چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۴

معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد عنوان کرد؛

کتابخانه های تهران باید پرچمدار ترویج کتاب و کتاب‌خوانی باشند

بزرگداشت روز کتاب

معاون توسعه کتابخانه و کتابخوانی نهاد در مراسم تجلیل از مقام کتابدار استان تهران گفت: سطح توقع از کتابداران و کتابخانه های این استان بالاست و می بایست استان تهران تأثیرگذاری بیشتری در حوزه تصمیم‌سازی نهاد کتابخانه ها داشته باشد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران، روز گذشته ۳۰ آبان ماه آئین تکریم مقام کتابدار و تجلیل از کتاب‌خوانان نمونه کتابخانه‌های عمومی استان تهران در سالن آدینه با حضور محمد اله یاری معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتاب‌خوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مرتضی محمدزاده مدیر کل مجلس و امور استان ها، علی نیکنام، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران، روسای شهرستان و کتابداران برگزار شد.

 علی نیکنام با تبریک گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی وکتابدار و همچنین حلول ماه ربیع الاول گفت: امسال ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان کتاب در حوزه کودک و نوجوان با توجه به نیازسنجی که شما کتابداران عزیز انجام دادید خریداری شده که این میزان خرید در حوزه کودک و نوجوان تاکنون در استان تهران سابقه نداشته است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران از جلسات نقد و بررسی کتاب، رونمایی کتاب، کلاس‌های مختلف شاهنامه‌خوانی، حافظ ‌خوانی، روان‌خوانی قرآن، نشست‌های علمی و ادبی به عنوان دیگر فعالیت هایی یاد کرد که طی امسال به همت کتابداران محقق شده است.

نیکنام همچنین از ۱۰۰۰ نشست از سال گذشته تا کنون با حمایت و ابتکارات کتابداران در سطح استان تهران در بخش کودک و نوجوان و بزرگسال خبر داد.

محمد اله یاری معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتاب‌خوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه مراسم اظهار داشت: من سال گذشته هم این توفیق را داشتم که در این مراسم حضور داشته باشم و می توان گفت که این مراسم مرور یک سال فعالیت و اعلام آمادگی برای شروع فعالیت جدید است و خوشحالیم که امسال استان تهران در سطح ملی در حوزه کتاب‌خوان و کتابدار برگزیده داشته است. این درحالی است که در دو سال قبل برگزیده‌ای از استان تهران نداشتیم که این امر نوید خوبی برای پیشرفت بهتر استان تهران خواهد بود.

وی ادامه داد: بی شک، برگزیده شدن استان تهران نتیجه توجه بیشتر کتابداران به فرآیند انتخاب کتابدار نمونه است لذا می بایست کتابداران نسبت به تکمیل مستندات و اطلاعات خود اقدام کنند تا سال آینده کتابخانه‌های بیشتری اطلاعات خود را ارسال کنند.

اله یاری تاکید کرد: سطح توقع از استان تهران از کتابداران و کتابخانه های این استان بالاست  و می بایست استان تهران تأثیرگذاری بیشتری در حوزه تصمیم‌سازی نهاد کتابخانه‌ها داشته باشد.

اله یاری اضافه کرد: اتفاقی که برای خرید کتاب در استان تهران افتاد و افزایش سرانه برای خرید کتاب های کودک و نوجوان این نوید را می دهد که نگاه نهاد به استان تهران، نگاه جدی است.

وی با بیان اینکه برای پیشبرد بهتر امور کتابخانه‌ها نیاز به تبادل دائمی اندیشه داریم گفت: استان تهران باید پرچمدار تغییرات و ترویج در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی باشد ضمن اینکه در حوزه پژوهش، فاز مطالعاتی کاربران کتابخانه‌های عمومی نیز شروع شده است.

در بخش دیگری از این مراسم از جمعی از کتابداران و اعضای با حضور معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتاب‌خوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مدیر کل مجلس و امور استانها، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران به شرح زیر تقدیر شد:

در بخش خدمتگزار برتر کتابخانه های عمومی استان: محمد ریوندی از تهران و از کتابخانه پیروزی

در بخش مسئول خلاق کتابخانه های عمومی استان: مریم امیدخدا از کتابخانه علامه دهخدا تهران

در بخش کتابداران برتر بخش نابینایان کتابخانه های عمومی استان: جمال لطفی ازکتابخانه مصطفی خمینی اسلامشهر و شهرزاد دهقان کتابخانه حضرت فاطمه(س) تهران

 در بخش مسئول برتر کتابخانه های عمومی استان: اعظم صالحی از کتابخانه پروین اعتصامی گلستان، هاجر قاسمی از کتابخانه امامت بومهن پردیس، فرخ الدین قاسمی از کتابخانه ۱۵ خرداد پیشوا، مرضیه یگانه کتابخانه پیروزی تهران،   راضیه محمد قلی زاده از کتابخانه علامه دهخدا ری

در بخش کتابدار برتر کتابخانه های عمومی استان: صغری ابراهیمیان از کتابخانه ۱۵ خرداد پیشوا، حدیث حیدری از کتابخانه علامه دهخدا ری، فاطمه سهیلی ابداء ازکتابخانه خاتم الانبیاء نسیم شهر بهارستان، زهرا عبداللهی از کتابخانه علامه دهخدا ری

در بخش اعضای کتابخوان برتر:

گروه زیر ۸ سال: ابوالفضل نامور از کتابخانه عمومی ولایت  قرچک؛ علی فرهی کتابخانه عمومی شهرک توحید تهران

گروه ۸ تا ۱۲ سال: رقیه ساره خوانی از کتابخانه عمومی پروین اعتصامی گلستان شهرستان بهارستان، فاطمه حسنی کتابخانه عمومی رسول اکرم (ص) ری

گروه ۱۳ تا ۱۸ سال: سمانه منافی از کتابخانه شهدای واوان اسلامشهر و علی ارژنگی کتابخانه جواد الائمه(ع) شهرقدس

در گروه ۱۹ تا ۲۹ سال: داوود عزیزی کتابخانه کوهسار تهران ومریم خادمی کتابخانه امام جعفر صادق(ع) پاکدشت

گروه بالای ۳۰ سال: بابک روشن کتابخانه حضرت فاطمه(س) تهران و فریده مدنی کتابخانه شهید حسینی فشم شمیرانات

همچنین گروه ۴ نفره همسرایی ولایت با اجرای برنامه ای زیبا تواشیح دقایقی از برنامه را به خود اختصاص دادند.