این مراسم بزرگداشت مقام کتابدار با اشاره به اینکه کتابخوانی و مطالعه جز شاخص‌های توسعه یافتگی یک کشور یا عقب ماندگی یک جامعه محسوب می‌شود عنوان کرد: کتابخوانی باید یک وقت مشخص کاری و جزو الزامات زندگی باشد نه فقط برای پر کردن اوقات فراغت قرار بگیرد.

وی خطاب به کتابداران گفت: یک کتابدار با اشراف به نیازهای اجتماع خود و آگاه بودن از جریانات جاری در جامعه از پشت میز محل کار خود می‌تواند جوان یا طیفی از جوانان را به بسوی منزلت‌های اخلاقی و کرامت‌ها راهنمایی و هدایت کند و اصولا یک کتابدار مسئول و فاضل با معرفی یک اثر به فرد مطالبه دار به راحتی می‌تواند عامل‌های بیرونی و پیرامونی بازدارنده فکری و معنوی را بدون هزینه از فرد دور کند، متاسفانه جامعه کتاب خوان ما گاهی نمی‌دانند چه کتابی را باید بخوانند.

شهرتی فر تصریح کرد: تحولات در گستره ارتباطات و اطلاعات راه را از جهاتی به نشر کتاب بسته و یا دشوار کرده است و بازار کتاب دستخوش تغییرات عمیقی شده است ولی  همچنین ما شاهد حاکمیت کتاب در صحنه زندگی هستیم، کتاب اصلی ترین محصول فرهنگی که دانش، دانایی و نگرش نو به زیستن و بهتر زیستن بشر را برعهده دارد.

وی در خصوص تلاش برای افزایش سرانه مطالعه در کشور نیز اظهار داشت: در این تنگنای زمان فراتر از مسئولیت های کتابدار به یک اصل مهم که بر کار و مسئولیت کتابداران اهمیت می‌بخشد اشاره می کنم و ما اگر در تلاش افزایش سرانه مطالعه هستیم و بر افزایش دقایق آن افتخار می کنیم و آن را یکی از عوامل پیشرفت برای ارتقای فهم اجتماعی می دانیم باید به این امر مهم و تاثیر گذار ترویج کتابخوانی اهتمام بورزیم.

معاون سیاسی استاندار ادامه داد: این نتیجه با ارزش آن زمان قابل دسترسی است که نهاد های آموزشی و حمایتی مانند آموزش و پرورش، بهزیستی، دانشگاه ها و کانون پرورش فکری کودکان شالوده این حرکت را از پیش دبستانی آغاز کنند و باید موضوع ترویج کتابخوانی که به تعبیری اصل تقاضا نامیده می‌شود از آغازین سال های آموزش جزو الزامات برای کودکان قرار بدهیم زیرا در سنین بالاتر به سختی می توان به حوزه فرهنگی رسید.

نوسازی و مقاوم سازی کتابخانه ها در الویت قرار دارد

شهرام خدایی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی نیز در این مراسم ضمن خیرمقدم به حاضرین گفت: مفتخر هستیم که این مراسم تکریم را به مناسبت روز بزرگداشت علامه طباطبایی(ره) که به عنوان روز کتاب، کتابخوانی، کتابدار نام‌گذاری شده است برگزار می‌کنیم؛ چه چیزی بهتر از اینکه در حضور افراد نزدیک به گنجینه‌های علم و معرفت و خادمان فرهنگ کتابخوانی هستیم.

خدایی در ادامه ضمن ارائه گزارشی از وضعیت موجود کتابخانه‌های عمومی استان افزود: با افتتاح  کتابخانه شهدای مدافع حرم روستای آچاچی میانه در حال حاضر تعداد کتابخانه های عمومی نهادی در استان به ۱۱۰ افزایش یافته و پروژه های کتابخانه ای دیگری نیز در شرف اتمام و افتتاح در استان هستند که امیدواریم تا پایان سال ۹۶ تعداد کتابخانه های عمومی استان افزایش یابد.  

وی با بیان اینکه کتابداران عنصر مهم فرهنگی و راهنمای کتابخوانان جامعه هستند افزود سعی بر این است تا در این راستا دوره های آموزشی متنوع برای همکاران تدارک دیده شود تا بتوانند هر چه بهتر در امر مشاوره کتابخوانی مراجعه کنندگان به کتابخانه ها را راهنمایی کنند.

خدایی در ادامه با تاکید بر نوسازی و مقاوم سازی کتابخانه های عمومی در سطح استان افزود:  بیش از ۱۰ کتابخانه در سطح استان در دست تعمیر و نوسازی است و همچنین دو کتابخانه در خداآفرین طی سال گذشته نوسازی شده است که هر دو با شرایط بسیار مطلوب و در خور کتابخوانان عزیز آماده ارائه خدمات هستند.  

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی در پایان گفت: از کتابخانه‌هایی که بیشترین رشد را در ارائه امانت و عضوپذیری داشته باشند تجلیل خواهیم کرد؛ آرمان ما ارتقای میزان خواندن در جامعه است و گروه هدف خود را کودکان و نوجوان قرا داده ایم چون معتقدیم اگر کتابخوانی از سنین پایین در افراد جامعه نهادینه شود در آینده می توان جامعه ای کتابخوان داشت و به میزان مطلوب رشد در زمینه کتاب و کتابخوانی رسید.

مدیحه سرایی گروه بین المللی تواشیح طارق، پخش کلیپ «شهید حججی؛ شهید فعال حوزه کتاب»، پخش سرود کتابدار تهیه شده در اداره کل روابط عمومی وامور بین الملل نهاد کتابخانه های عمومی کشور و تقدیر از ۱۲ کتابدار نمونه، یک خدمت گذار نمونه و ۱۰ کتابخوان نمونه از جمله برنامه های دیگر این مراسم بود.

شایان ذکر است در مراسم گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار استان آذربایجان شرقی بیش از ۴ میلیون تومان کمک نقدی توسط کتابداران استان برای مردم زلزله زده غرب کشور جمع آوری شد.