چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۲

مدیرکل تأمین منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی:

کتاب‌شناسی شاخصه یک کتابدار حرفه‌ای است

آیین تجلیل از کتابداران استان یزد - آبان 96

مدیرکل تأمین منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور پیش از ظهر سه‌شنبه ۳۰ آبان در جمع کتابداران و اهالی کتاب در استان یزد گفت: کتاب‌شناسی، شاخصه یک کتابدار حرفه‌ای است و کتابداران باید کتاب‌شناسان و کتابخوانان خبره‌ای باشند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی یزد، سیدباقر میرعبداللهی، در آیین گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار با بیان این که کتاب یک عنصر شریف و دارای اندیشه متعالی است، گفت: کتاب با متن مکتوب تفاوت دارد و هر متن مکتوبی را نمی‌توان کتاب دانست. کتاب در واقع بیانگر حرف‌های متعالی و در بالاترین درجه آن بیانگر اندیشه‌های ناب اسلامی است.

کتابدار پل ارتباطی مردم و کتاب است

وی کتابدار را واسطه ارتباط مردم و کتاب دانست و افزود: کتابداران باید آسیب‌های مربوط به کتاب‌های مضر و غیرمفید را  بشناسند و با مشاوره درست، از ورود آسیب‌های این بخش به جامعه جلوگیری کنند.

مدیرکل تامین منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، کتاب‌سازی یکی از آسیب حوزه کتاب و کتابخوانی برشمرد و بیان داشت: یکی از آسیب‌های کتاب در جامعه، کتاب‌سازی است و برخی هر نوشته‌ای را به اسم کتاب به عنوان خوراک ذهنی به مردم می‌دهند؛ در حالی که بسیاری از این متون ارزش مطالعه را ندارند.

وی اضافه کرد: این نوع کتاب‌ها کارشان بازگویی است و مطالبی که بارها گفته شده به نوعی تکرار می کنند و در آن خبری از آفرینش و خلق محتوا نیست.

کتاب‌شناسی شاخصه یک کتابدار حرفه‌ای است

میرعبداللهی تصریح کرد: ممکن برخی کتاب‌های موجود در قفسه کتابخانه‌ها با وجود آن که محتوای ارزشمندی دارند حتی یکبار هم به امانت نروند، اما این امر دلیل بر تخصصی بودن یا تکراری بودن آنها نیست، بلکه کتابداران باید این منابع را بشناسند و به مراجعان و اعضا معرفی کنند.

این مقام مسئول در نهاد کتابخانه‌های عمومی عنوان کرد: کتاب‌شناسی یکی از شاخصه‌های کتابدار حرفه‌ای است و کتابداران عزیز اگر بخواهند مشاوران امین و دانایی برای جامعه باشند، باید کتاب‌شناسان و کتابخوانان خبره‌ای باشند.

شخصیتی کتاب‌خوان‌تر و کتاب‌شناس‌تر از رهبر انقلاب نداریم

میرعبداللهی با تأکید بر اینکه باید برای مطالعه برخی کتاب‌های مفید فضاسازی کرد گفت: این مهم به عهده کتابداران است و باید آن را به عنوان یک وظیفه به طور جدی موردتوجه قرار دهند.

وی با بیان این که شخصیتی کتاب‌خوان‌تر و کتاب‌شناس‌تر از رهبر معظم انقلاب در کشور نداریم، تصریح کرد: کتاب‌هایی که معظم‌له مطالعه، تقریظ و توصیه فرموده‌اند جزو کتاب‌های مفیدی است که با گمان آسوده می‌توان به مخاطب توصیه کرد و برای مطالعه آنها فضاسازی و ترویج صورت گیرد.

مدیرکل منابع نهاد همچنین در پایان سخنان خود تأکید کرد: بنده و همکارانم در اداره کل تأمین منابع نهاد براساس مسئولیتی که داریم، پذیرای نظرات و پیشنهادهای سازنده همکاران در زمینه تأمین کتب، نشریات و منابع صوتی و شنیداری موردنیاز کتابخانه‌ها هستیم.

گفتنی است، مراسم گرامیداشت روز متاب، کتابخوانی و کتابدار و تجلیلز از کتابداران و کتاب‌خوانان برتر استان یزد با حضور استاندار و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی در تالار غدیر یزد برگزار شد.

در این مراسم از ۲۰ تن از کتابداران و کتاب‌خوانان برتر استان تجلیل به عمل آمد.