یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۳

محمدتقی ایمان عنوان کرد:

«انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران» هویت علمی کتابداران را تقویت می‌کند

محمدتقی ایمان

محمدتقی ایمان، با تأکید بر ضرورت به اشتراک گذاری دستاوردهای علمی در بستری قاعده‌مند، گفت: تشکیل «انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران» هویت علمی کتابداران را تقویت و به ارتقای اعتماد به نفس آنها کمک می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به نقل از ایسنا، «انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران» به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و جمعی از استادان و متخصصان علم اطلاعات و دانش‌شناسی و رشته‌های علوم اجتماعی، با هدف گسترش، پیشبرد و ارتقای دانش تخصصی در حوزه کتابخانه‌های عمومی و توسعه کیفی متخصصان آن، همچنین بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی  در زمینه‌های مرتبط تشکیل شد.

محمدتقی ایمان، عضو هیأت موسس «انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران» درباره ضرورت تشکیل این انجمن عنوان کرد: در کشور ما نهادها، دستگاه‌ها و مراکز بسیاری در حوزه‌های مختلف در حال فعالیت هستند که می‌بایست در حاشیه آن، یک سری از فعالیت‌های علمی برای تقویت آن حوزه‌ها صورت بگیرد. یکی از این مراکز کتابخانه‌های عمومی هستند که خود دارای اساسنامه و شرح وظایف خاص خود را دارند؛ در این جهت هر انجمن علمی که بتواند به اهداف و انجام بهینه شرح وظایف کتابخانه‌های عمومی کمک کند، باید پیش بیایند و با مشارکت متخصصان و صاحبان اندیشه در این عرصه، به رشد و ارتقای این مراکز کمک کنند.

این جامعه‌شناس، تعالی و توسعه یک جامعه را به بالندگی علمی آن وابسته دانست و گفت: یکی از مباحث مهم در حوزه دانش علمی «به اشتراک گذاری محتوای دانش با دیگران» است. این موضوع به خصوص در جامعه ما که امروز با فقدان انجمن‌های علمی مواجه است، اهمیت بیشتری می‌یابد و ما باید تلاش کنیم تا دستاوردهای دانشی را از طریق بستری روش‌مند و قاعده‌مند در اختیار سایرین قرار دهیم. در این جهت تشکیل انجمن‌های علمی می‌تواند در این زمینه بسیار نقش‌آفرین باشد.

عضو هیأت موسس «انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران» تأکید کرد: اگر ما این بستر را برای برقراری ارتباط دانشی و فنی میان متخصصان و پژوهشگران ایجاد کنیم، دانش از حالت عاملیت محور و اینکه در اختیار یک فرد باشد، به حالت جمع محور و اجتماع محور تبدیل می‌شود و این امر باعث می‌شود تا میانگین توانمندی را در عاملانی که در آن حوزه مشغول به فعالیت هستند ارتقاء می‌دهیم.

محمدتقی ایمان در ادامه «هویت بخشی» را یکی دیگر از ثمرات تشکیل و فعالیت انجمن‌های علمی عنوان کرد و گفت: متخصصان هر یک از حوزه‌های علمی همواره به دنبال این هستند که هویت خودشان را به لحاظ علمی تبیین کنند و یک بالندگی را به لحاظ روانی برای خود ایجاد کنند. از این جهت تشکیل «انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران» می‌تواند هویت علمی کتابداران را تقویت و به ارتقای اعتماد به نفس آنها کمک کند.

وی درباره برخی وظایف و فعالیت‌های این انجمن گفت: انجام پژوهش‌های علمی و فرهنگی در سطح ملی و فراملی، ایجاد ارتباط دانشی و فنی میان متخصصان و پژوهشگران رشته‌های مرتبط با فعالیت کتابخانه‌های عمومی، تولید دانش تخصصی درباره بنیان‌ها و کارکردهای علمی کتابخانه‌های عمومی، تولید محتوای علمی-پژوهشی و انتشار آن در قالب کتاب، نشریات و نرم‌افزارهای پژوهشی و آموزشی و همچنین تشویق پژوهشگران و تجلیل از دانشوران و استادان ممتاز این عرصه، برخی از فعالیت‌های «انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران» خواهد بود.