یکشنبه ۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۱

به مناسب ایام گرامیداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار؛

بزرگ‌ترین بخش کودک کتابخانه‌های عمومی استان فارس در فسا افتتاح شد

اففتاح بخش کودک کتابخانه فسا

با حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس و جمعی از مسئولان شهرستان فسا «خانه کتاب کودک و نوجوان فسا» به‌عنوان بزرگ‌ترین بخش کودک کتابخانه‌های عمومی استان فارس افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس، آیین افتتاح بزرگ‌ترین بخش کودک کتابخانه‌های عمومی استان با حضور روح‌الله منوچهری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس؛ سلیمان کرمی، معاون استاندار و فرماندار ویژه فسا؛ حجت‌الاسلام جمالی زاده، امام‌جمعه فسا؛ محمدحسین فیروزی، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی فسا و جمعی از شهرداران، اعضای شورای شهر، کتابداران و اهالی فرهنگ در کتابخانه عمومی آیت‌الله دکتر احمد بهشتی برگزار شد.

روح‌الله منوچهری سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس در ابتدای این مراسم با اشاره به عملکرد مطلوب مجموعه کتابخانه‌های عمومی شهرستان فسا گفت: حضور سه کتابدار و یک کتابخوان شهرستان فسا در لیست تقدیر از برگزیدگان استانی از افتخارات این شهرستان است؛ همچنین انتخاب دکتر ضرغامی رئیس بیمارستان دکتر شریعتی فسا به‌عنوان برگزیده مروجان خواندن در کشور از اتفاقات فرخنده‌ای است که امیدواریم استمرار داشته باشد.

منوچهری با اشاره به‌ضرورت توجه بیشتر به بهبود وضعیت و افزایش سرانه زیربنای کتابخانه‌های عمومی فسا، افتتاح این پروژه را یکی از مصوبات انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان فسا در سال جاری دانست و خاطرنشان کرد: «خانه کتاب کودک و نوجوان فسا» باهدف ساخت آینده‌ای روشن برای کودکان امروز و بزرگ‌سالان آینده شهر فسا راه‌اندازی می‌شود.

وی ادامه داد: درحال‌حاضر، سه کتابخانه ویژه کودک در استان فعالیت می‌کنند که هریک ۱۶۷ مترمربع زیربنا دارد و  «خانه کتاب کودک و نوجوان فسا» بزرگ‌ترین فضای مطالعه برای کودکان در سطح استان است.

وی با اشاره به سابقه علمی و فرهنگی فسا ادامه داد: فسا شهری است که بزرگانی مانند حاج علی‌اصغر امیدی را در خود پرورانده که تنها با یک دوچرخه بیش از ۸۰۰ مشترک را به خواندن کتاب ترغیب می‌کرد.

وی افزود: امروز هم وظیفه ماست تا زمینه را برای رشد و توسعه کودکان فراهم کنیم؛ زیربنای هر نوع بالندگی و رشدی، توسعه فرهنگی است و کتاب یکی از مهم‌ترین شاهراه‌های توسعه فرهنگی به‌شمار می‌آید.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان فسا نیز در ادامه با اشاره فعالیت «خانه کتاب کودک و نوجوان فسا» عنوان کرد: «خانه کتاب کودک و نوجوان فسا» در کتابخانه عمومی آیت‌الله احمد بهشتی واقع است و ۱۸۰ مترمربع زیربنا دارد. این بخش شامل قسمت‌های گوناگونی مانند سالن فعالیت‌های فوق‌برنامه، قفسه‌های مارپله، قلعه مطالعه، صندلی‌های الفبا، نمایش و قصه‌گویی، قفسه ویژه بازی‌های فکری و مهارتی و مخزن است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۷۵۰۰ جلد کتاب برگزیده کودک و نوجوان در این کتابخانه قرار دارد و توان خدمت‌رسانی روزانه به ۲۰۰ کودک و نوجوان فسایی در این مرکز فراهم است.

محمدحسین فیروزی با اشاره به اینکه «برای راه‌اندازی و تجهیز این پروژه فرهنگی اعتباری بالغ‌بر هفتاد میلیون تومان هزینه شده است»، افزود: فعالیت این مرکز برای ارائه خدمات به کودکان و نوجوانان می‌تواند در پر کردن اوقات فراغت، افزایش سطح مطالعه و آگاهی و کاهش هنجارهای اجتماعی مخاطبین و خانواده‌ها مؤثر باشد.

او در ادامه فسا را یکی از پرافتخارترین شهرستان‌های فارس در حوزه کتابخانه‌های عمومی دانست و یادآور شد: این شهرستان در چهار سال گذشته بیش از ۳۰ افتخار استانی و کشوری در حوزه حرفه‌ای کتابخانه‌ای و کتابداری کسب کرده است.

گفتنی است در پایان این مراسم از سلیمان کرمی، معاون استاندار و فرماندار ویژه فسا به‌عنوان فرماندار حامی کتابخانه‌های عمومی استان فارس و خسرو رحیمی، شهردار زاهدشهر با اهدای لوح سپاس و تندیس تجلیل شد.